Proces tworzenia polityki publicznej 2100-PP-M-D1PTPP
Wykaz szczegółowych zagadnień
1. Wprowadzenie: Pojęcie i istota polityki publicznej. Kategorie pokrewne: władza (power, government), polityka (politics oraz policy), administracja publiczna, zarządzanie publiczne, rządzenie publiczne (public governance). Sfera publiczna i sfera prywatna. Ewolucja sposobów uprawiania polityk publicznych. Pytania wyjściowe: dlaczego, co i kto robi, jak i z jakim skutkiem działa na rzecz rozwiązywania problemów publicznych?
2. Proces tworzenia polityki publicznej w perspektywie teoretycznej i badań naukowych. Wkład nauk o polityce i administracji oraz innych dyscyplin społecznych (prawoznawstwo, ekonomia, socjologia, psychologia i in.). Główne paradygmaty teoretyczne, nurty i ujęcia badawcze. Rola wiedzy, analiz eksperckich i ewaluacyjnych w kształtowaniu polityk publicznych.
3. Cykl tworzenia i realizacji polityki publicznych: a) diagnoza i konceptualizowanie problemów, ustanawianie agendy; b) formułowanie polityki, projektowanie narzędzi, dobór procedur; c) podejmowanie decyzji, wybór określonych rozwiązań; d) implementacja polityki, wdrażanie podjętych decyzji; e) monitorowanie i ocena danej polityki według przyjętych kryteriów. Trójkąt głównych aktorów: państwo, podmioty rynkowe i obywatele - ich udział na poszczególnych etapach procesu.
4. Specyfika kreowania i uprawiania polityki publicznej na czterech głównych poziomach: a) lokalnym i samorządowym (gminnym, miejskim, regionalnym); b) krajowym (państwo narodowe, władza centralna); c) europejskim (Unia Europejska i wielopoziomowe rządzenie); d) globalnym (global governance, global public policy).
5. Tworzenie polityki publicznej w praktyce. Główne problemy i słabości tego procesu w Polsce na tle doświadczeń innych wysoko rozwiniętych krajów zachodnich. Uwarunkowania historyczno-kulturowe i ustrojowe. Charakterystyka i specyfika najważniejszych modeli tworzenia polityki publicznej na wybranych przykładach (np. USA, Wlk. Brytania, Francja, Niemcy, kraje skandynawskie, Japonia). Współczesne tendencje rozwojowe: urynkowienie procesu politycznego, decentralizacja, uspołecznienie itp.
6. Prezentacja i dyskusja wokół studenckich mini-projektów, pokazujących tworzenie horyzontalnych lub sektorowych polityk publicznych w wybranych obszarach (związanych np. z polityką migracyjną, rodzinną, edukacyjną, zdrowotną, naukową, ekologiczną, energetyczno-klimatyczną, innowacyjną, transportową, rolną, makroekonomiczną, miejską, europejską).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci:
- znają i rozumieją podstawowe uwarunkowania, podmioty, instrumenty i metody tworzenia polityki publicznej w Polsce i w innych wybranych krajach świata;
- rozróżniają główne fazy w procesie i cyklu powstawania i realizacji konkretnych polityk publicznych;
- umieją scharakteryzować specyfikę kształtowania i implementacji polityki publicznej na czterech zasadniczych poziomach: lokalnym i regionalnym, krajowym, europejskim (unijnym) oraz globalnym;
- znają i rozumieją różnice i podobieństwa między odmiennymi modelami tworzenia polityki publicznej w rozmaitych państwach i regionach świata;
- potrafią krytycznie analizować projektowanie, organizowanie, monitorowanie i ewaluację szczegółowych polityk publicznych w wybranych dziedzinach.
Zajęcia przyczynią się do realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów.
Student zna i rozumie:
K_W02 - w pogłębionym stopniu zasady i metody diagnozowania i definiowania problemów w sferze publicznej
K_W03 - w pogłębionym stopniu kształtowanie, strategiczne planowanie i implementowanie procesu polityki publicznej
K_W04 - w pogłębionym stopniu zróżnicowane ujęcia polityki publicznej (ujęcia: sektorowe i horyzontalne; ujęcia: lokalne, krajowe, regionalne i ponadnarodowe)
K_W06 - w pogłębionym stopniu zasady i metody ewaluacji polityki publicznej
K_W09 - czynniki i uwarunkowania wpływające na proces polityki publicznej
Student potrafi:
K_U02 - strategicznie projektować i organizować proces polityki publicznej, w tym poszukiwać nowatorskich sposobów realizacji zadań z zakresu polityki publicznej
K_U09 - współdziałać z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu zarządzania zespołem
Student jest gotów do:
K_K02 - inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji polityki publicznej w różnych skalach i dziedzinach, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań opartych na analizie i doświadczeniu
K_K03 - prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pracą w obszarze polityki publicznej, zarówno jako działalności naukowej, jak i praktycznej; jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli
zawodowej, w tym rozwijania dorobku z obszaru polityki publicznej
K_K04 - bieżącego monitorowania informacji o sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej wpływających na sferę publiczną, a także uzupełniania na bieżąco wiedzy z obszaru polityki publicznej bezpośrednio i pośrednio
powiązanej z jego profilem zawodowym, w tym uwzględniając zmieniające się okoliczności społecznopolityczne, gospodarcze oraz instytucjonalno-prawne - przyczyniając się w ten sposób do rozwoju zawodu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę będzie obecność na zajęciach (możliwe są tylko dwie nieobecności w semestrze), uczestnictwo w dyskusjach oraz przygotowanie indywidualnych mini-projektów, pokazujących proces tworzenia polityki publicznej w wybranej i uzgodnionej z prowadzącym zajęcia dziedzinie (prezentacja ustna i tekst pisany o obj. ok. 10 tys. znaków).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Anioł W., Bezład warszawski. O erozji i odnowie przestrzeni publicznych, Elipsa, 2019 (zwłaszcza rozdz. 1 i 2).
dostęp: https://www.researchgate.net/publication/349064594
- Anioł W., Fabryka, arena, sieć. Trzy paradygmaty w badaniach nad polityką publiczną, w: Szatur-Jaworska B. (red.), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Wyd. UW, 2018.
dostęp: https://www.researchgate.net/publication/333099732
- Anioł W., Wielonurtowy i wielodyscyplinarny charakter nauk o polityce publicznej, w: Szatur-Jaworska B. (red.), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Wyd. UW, 2018.
dostęp: https://www.researchgate.net/publication/333093854
- Anioł W. et al., Nowa opiekuńczość? Zmieniająca się tożsamość polityki społecznej, WN UMK, 2015 (rozdział II pt. Państwo pod rękę z rynkiem i obywatelami. Welfare mix po skandynawsku, s. 69-105).
dostęp: https://www.researchgate.net/publication/349064918
- Olejniczak K., Kozak M., Ledzion (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, WAiP, 2008 (zwłaszcza rozdz. 1.1 oraz 2.1).
- Rydlewski G. (red.), Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Elipsa, 2011 (zwłaszcza rozdz. 1, 2 oraz 3).
- Zybała A., Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa, Difin, 2013 (zwłaszcza rozdz. 4, 5 oraz 6).
Uwagi
W cyklu 2024Z:
nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: