- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Skuteczne pozyskiwanie, analiza i ocena wiarygodności informacji 2100-MON-SPIN-OG
Kurs stanowi autorski, praktyczny zbiór metod i sposobów pozyskiwania i ewaluacji informacji, wykorzystujących wybrane metody psychologii, kryminalistyki, statystyki i informatyki. Słuchacz zapoznaje się z jawnymi źródłami informacji oraz metodyką efektywnego korzystania z nich, uczy się oceniać wiarygodność pozyskanych informacji, a także zostaje zapoznany z technikami dezinformacyjnymi. Przedmiotem kursu jest także metodyka systematycznego pozyskiwania wiedzy i analizy informacji, w szczególności nacisk położony został na techniki ilościowe. Słuchacz zostanie również zapoznany z ryzykiem ulotu informacji. Kurs obejmuje udostępnienie i naukę autorskiego oprogramowania (przeglądarki OSINT) ułatwiającego wyszukiwanie, przetwarzanie i analizę informacji.
Tematyka:
1. Wprowadzenie do problematyki pozyskiwania i analizy danych…, czyli przestrogi przed uduszeniem się w cyfrowym smogu:
- pojęcia: infobroker/information broker, infobrokering, broker wiedzy (knowledge broker), cybrarian,
- pojęcia: dane, metadane, informacja, wiedza,
- pseudoinformacja, dezinformacja, parainformacja, metainformacja,
- bariery dostępu do źródeł danych,
- fenomen i problem Big Data: bomba megabitowa, smog informacyjny, infobesity/infoxication, paralysis analysis,
- wywiad jawnoźródłowy (OSINT),
- poza infobrokeringiem: szary i czarny wywiad (wprowadzenie do technik).
2. Źródła informacji w wywiadzie gospodarczym
- ujęcie przedmiotowe a podmiotowe źródeł danych,
- wywiad gospodarczy i paradygmat competitive intelligence.
3. Ocena wiarygodności informacji:
- źródła osobowe,
- paradoksy i meandry ludzkiej pamięci,
- wiarygodność świadków,
- sztuka skutecznego kłamstwa,
- wykrywanie kłamstwa,
- sposoby pozyskiwania prawdy,
- krytyka źródeł.
4. Gry informacyjne – zajęcia warsztatowe (wprowadzenie – dwukrotna gra + podsumowanie/dyskusja + debriefing). Przy zajęciach online wyłącznie jako omówienie.
5. Metodyka pozyskiwania wiedzy i analizy informacji:
- podejście ilościowe, jakościowe oraz mieszane,
- synektyka W. J. J. Gordona,
- metoda morfologiczna,
- techniki CERMA,
- metoda scenariuszowa,
- metody „analogowe”,
6. Ilościowe metody analizy informacji:
- wybór i ocena operatów losowania,
- typy reprezentatywności i metody jej zapewnienia,
- wielkość próby a rozkład normalny,
- obliczanie minimalnej wielkości próby,
- maksymalny standardowy błąd oszacowania,
- problem pseudoprzedziału ufności G. Lissowskiego,
- poziomy pomiaru – skala S. S. Stevensa,
- interpretacje danych tabelarycznych i miar statystyki opisowej,
- miary związku między zmiennymi: R, chi i inne,
- CATREG,
- metody „liczbowe” – reguła kciuka, reguła Pareto, kryterium Chauveneta, test Grafa, Prawo Benforda oraz inne metody praktyczne.
7. Środki i metody inwigilacji elektronicznej:
systematyczna prezentacja środków i sposobów naruszania prywatności.
8. Zagrożenia bezpieczeństwa informacyjnego:
- typologia stanów bezpieczeństwa informacyjnego i ryzyk utraty informacji,
- studia przypadków – szpiegostwo przemysłowe i polityczne,
- „ojciec” podsłuchów – „Złotousty” 1945/1952,
- polskie „afery podsłuchowe”,
9. Sztuka dezinformacji:
- egzemplifikacje akcji i instytucji dezinformacyjnych,
- metody wykrywania dezinformacji.
10. Jak się chronić przed zbieraniem informacji o sobie? Warsztat praktyczny.
11. Alternatywne źródła informacji politycznej/społecznej/ekonomicznej – czego możemy dowiedzieć się od ekstremistów?
- alternatywne źródła informacji: portale/blogi/kanały/grupy dyskusyjne lewicowej i prawicowej ekstremy (polskiej i zagranicznej),
- portale przeciekowe WikiLeaks i inne „leaks”, projekt Cryptome.org,
- portale dziennikarstwa obywatelskiego/oddolnego (polskie i zagraniczne).
12-15. Praktyczne zajęcia z oprogramowaniem Brave OSINT Browser
Kierunek podstawowy MISMaP
informatyka
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
w sali
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy na temat możliwości, ograniczeń, uwarunkowań i podstaw merytorycznych nowopowstałego zawodu brokera informacji (infobrokera, brokera wiedzy). Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: przyswojenie przez uczestników kursu podstawowej wiedzy o socjolekcie OSINT, klasyfikacji źródeł danych, rudymentach krytycznej oceny zgormadzonych informacji, barierach dostępu do informacji oraz współczesnych zjawiskach społecznych i trendach związanych coraz większą rolą jaką odgrywa informacja we wszystkich aspektach życia – publicznego i prywatnego. W części praktycznej kursu uczestnicy nabywają umiejętności i kompetencji posługiwaniem się ogólnodostępnym i darmowym oprogramowaniem służącym do pozyskiwania informacji z Internetu.
Kryteria oceniania
Student może podczas zajęć uzyskać maksymalnie 37 punktów. W toku podejmowania wymaganych, standardowych aktywności (obecność na zajęciach, aktywności merytorycznej oraz przygotowani i prezentacji projektu badawczego metodą studium przypadku (case study) – 32 punkty.
Praktyki zawodowe
Przewiduje się na życzenie.
Literatura
• Cisek, Sabina; Januszko-Szakiel, Aneta (red.) (2015). Zawód infobroker. Polski rynek informacji. Warszawa: Wolters Kluwer. ISBN: 978-83-264-8181-9.
• Kowalska, Małgorzata; Wojewódzki, Tadeusz (red.) (2015). Infobrokerstwo. Idee, koncepcje, rozwiązania praktyczne. Gdańsk: Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku. ISBN 978-83-61079-32-3
• D Mider, Cyfrowy Panoptykon. Internet jako narzędzie nadzoru informacyjnego państwa nad społeczeństwem, [w:] Bezpieczeństwo współczesnego świata. Społeczeństwo, ekonomia, prawo, K. Wilczyńska, K. Adamek (red. nauk.), Instytut Wydawniczy „Maiuscula”, Poznań 2013, ISBN: 9788361449058, s. 79-106.
• D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.
• D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: