Przemysły kreatywne 2100-PK-M-D4PKRE
Celem przedmiotu jest przekazanie studiującym wiedzy na temat głównych ekonomicznych czynników kształtujących sektory kreatywne w XXI wieku. Omówimy m. in.:
- podstawowe mechanizmy kształtujące przemysły kreatywne
- przemysły kreatywne przed erą cyfryzacji i w dobie cyfryzacji
- najważniejsze konsekwencje i wyzwania związane z cyfryzacją
- zmiany przemysłów kreatywnych wraz z cyfryzacją
- rynki niszowe, zróżnicowanie sprzedaży, dobra kolekcjonerskie i in.
- rola word-of-mouth i promocji w cyfrowym otoczeniu
- nowe media, platformy
- ekonomię uwagi (ang. attention economics)
- AI w sektorach kreatywnych
Zagadnienia przedstawiane są z perspektywy ekonomicznej, ale zajęcia zakładają włączenie w dyskusję osób uczestniczących oraz poznanie perspektyw także innych dyscyplin. Osoby uczestniczącę będą proszone o przedstawianie krótkich prezentacji pogłębiających omawiane tematy i skupiających się na konkretnych wyzwaniach, ich możliwych konsekwencjach i potencjalnych sposobach interwencji.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student/ka wie jakie mechanizmy żądzą poszczególnymi przemysłami kreatywnymi
- student/ka rozpoznaje konsekwencje i wyzwania związane ze zmianami technologicznymi i obecnym podzialem sił w przemysłach kreatywnych
- student/ka potrafi krytycznie analizować sytuację na rynkach przemysłów kreatywnych
- student/ka odróżnia specyfikę przemysłów kreatywnych od tradycyjnych rynków
Kryteria oceniania
Prezentacja oraz praca pisemna
Literatura
Smith, M. D., & Telang, R. (2016). Streaming, Sharing, Stealing: Big Data and the Future of Entertainment (1st edition). MIT Press.
Waldfogel, J. (2018). Digital Renaissance: What Data and Economics Tell Us about the Future of Popular Culture. Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvc77knc
McAfee, A., & Brynjolfsson, E. (2018). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future (Reprint edition). W. W. Norton & Company.
Towse, R., & Hernández, T. N. (Eds.). (2020). Handbook of Cultural Economics, Third Edition (3rd edition). Edward Elgar Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: