Etyka w sferze publicznej 2100-PP-M-D1EWSP
Przedmiot został zaplanowany na 14 zajęć w dwóch blokach. Pierwszy dotyczy ogólnych zagadnień związków między etyką a polityką w ogóle i polityką publiczną w szczególności. Drugi blok będzie zawierał wybór polityk publicznych, aby w każdej z nich odkryć specyficzne dla niej wymiar etyczny.
1. Wprowadzenie do całości przedmiotu: przedstawienie zasad zaliczenia i programu zajęć. Wprowadzenie do zagadnienia etyka a polityka.
BLOK I. Etyka i polityka, czyli problem "brudnych rąk"
2. Afery w polityce jako przejawy oburzenia moralnego i złamania norm etycznych. Dyskusja o pomyśle, zawartości i znaczeniu portalu 100aferpis.pl
3. Problem brudnych rąk, czyli jak może być złe robienie tego, co słuszne. Dyskusja o tekście Michaela Wlazera "Działalność polityczna: problem brudnych rąk"
4. Siedem grzechów głównych polskiej demokracji. Dyskusja o tekście Marka Safjana "Państwo a wartości etyczne. Prawo i Polityka"
5. Etyka w polityce i etyka polityków. Dyskusja o tekście Ewy Marciniak o takim samym tytule.
6. Dwa typy etyki polityki publicznej. Dyskusja o tekście Andrreia Poama "Application or construction. Two types of public policy ethics"
7. Etyczne wątpliwości dotyczące twardego i miękkiego paternalizmu. Dyskusja o libertariańskim paternalizmie, czyli o architekturze wyboru i jej etyce na podstawie systematycznego przeglądu literatury "Nudge in perspective: A systematic literature review on the ethical issues with nudging".
BLOK II oparty głównie na tekstach z The Routledge Handbook of Ethics and Public Policy
8. Etyka kampanii politycznych.
9. Etyka bezpieczeństwa i policji.
10. Etyka polityki podatkowej.
11. Etyka polityki przeciwdziałania ubóstwu.
12. Etyka polityki antykorupcyjnej.
13. Etyka polityki edukacyjnej.
14. Podsumowanie i ocena zajęć.
Tematy mogą być modyfikowane w pewnym zakresie w trakcie roku.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty w programie studiów przypisane do przedmiotu
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. czynniki i uwarunkowania wpływające na proces polityki publicznej
2. zasady komunikowania i marketingu w sferze publicznej
Umiejętności: absolwent potrafi
1. krytycznie analizować procesy powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej
2. wykorzystując posiadaną wiedzę, brać udział w debacie na temat wybranych zagadnień z obszaru polityki publicznej przyjmując w niej różne role, w tym prowadzącego debatę
Postawy: absolwent jest gotów do:
3. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pracą w obszarze polityki publicznej, zarówno jako działalności naukowej, jak i praktycznej; jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej, w tym rozwijania dorobku z obszaru polityki publicznej.
Dodatkowe efekty:
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
1. problem brudnych rąk w polityce
2. wymiary etyczności polityki libertariańskiego paternalizmu
3. różnicę między etyką polityki i etyką polityki publicznej
4. dwa typy etyki polityki publicznej
5. wymiary etyczne wybranych polityk publicznych
Kryteria oceniania
1. Obecności są obowiązkowe. Więcej niż dwie nieobecności wymagają dodatkowego zaliczenia opuszczonych tematów. Więcej niż 6 nieobecności to automatyczne niezaliczenie przedmiotu.
2. Studenci będą mieli do wykonania zadania związane z poszczególnymi tekstami.
3. Studenci będą uczestniczyli w debatach o etycznych wymiarach polityki wybranych polityk publicznych.
Wykonanie każdego zadania będzie ocenione, a suma ważona wszystkich ocen z zadań posłuży do wyprowadzenia oceny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Michael Walzer "Działalność polityczna: problem brudnych rąk" w: Włodzimierz Galewicz (red.) "Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych", Universitas 2010.
Marek Safjan ""Państwo a wartości etyczne. Prawo i Polityka", "Monitor Prawniczy" | 6/2006.
Ewa Marciniak "Etyka w polityce i etyka polityków", w: Jolanta Itrich-Drabarek (red.) "Etyka sfery publicznej", Elipsa 2017.
Andrrei Poama "Application or construction. Two types of public policy ethics", w: Annabelle Lever, Andrei Poama (red.) "The Routledge Handbook of Ethics and Social policy", Routledge 2019.
Paul Kuyer, Bert GordijnView "Nudge in perspective: A systematic literature review on the ethical issues with nudging", "Rationality and Society" Volume 35, Issue 2, https://doi.org/10.1177/10434631231155005
Annabelle Lever, Andrei Poama (red.) "The Routledge Handbook of Ethics and Social policy", Routledge 2019.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: