Polityka pamięci 2100-PK-M-D3POPA
Zajęcia w formie ćwiczeń odnoszą mające na celu przekazanie u ugruntowanie wiedzy na temat polityki pamięci. W trakcie zajęć uwypuklone będą aspekty wewnętrzne – dotyczące roli polityki pamięci w budowaniu edukacji obywatelskiej i kształtowaniu tożsamości i świadomości historycznej, jak również aspektu zewnętrznego dotyczącego wpływania polityki pamięci na obraz państwa w świecie. W czasie dalszych zajęć analizie poddane zostanie pojęcie miejsc pamięci jako kategorii naukowej. W ramach prowadzonych dyskusji przeanalizowane zostaną zasadnie spory dotyczące pamięci historycznej; polityczna manipulacja historią.
Poza zajęciami teoretycznymi przeprowadzone zostaną zajęcia praktyczne - w jednej z instytucji kultury.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W06 funkcjonowanie i prowadzenie polityki kulturalnej jako segmentu polityki publicznej, w tym procesów zarządzania w kulturze i instancjami kultury jako podmiotami działań politycznych – publicznych i ideologicznych, historycznych, prawnych, ekonomicznych i filozoficznych.
K_W07 przyczyny i cele podejmowania decyzji państwowych, realizowanych przez instytucje kultury i rolę samej kultury w procesach kreowania tożsamości oraz promocji, marketingu i propagandy o charakterze kulturalnym i kulturotwórczym, a w dalszej kolejności państwowotwórczym
K_W10 znaczenie polityki kulturalnej w Polsce i na świecie oraz potrzeby organizowania zasad bezpieczeństwa kulturowego na szczeblu narodowym i międzynarodowym
Absolwent potrafi:
K_U06 kreować umiejętności pozwalające na dokonywanie samodzielnych pogłębionych analiz i syntez procesów zachodzących w publicznym życiu kulturalnym w porządku narodowym i/lub międzynarodowym
K_U08 prowadzić pod kierunkiem badania w zakresie polityki kulturalnej i zarządzania w kulturze
Absolwent jest gotów do:
K_K01 samodzielnej i krytycznej oceny wiedzy własnej i wartości nabytych wskutek interpretacji źródeł i opracowań naukowych
K_K06 prowadzenia działalności kulturalnej oraz myślenia w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Ocena jest wystawiana na podstawie zaprezentowania projektu grupowego
Ponadto, student zalicza przedmiot poprzez obecność na zajęciach (kontrola obecności) oraz przygotowanie bieżące do zajęć.
Literatura
R. Chwedoruk, Polityka historyczna, Warszawa 2018.
M. Napiórkowski, Jak społeczeństwa Paula Connertona na tle współczesnych badań nad pamięcią zbiorową, [w:] P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012.
P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012.
Przeszłość w dyskursie publicznym, pod red. A.Szpocińskiego, Warszawa 2013.
K. Malicki, Między kanonem a archiwum o systematyzacji i klasyfikacji miejsc pamięci, „Kultura i społeczeństwo” 2020.
P. Nora, Między pamięcią a historią: Les lieux de Mémoire, „Archiwum No. 2”.
A. Szpociński, Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie” 2008.
P. Nora, Między pamięcią a historią, Gdańsk 2022.
R. Sendyka, Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki, „Teksty Drugie” 2017/2.
A. Szpociński, Nośniki pamięci, miejsca pamięci, „Sensus Historiae” 2014/4.
M. Szymczak, „Warto pamiętać”. Miejsca pamięci narodowej i ich rola w edukacji, „Studia Zachodnie” 2015.
B. Korzeniowski, Przeszłość jako przestrzeń konfliktów czy most ku pojednaniu?, „Kultura Współczesna: Teoria, interpretacja, krytyka” 2008, nr 2.
J. Z. Sawicki, Pamięć i polityka historyczna na przykładzie walki z legendą powstania warszawskiego [w:] Narracje pamięci między polityką a historią, pod red. K. Kąckiej, J.Piechowiak-Lamparskiej, A.Ratke-Majewskiej, Toruń 2015.
M. Napiórkowski, Powstanie umarłych. Historia pamięci 1944-2014, Warszawa 2016.
E. Ponczek, Konflikty polityczne w przestrzeni publicznej i pamięci zbiorowej, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2017.
G. Kała, Polityka historyczna a stosunki polsko-niemieckie i polsko-rosyjskie w XXI wieku, „Przegląd Geopolityczny” 42, 2022.
A. Wójcik, Polityka historyczna jako forma budowy wizerunku Polski na arenie międzynarodowej, „Świat idei i polityki”, t. 15, 2016.
W. Czachur, Niemieckie akty skruchy wobec Polski a konflikty pamięci zbiorowych Lingwistyczna analiza sprzeczności w dyskursach pamięci, [w:] Nie/porozumienie, nie/tolerancja, w(y)kluczenie w języku i kulturze, red. E. Biłas-Pleszak, Katowice 2021.
J. Andrychowicz-Skrzeba, Polityka historyczna w Polsce i Niemczech po roku 1989 w wystąpieniach publicznych oraz publikacjach polityków polskich i niemieckich, Gdańsk 2014.
Polsko-niemieckie miejsca pamięci, t. I i II. R. Traba, H. H. Hahn, Warszawa 2015.
Pamięć zbiorowa, pojednanie, stosunki międzynarodowe, red. N. Masłowski, A. Szeptycki, Wrocław 2020.
Narracje pamięci między polityką a historią, pod red. K. Kąckiej, J.Piechowiak-Lamparskiej, A.Ratke-Majewskiej, Toruń 2015.
R. Traba, Polityka wobec historii. Kontrowersje i perspektywy, „Teksty Drugie” 2010, 1-2.
L. M. Nijakowski, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: