Redistribution policy and politics 2100-SPP-L-D3REPP
1. Wprowadzenie do kursu
Polityka redystrybucji: ŁAGODZENIE PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH POPRZEZ REDYSTRYBUCJĘ
2. Dlaczego nierówności i ubóstwo są problemami społecznymi? Powody filozoficzne i empiryczne
3. Przegląd teorii ubóstwa i nierówności oraz przypadek fal Kuznetsa
4. Ubóstwo i nierówności na wykresach
5. Redystrybucja lub pre-dystrybucja lub oba te sposoby łagodzenia nierówności i ubóstwa
6. Robin Hood i skarbonka razem: systemy ochrony socjalnej
7. Złożoność świadczenia ochrony socjalnej
8. Poza redystrybucją pieniędzy i ubezpieczeniami społecznymi: Nierówności w edukacji z dyskusją na temat polityki
Polityka redystrybucji: ZDOBYWANIE POPARCIA POLITYCZNEGO POPRZEZ REDYSTRYBUCJĘ
9. Ekonomia polityczna redystrybucji i przegląd nierówności
10. Redystrybucja w demokracjach: demokratyczna walka klas
11. Redystrybucja w autokracjach
12. Redystrybucja w wschodzących demokracjach i w procesie de-demokratyzacji
13. Wpływ redystrybucji na poparcie polityczne
14. Integracja polityki i poglądów politycznych
15. Podsumowanie i ocena
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
Wszechstronne zrozumienie teorii, polityk i praktyk redystrybucji.
Zrozumienie zależności między systemami ochrony socjalnej a dynamiką polityczną
Rozpoznanie złożoności wdrażania polityki redystrybucji w różnych kontekstach politycznych
Umiejętności:
Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy w celu oceny polityki redystrybucji i jej skutków
Poprawa umiejętności interpretacji i analizy danych związanych z ubóstwem i nierównościami
Poprawa zdolności do syntezy informacji z perspektywy politycznej i politycznej
Wzmocnienie umiejętności argumentacji poprzez zaangażowanie w złożone kwestie społeczno-ekonomiczne
Postawy:
Kultywowanie zniuansowanej perspektywy wyzwań i możliwości w zakresie nierówności
Rozwijanie krytycznego, ale konstruktywnego podejścia do oceny strategii redystrybucji
Wspieranie doceniania złożoności równoważenia potrzeb społecznych z realiami politycznymi
Zachęcanie do otwartego podejścia do różnych punktów widzenia na redystrybucję.
Wyniki te mają na celu wyposażenie studentów w wszechstronne zrozumienie polityki i polityki redystrybucji, umożliwiając im znaczące zaangażowanie się w te kwestie w kontekście akademickim i zawodowym.
Kryteria oceniania
Ten kurs wykorzystuje różnorodne interaktywne i angażujące metody uczenia się, aby ułatwić głębokie zrozumienie i rozwój umiejętności:
Prezentacje PowerPoint:
Wykorzystywane do przedstawienia podstawowych pojęć i teorii, zapewniając pomoce wizualne w celu lepszego zrozumienia złożonych pomysłów. Prezentacje te służą jako podstawa do dalszej dyskusji i analizy.
Formularze Google:
Wykorzystywane do szybkich ocen, ankiet i zbierania opinii uczniów. Narzędzie to pozwala na gromadzenie i analizę danych w czasie rzeczywistym, wspierając adaptacyjne środowisko uczenia się odpowiadające potrzebom uczniów.
Odwrócona klasa:
Studenci zapoznają się z materiałami kursu (lektury, nagrane wykłady) przed zajęciami, co pozwala im skupić się na dyskusjach, rozwiązywaniu problemów i stosowaniu pojęć. Takie podejście promuje aktywną naukę i głębsze zaangażowanie w temat.
Debaty studenckie:
Zorganizowane wokół kluczowych kwestii w polityce i polityce redystrybucji. Debaty te wzmacniają krytyczne myślenie, umiejętności argumentacji i zdolność do rozważania wielu perspektyw w złożonych kwestiach.
Zasady oceniania
Obecność: Na każdych zajęciach należy podpisać listę obecności. Opuszczenie dwóch zajęć nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji. Jeśli opuścisz więcej niż dwa zajęcia, powinieneś spotkać się z wykładowcą w godzinach jego dyżuru w następnym tygodniu i zaliczyć opuszczony temat. Opuszczenie więcej niż 6 zajęć skutkuje niezaliczeniem kursu.
Egzamin: test egzaminacyjny.
Uczestnictwo w zajęciach: studenci są zobowiązani do czytania lektur przed zajęciami, zadawania pytań i wykonywania zadań.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Scanlon, T. (2014). The 4 biggest reasons why inequality is bad for society.
Jacobs, D. (2015). Why extreme wealth is not merited. OXFAM Discussion Papers.
Brady, D. (2019). Theories of the Causes of Poverty. Annual Review of Sociology.
Guidetti, G., & Rehbein, B. (2014). Theoretical Approaches to Inequality in Economics and Sociology. A Preliminary Assessment. Transcience.
Milanovic, B. (2016). Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization.
Our World in Data. Extreme Poverty: How far have we come, and how far do we still have to go?
Roser, M., & Ortiz-Ospina, E. Income Inequality. Our World in Data.
Piketty, T., Saez, E., & Zucman, G. Economic growth in the US: A tale of two countries.
Milanovic, B. (2022). Global income inequality: time to revise the elephant.
Rodrik, D., & Stancheva, S. (2021). A Policy Matrix for Inclusive Society.
Piketty, T., et al. (2020). Pre-distribution versus redistribution: Evidence from France and the US.
Tuomala, M., et al. (2022). Pre-distribution requires redistribution.
Loewe, M., & Schüring, E. (eds.) (2021). Handbook on Social Protection Systems.
Duflo, E. Evaluating the Impact of Anti-Poverty Policies: The Value of Multiple Approaches. (Video)
Lindert, K., et al. (eds.) (2020). Sourcebook on the Foundations of Social Protection Delivery Systems. World Bank.
Langthaler, M., & Malik, J. (2023). Inequalities in education from a global perspective. Theoretical approaches, dimensions and policy discussions.
Gugushvili, D., & Laenen, T. (2021). Two decades after Korpi and Palme's "paradox of redistribution": What have we learned so far and where do we take it from here? Cambridge University Press.
McCarty, N., & Pontusson, J. The Political Economy of Inequality and Redistribution. In W. Salverda, B. Nolan, & T. M. Smeeding (Eds.), Economic Inequality. Oxford University Press.
Kawanaka, T., & Hazama, Y. (2016). Theory. In Political Determinants of Income Inequality in Emerging Democracies.
Gromadzki, J., Sałach, K., & Brzeziński, M. (2022). When Populists Deliver on Their Promises: The Electoral Effects of a Large Cash Transfer Program in Poland. IBS Working Paper 02/2022.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: