Komunikacja interpersonalna 2100-PP-M-D1KOIN
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, subjęzyki, dekodowanie, bariery, szumy, obszar doświadczeń problem interpretacji słów.
Ponadto studenci poznają techniki prowadzenia sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi),
Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz technik skutecznego komunikowania się (np. Cialdini, NLP).
Część zajęć poświęcona jest również komunikowaniu parawerbalnemu orazniewerbalnemu (mimika, okulestyka, kinezjetyka, haptyka, proksemika, chronemika, aparycja) oraz różnicom/barierom w komunikowaniu między osobami należącymi różnych grup.
W cyklu 2024Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, subjęzyki, dekodowanie, bariery, szumy, obszar doświadczeń problem interpretacji słów. Ponadto studenci poznają techniki prowadzenia sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi), Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz technik skutecznego komunikowania się (np. Cialdini, NLP). Część zajęć poświęcona jest również komunikowaniu parawerbalnemu orazniewerbalnemu (mimika, okulestyka, kinezjetyka, haptyka, proksemika, chronemika, aparycja) oraz różnicom/barierom w komunikowaniu między osobami należącymi różnych grup. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W10 - absolwent zna oraz rozumie mechanizmy komunikowania w sferze publicznej
K_U07 - wykorzystując posiadaną wiedzę za temat metod komunikacji i jej barier absolwent potrafi brać udział w debacie na temat wybranych zagadnień z obszaru polityki publicznej przyjmując w niej różne role, w tym prowadzącego debatę
K_U09 – absolwent potrafi efektywnie komunikować się z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu zarządzania zespołem
Kryteria oceniania
Praca pisemna / sprawdzian wiedzy, ocena ciągła aktywności (zaliczenie na ocenę).
Literatura
1. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999
3. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003
4. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995
5. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999
6. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994
7. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002
8. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001
9.Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003
10. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006
11. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003
12. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008
13. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005
14. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996
15. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.
16. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.
17. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: