Strategie rozwoju lokalnego i regionalnego 2100-PP-M-D3SRLR
Moduły tematyczne
1. Wprowadzenie do zarządzania przez cele, zarządzania przez procesy
oraz zarządzania przez kompetencje w jednostkach samorządu
terytorialnego.
2. Integracja zarządzania przez cele, zarządzania przez procesy oraz
zarządzania przez kompetencje w kontroli zarządczej administracji
samorządowej.
3-4 (zajęcia podwójne) Przegląd narzędzi strategicznego planowania
rozwoju lokalnego, ponadlokalnego i regionalnego.
5. Zgodność kierunków rozwoju z Krajową Strategią Rozwoju
Regionalnego 2030 oraz Strategią na rzecz odpowiedzialnego rozwoju
do roku 2020 (z perspektywą do 2030).
6-7 (zajęcia podwójne) Przegląd dokumentów strategicznych opartych
wybranych na studiach przypadków.
8-9 (zajęcia podwójne). Metodyka i metodologia przygotowania strategii
rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i województwa, strategii identyfikacji
wizualnej, strategii promocji turystycznej, strategii promocji
inwestycyjnej.
10. Rodzaje ewaluacji w ramach strategicznego planowania rozwoju:
ewaluacja ex ante, ewaluacja on-going, ewaluacja ex post.
11. Wprowadzenie strategicznego planowania rozwoju do kontroli
zarządczej instytucji administracji publicznej.
12. Zrównoważona karta wyników jako narzędzie do integracji
strategicznego planowania rozwoju z kontrolą zarządczą.
13. Zarządzanie ryzkiem w gminie, powiecie i województwie z
perspektywy strategicznego planowania rozwoju lokalnego,
ponadlokalnego i regionalnego.
14. Przegląd krajowych i zagranicznych źródeł finansowania
strategicznego planowania rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i
województwa.
15. Dobre praktyki z państw europejskich w ramach planowania
strategicznego rozwoju na szczeblu lokalnym, ponadlokalnym i
regionalnym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę na temat
strategicznego planowania rozwoju na szczeblu gminy, powiatu i
województwa. Zna i potrafi zintegrować narzędzia zarządzania przez
cele, zarządzania przez procesy oraz zarządzania przez kompetencje w
kontroli zarządczej administracji samorządowej. Potrafi wybrać
odpowiednie narzędzia strategicznego planowania rozwoju właściwie dla
gminy, powiatu lub województwa oraz korzysta z doświadczeń państw
europejskich. Rozumie i potrafi zintegrować strategie rozwoju na
szczeblu lokalnym, ponadlokalnym i regionalnym z założeniami Krajowej
Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 oraz Strategii na rzecz
odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)
Umie wyjaśnić procedury przygotowania strategii rozwoju, strategii
identyfikacji wizualnej, strategii promocji turystycznej, strategii promocji
inwestycyjnej na szczeblu gminy, powiatu i województwa oraz potrafi
wybrać odpowiednie źródło ich finansowania. Potrafi zaplanować
ewaluację ex ante, on going i ex post odpowiadającą specyfice danego
dokumentu strategicznego.
Wiedza: K_W02; K_W03, K_W04, K_W08, K_W09, K_W11
- student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady i metody
diagnozowania i definiowania problemów z zakresu strategicznego
planowania rozwoju w gminie, powiecie i województwie.
- student zna i rozumie w pogłębionym stopniu kształtowanie,
strategiczne planowanie i implementowanie procesu polityki publicznej w
gminie, powiecie i województwie.
- student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zróżnicowane ujęcia
polityki publicznej w kontekście planowania strategicznego.
- student zna i rozumie zarządzanie i współrządzenie procesem polityki
publicznej oraz mechanizmy podejmowania decyzji publicznych, jak
również czynniki i uwarunkowania wpływające na proces polityki
publicznej.
- student zna i rozumie procesy rozwoju społeczno-gospodarczego, w
tym znaczenie różnych form przedsiębiorczości dla tego rozwoju w
kontekście planowania strategicznego.
- student umie zintegrować narzędzia z zakresu zarządzania przez cele,
zarządzania przez procesy oraz zarządzania przez kompetencje w
strategicznym planowaniu rozwoju w kontekście polityki publicznej.
- student rozumie znaczenie zgodności kierunków rozwoju na szczeblu
gminy, powiatu lub województwa z Krajową Strategią Rozwoju
Regionalnego 2030 oraz Strategią na rzecz odpowiedzialnego rozwoju
do roku 2020 (z perspektywą do 2030).
- student ma wiedzę oraz rozumie mechanizmy przygotowania strategii
rozwoju, strategii identyfikacji wizualnej, strategii promocji turystycznej,
strategii promocji inwestycyjnej na szczeblu gminy, powiatu i
województwa oraz potrafi wybrać odpowiednie źródło ich finansowania.
- student zna i rozumie normy i reguły rządzące przygotowaniem
dokumentów strategicznych (zasady kontroli zarządczej, zasady
zarządzania ryzykiem oraz zrównoważoną kartę wyników).
- student zna i rozumie prawo w zakresie przygotowania dokumentów
strategicznych: strategii rozwoju, strategii identyfikacji wizualnej, strategii
promocji turystycznej, strategii promocji inwestycyjnej na szczeblu
gminy, powiatu i województwa.
Umiejętności: K_U01; K_U02; K_U05; K_U09
- student dostrzega wiele różnych opinii na temat strategii rozwoju na
szczeblu gminy, powiatu i województwa, ze szczególnym
uwzględnieniem zagadnień polityki bezpieczeństwa wewnętrznego na
poziomie lokalnym ponadlokalnym i regionalnym oraz potrafi je
krytycznie analizować.
- student analizuje i opracowuje potrzebne dane do przygotowania:
strategii rozwoju, strategii identyfikacji wizualnej, strategii promocji
turystycznej, strategii promocji inwestycyjnej na szczeblu gminy, powiatu
i województwa, (w tym analizę prawno-instytucjonalną oraz budżetową
polityki publicznej).
- student potrafi gromadzić, przetwarzać i wyciągać wnioski z danych z
kontroli zarządczej w celu integracji metodologii zarządzania przez cele,
zarządzania przez procesy oraz zarządzania przez kompetencje w
dokumentach strategicznych z uwzględnieniem problemów
bezpieczeństwa wewnętrznego.
- student opracowuje projekt grupowy dokumentu strategicznego, potrafi
współdziałać z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego
przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu
zarządzania zespołem.
- student samodzielnie formułuje wnioski na podstawie analizy
zastanych danych na temat kierunków rozwoju instytucji administracji
samorządowej.
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K02
- student jest gotów do krytycznej oceny debaty na temat planowania
strategicznego, a także swego w niej udziału, w tym uznania znaczenia
dowodów naukowych i roli ekspertów w procesie tworzenia i
implementacji polityki publicznej.
- student jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie
tworzenia i ewaluacji polityki publicznej w różnych skalach i
dziedzinach, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych
rozwiązań opartych na analizie i doświadczeniu
Kryteria oceniania
Przygotowanie grupowych projektów dokumentów strategicznych dla
instytucji administracji publicznej.
Literatura
Obłój K., Strategia organizacji, Warszawa 2007.
Gorzelak G., Jałowiecki B. (2000) Metodologiczne podstawy strategii
rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia
Regionalne i Lokalne, 3(3)/2000.
Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K., Nowicka, P., & Dąbrowska, A.
(2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników
administracji publicznej. MRR, Warszawa.
Strzelecki Z,, Gospodarka regionalna i lokalna, Warszawa PWN 2008
Szewczuk A., Kogut-Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny.
Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
Balcerek-Kosiarz M., Rola samorządu w sferze podnoszenia
konkurencyjności regionów w Polsce i Niemczech, Warszawa 2017.
Balcerek-Kosiarz M., Nowy paradygmat rozwoju lokalnego i
regionalnego w Polsce i Niemczech, Poznań 2018.
Karol Olejniczak, Marek W. Kozak, Bartosz Ledzion, Teoria i praktyka
ewaluacji interwencji publicznych: podręcznik akademicki, Warszawa
2008.
Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed
sektorem finansów publicznych, Polska Agencja Rozwoju
Przedsiębiorczości, Warszawa 2009.
Górniak, Jarosław i Karolina Keler. Ewaluacja i wskaźniki w cyklu
planowania i realizacji polityk publicznych. „Zarządzanie publiczne”,
1(3)/2008.
KPRM, Zarządzanie przez cele, publikacja internetowa.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: