Podstawy prawne prowadzenia działalności kulturalnej w Polsce 2100-PK-M-D4PPDK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2024L:
Konwersatorium ma za zadanie wyposażyć studenta/kę w wiedzę na temat podstaw prawnych prowadzenia działalności kulturowej w Polsce oraz w kompetencje praktyczne: umiejętność poruszania się w odnośnej legislacji, wyszukiwania aktów prawnych wraz z komentarzami, wynajdywania porad i wskazówek prawnych, a także praktycznych zastosowań przepisów wyznaczających ramy działania i determinujących funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce, a w końcu – świadomego i krytycznego rozumienia tego systemu. Kurs obejmuje następujące bloki tematyczne, których zakres może być realizowany na więcej niż jednych zajęciach: I. Katalog aktów prawnych dotyczących prowadzenia działalności kulturalnej w Polsce. Umiejscowienie działalności kulturalnej w kontekście prawa cywilnego, prawa pracy, prawa administracyjnego, prawa własności intelektualnej, ustaw branżowych, Konstytucji RP, prawa UE. II. Podmioty uprawnione do prowadzenia działalności kulturalnej oraz podstawy prawne ich działania: III. Ustawowe i pozaustawowe formy organizacyjne działalności kulturalnej. Muzea, biblioteki, narodowy zasób archiwalny i archiwa, ochrona zabytków. Kinematografia jako obszar działalności kulturalnej. Teatr, galerie artystyczne, filharmonie i in. instytucje kulturalne. IV. Prawo autorskie w działalności instytucji kulturalnych. Podstawy prawne gwarancji oraz ograniczenia swobody wypowiedzi i wolności twórczości artystycznej w działalności kulturalnej. V. Podstawowe rodzaje umów zawieranych w działalności kulturalnej. VI. Krytyka podstaw prawnych kształtujących działalność kulturalną w Polsce – dyskusje, kontrowersje, dialog międzyinstytucjonalny. |
W cyklu 2025L:
Konwersatorium ma za zadanie wyposażyć studenta/kę w wiedzę na temat podstaw prawnych prowadzenia działalności kulturowej w Polsce oraz w kompetencje praktyczne: umiejętność poruszania się w odnośnej legislacji, wyszukiwania aktów prawnych wraz z komentarzami, wynajdywania porad i wskazówek prawnych, a także praktycznych zastosowań przepisów wyznaczających ramy działania i determinujących funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce, a w końcu – świadomego i krytycznego rozumienia tego systemu. Kurs obejmuje następujące bloki tematyczne, których zakres może być realizowany na więcej niż jednych zajęciach: I. Katalog aktów prawnych dotyczących prowadzenia działalności kulturalnej w Polsce. Umiejscowienie działalności kulturalnej w kontekście prawa cywilnego, prawa pracy, prawa administracyjnego, prawa własności intelektualnej, ustaw branżowych, Konstytucji RP, prawa UE. II. Podmioty uprawnione do prowadzenia działalności kulturalnej oraz podstawy prawne ich działania: III. Ustawowe i pozaustawowe formy organizacyjne działalności kulturalnej. Muzea, biblioteki, narodowy zasób archiwalny i archiwa, ochrona zabytków. Kinematografia jako obszar działalności kulturalnej. Teatr, galerie artystyczne, filharmonie i in. instytucje kulturalne. IV. Prawo autorskie w działalności instytucji kulturalnych. Podstawy prawne gwarancji oraz ograniczenia swobody wypowiedzi i wolności twórczości artystycznej w działalności kulturalnej. V. Podstawowe rodzaje umów zawieranych w działalności kulturalnej. VI. Krytyka podstaw prawnych kształtujących działalność kulturalną w Polsce – dyskusje, kontrowersje, dialog międzyinstytucjonalny. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2024L: w sali w sali i w terenie | W cyklu 2025L: w sali i w terenie w sali |
Literatura
|
W cyklu 2024L:
LITERATURA KURSU: 1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć A. Akty prawne 2. Literatura do samodzielnej pracy studenta I. Literatura obowiązkowa podstawowa – przygotowanie do zajęć - Frankiewicz, A. (2012). Znaczenie prawne regulacji dziedzictwa narodowego i dóbr kultury w rozdziale I Konstytucji RP. Przegląd Prawa i Administracji, 88, 9-22. II. Literatura obowiązkowa rozszerzająca – do wykorzystania podczas zajęć i/lub w pracy pisemnej - Barbasiewicz, A. (2020). Ustawa o muzeach. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck. (fragmenty) III. Literatura uzupełniająca - Bychawska-Siniarska D. & Głowacka D., Swoboda wypowiedzi w działalności artystycznej a ochrona uczuć religijnych (strony 139-144). Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka. |
W cyklu 2025L:
LITERATURA KURSU: 1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć A. Akty prawne 2. Literatura do samodzielnej pracy studenta I. Literatura obowiązkowa podstawowa – przygotowanie do zajęć - Frankiewicz, A. (2012). Znaczenie prawne regulacji dziedzictwa narodowego i dóbr kultury w rozdziale I Konstytucji RP. Przegląd Prawa i Administracji, 88, 9-22. II. Literatura obowiązkowa rozszerzająca – do wykorzystania podczas zajęć i/lub w pracy pisemnej - Barbasiewicz, A. (2020). Ustawa o muzeach. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck. (fragmenty) III. Literatura uzupełniająca - Bychawska-Siniarska D. & Głowacka D., Swoboda wypowiedzi w działalności artystycznej a ochrona uczuć religijnych (strony 139-144). Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: