Module- Issues [social cohesion] 2100-SPP-L-D3MOIS
Moduł ma na celu zaznajomienie studentów z ważną dla polityki społecznej kwestią spójności społecznej. Na przykładzie omawianego zagadnienia studenci przekonają się jak wielowymiarowy jest każdy problem rozpatrywany przez politykę społeczną – zarówno na poziomie poznawczym, jak i politycznym oraz normatywnym. Zakres zajęć obejmuje następującą tematykę: nierówności materialne a nierówności edukacyjne, zdrowotne, w dostępie do kultury; przestrzenny aspekt nierówności społecznych; koncepcje centrum-peryferiów; kapitał społeczny i więzi społeczne a spójność społeczna; podziały socjopolityczne i ich dynamika. Moduł służy także osiągnięciu kompetencji: student wypowiada się płynnie i spontanicznie w języku angielskim, bez trudu odnajdując odpowiednie słownictwo.
Tematy zajęć (wykład):
1. Definicje i podejścia do spójności społecznej (w tym kapitał społeczny i więzi społeczne a spójność społeczna). Rozwarstwienie społeczne. Miary nierówności
2. Nierówności edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej
3. Nierówności materialne - bieda i nierówności w Europie Środkowo-Wschodniej
4. Przestrzenny aspekt nierówności społecznych. Koncepcje centrum-peryferiów
5. Nierówności zdrowotne w Europie Środkowo-Wschodniej
6. Podziały socjopolityczne i ich dynamika
7. Test końcowy
Tematy zajęć (ćwiczenia):
1. Amartya Sen i jego rozumienie nierówności / Poglądy B.R. Ambedkara na temat nierówności / C. Wright Mills i jego krytyczna teoria nierówności społecznych. Mapowanie wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących nierówności społecznych
2. Nierówności edukacyjne – doświadczenia osób niepełnosprawnych na Uniwersytecie Warszawskim (TBC)
3. Nierówności w dostępie do kultury w Europie Środkowo-Wschodniej. Prezentacje studentów
4. Przestrzenny aspekt nierówności społecznych w Warszawie – walking in the city
5. Rola i potencjał rozwoju umiejętności w pokojowym współistnieniu i spójności społecznej: empatia
6. Emocje i afekt jako źródło, wynik oraz opór wobec nierówności: zbiorowa emocjonalna rezylientność
7. Konsultacja pracy pisemnej
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w stopniu zaawansowanym metody zbierania, analizowania i interpretacji danych ilościowych i jakościowych wykorzystywanych w procesie tworzenia i analizowania procesów politycznych (K_W02),
- w stopniu zaawansowanym sposoby działania instytucji społecznych i politycznych w szczegółowych obszarach polityki społecznej i publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem: edukacji, zdrowia publicznego, pomocy społecznej, mieszkalnictwa, rynku pracy, ubezpieczeń społecznych, polityki rodzinnej, polityki
migracyjnej i integracyjnej (K_W05),
- normatywne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i praktycznej z zakresu polityki społecznej i polityki publiczne (K_W08).
Umiejętności: absolwent potrafi:
- precyzyjnie zidentyfikować ekonomiczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe uwarunkowania określonych zjawisk społecznych i zastosować podejścia i teorie w interpretacji szczegółowych związków między zjawiskami (K_U03),
- Posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1* (K_U09).
Kryteria oceniania
- aktywny udział w zajęciach,
- wykład - test,
- ćwiczenia - prezentacja, zaliczenie pisemne (praca pisemna).
Dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach.
• Warwick-Booth Louise, 2013, Social Inequality. SAGE Publications Ltd.
• Karen S. Cook, 2014, Social Capital and Inequality: The Significance of Social Connections, In: Jane D. McLeod, Edward J. Lawler, Michael Schwalbe (Eds.), Handbook of the Social Psychology of Inequality, Springer.
• Steffen Hillmert, 2022, Concepts of social stratifcation—static and dynamic perspectives, In: Magda Nico and Gary Pollock (Eds.), The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course, Routledge.
• Elisabetta Ruspini, 2022, Inequality as process, In: Magda Nico and Gary Pollock (Eds.), The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course, Routledge.
• Larsen, C. A. (2014). Social cohesion: Definition, measurement and developments. Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet
• Council of Europe. 2005. Concerted development of social cohesion indicators. Methodological guide. Council of Europe Publishing. Part I. Conceptual approach to social cohesion – Definition and strategic approaches. Part II. Understanding social cohesion – Frames of reference, fields of analysis, levels of assessment and monitoring.
• Educational inequality in Europe. Tackling inequalities in Europe: the role of social investment, 2017, https://coebank.org/media/documents/Part_2-Inequality-Education_lowres.pdf
• Kogan, Irena; Gebel, Michael; Noelke, Clemens, Educational Systems and Inequalities in Educational Attainment in Central and Eastern European Countries, https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-362941
• Barbara Schneider, Justina Judy and Kri Burkander, 2014, Schools, In: Jane D. McLeod, Edward J. Lawler, Michael Schwalbe (Eds.), Handbook of the Social Psychology of Inequality, Springer.
• The twin challenge of equity and excellence in basic skills in the EU. An EU comparative analysis of the PISA 2022 results, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d9d9adad-c71b-11ee-95d9-01aa75ed71a1
• Bent Greve, 2023, Poverty and inequality in European welfare states, In: Udaya R. Wagle (ed.), Research Handbook on Poverty and Inequality, Edward Elgar Publishing.
• Barbara Heyns, 2005, Emerging Inequalities in Central and Eastern Europe, Annual Review of Sociology, Vol. 31:163-197. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.30.012703.110637
• Andor, G. (2020). Contrasting Theories and Evidence About Income Inequality of Post-socialist Central and Eastern European Countries in the European Union. In: Śliwiński, A., Polychronidou, P., Karasavvoglou, A. (eds) Economic Development and Financial Markets . Contributions to Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32426-1_3
• Centre-periphery model, John Scott, 2014, A Dictionary of Sociology (4 ed.), Oxford University Press.
• Emil Israel and Amnon Frenkel, 2018, Social justice and spatial inequality, Progress in Human Geography, 42:5, 647-665, https://doi.org/10.1177/0309132517702969
• Yannis Psycharis, Dimitris Kallioras and Panayotis Pantazis, 2020, Regional Inequalities in Central and Eastern European Countries: The Role of Capital Regions and Metropolitan Areas, In: Śliwiński, A., Polychronidou, P., Karasavvoglou, A. (eds) Economic Development and Financial Markets . Contributions to Economics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32426-1_3
• Mazeikaite, G., O’Donoghue, C. & Sologon, D.M. What Drives Cross-Country Health Inequality in the EU? Unpacking the Role of Socio-economic Factors. Soc Indic Res 155, 117–155 (2021). https://doi.org/10.1007/s11205-020-02587-2
• Gabriele Grom, 2023, Bridging the Healthcare Gap: Solidarity and Investment for East-West Equality, https://www.globsec.org/what-we-do/commentaries/bridging-healthcare-gap-solidarity-and-investment-east-west-equality
• Walters, Sarah & Suhrcke, Marc. (2005). Socioeconomic inequalities in health and health care access in central and eastern Europe and the CIS: a review of the recent literature. World Health Organization. Regional Office for Europe. https://iris.who.int/handle/10665/350352
• Jane D. McLeod, Christy Erving and Jennifer Caputo, 2014, Health Inequalities, In: Jane D. McLeod, Edward J. Lawler, Michael Schwalbe (Eds.), Handbook of the SocialPsychology of Inequality, Springer.
• Jane D. McLeod and Max E. Coleman, 2022, Mental health inequalities, In: Magda Nico and Gary Pollock (Eds.), The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course, Routledge.
• Wojciech Łukowski, Ireneusz Sadowski, Socio-political divisions in Poland. A few theoretical remarks, Studia Politologiczne, 29.
• Europe-wide political divide emerging between cities and countryside – study, 2021, https://www.cam.ac.uk/research/news/europe-wide-political-divide-emerging-between-cities-and-countryside-study
• Michael Kenny, Davide Luca, The urban-rural polarisation of political disenchantment: an investigation of social and political attitudes in 30 European countries, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, Volume 14, Issue 3, November 2021, Pages 565–582, https://doi.org/10.1093/cjres/rsab012
• Amartya Sen, WHAT’S WRONG WITH INEQUALITY? https://cehv.osu.edu/sites/cehv.osu.edu/files/Ohio%20Lecture%20-%20themes%20-%20April%202017.pdf
• Ambedkar: Caste System's Graded Inequality, https://www.sriramsias.com/upsc-daily-current-affairs/ambedkar-caste-systems-graded-inequality/
• Concepts of Sociological Imagination and Social Inequality and Their Vital Role in Human Life, https://edubirdie.com/examples/concepts-of-sociological-imagination-and-social-inequality-and-their-vital-role-in-human-life/
• The influence of social inequalities on culture INVENT REPORT D6.1, 2022, https://inventculture.eu/wp-content/uploads/2023/01/INVENT-REPORT_InflucenceSocial-InequalitiesonCulture.pdf
• Inequality in taking part in culture has the greatest impact on low-income neighbourhoods, migrants and women, https://www.uoc.edu/en/news/2023/283-inequality-in-taking-part-in-culture
• Kruczkowska, P. (2014). Inequality of Access to Culture. In: Eißel, D., Rokicka, E., Leaman, J. (eds) Welfare State at Risk. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01481-4_12
• Steven Foy, Robert Freeland, Andrew Miles, Kimberly B. Rogers and Lynn Smith-Lovin, 2014, Emotions and Affect as Source, Outcome and Resistance to Inequality, In: Jane D. McLeod, Edward J. Lawler, Michael Schwalbe (Eds.), Handbook of the Social Psychology of Inequality, Springer.
W cyklu 2024Z:
Literatura zostanie studentom udostępniona na zajęciach. • Warwick-Booth Louise, 2013, Social Inequality. SAGE Publications Ltd. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: