- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Skandynawskie państwa dobrobytu 2100-MON-SPDO-OG
Szczegółowy wykaz zagadnień, które będą omawiane w zakresie w znaczącym stopniu uzależnionym od zainteresowań i preferencji uczestników konwersatorium:
1. Wprowadzenie: przedstawienie sylabusa, Skandynawia jako obszar zainteresowań i akademickich studiów, na czym polega specyfika Norden?, dlaczego bada się skandynawskie państwa dobrobytu?, co może przynieść lepsza znajomość krajów nordyckich?
2. Co to jest Skandynawia? Jak należy rozumieć słowa: kraje nordyckie, Norden?
- nordycka geografia i historia, gospodarki i polityka
- nordycka kultura i tożsamość, ogólne wartości, tradycje egalitaryzmu, dialogu, rokowań, kompromisu i konsensusu (być może to konieczna strategia małych krajów usytuowanych strategicznie pomiędzy silnymi państwami sąsiednimi?)
- jaką rolę odgrywa protestantyzm i Kościół Luterański?
3. Rozwój nowożytnej i współczesnej Skandynawii
- transformacja od gospodarki rolnej do zasobnego, nowoczesnego społeczeństwa przemysłowego i postindustrialnego/ informacyjnego
- jak rolę odgrywają partie polityczne, związki zawodowe, korporatyzm?
- kobiety w społeczeństwie skandynawskim (zatrudnienie, partycypacja polityczna, kulturowe role obu płci)
- „kapitał dziecięcy” i prawa dziecka
- różnorodność etniczna, największe grupy imigranckie, prawicowy populizm
4. Skandynawski model państwa dobrobytu
- etapy rozwoju państwa dobrobytu i jego ekspansja w krajach nordyckich
- szczególna rola współpracy między rządem, pracodawcami i pracownikami w procesie podejmowania decyzji, zwłaszcza w odniesieniu do aktywnej polityki rynku pracy
- uformowanie się i istota modelu skandynawskiego/ nordyckiego
- czy znajduje się on w kryzysie?, krytycy: na prawicy i lewicy
- współczesne wyzwania: starzenie się społeczeństw, imigracja i integracja cudzoziemców, europeizacja i globalizacja itp.
- ciągłość i zmiana: czy model nordycki przetrwał? czy jest wciąż żywotny?
5. Wybrane współczesne problemy skandynawskich polityki społecznych
- czym charakteryzują się nordyckie polityki rodzinne, rynki pracy, systemy edukacyjne itp.? (np. szwedzkie państwo przyjazne rodzinom, kobietom, dzieciom i ludziom starszym; duński „złoty trójkąt” flexicurity w polityce zatrudnienia; fiński system innowacyjny i strategia edukacyjna itp.)
- jak udało się Skandynawii przejść gospodarcze kryzysy ostatnich czterech dekad i osiągnąć pod względem dostatku pozycję „cudownego dziecka” współczesnej Europy?
- jakie lekcje wynikają dla innych z nordyckiego modelu polityki społecznej?
6. Skandynawia w świecie – cztery wymiary polityk zagranicznych:
- nordycki” pragmatyczny regionalizm, ostrożna integracja (Rada Nordycka)
- europejski: integracja (UE) i współpraca (EOG)
- transatlantycki: bezpieczeństwo (NATO), problemy Arktyki
- globalny: solidarność, pomoc rozwojowa i humanitarna, dyplomacja pokojowa (ONZ i inne instytucje)
W cyklu 2023Z:
Szczegółowy wykaz zagadnień, które będą omawiane w zakresie w znaczącym stopniu uzależnionym od zainteresowań i preferencji uczestników konwersatorium: 1. Wprowadzenie: przedstawienie sylabusa, Skandynawia jako obszar zainteresowań i akademickich studiów, na czym polega specyfika Norden?, dlaczego bada się skandynawskie państwa dobrobytu?, co może przynieść lepsza znajomość krajów nordyckich? 2. Co to jest Skandynawia? Jak należy rozumieć słowa: kraje nordyckie, Norden? 3. Rozwój nowożytnej i współczesnej Skandynawii 4. Skandynawski model państwa dobrobytu 5. Wybrane współczesne problemy skandynawskich polityki społecznych 6. Skandynawia w świecie – cztery wymiary polityk zagranicznych: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Finalnym celem konwersatorium jest osiągnięcie przed studentów:
- podstawowej znajomości nordyckich społeczeństw, gospodarek i polityki
- zasadniczego zrozumienia skandynawskich państw dobrobytu
- zrozumienia społecznej, etnicznej i politycznej różnorodności regionu
- zrozumienia usytuowania Skandynawii w szerszym kontekście europejskim i globalnym
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę będzie obecność na zajęciach oraz przygotowanie przez studentów zwięzłych prezentacji ustnych i treściwych mini-esejów (o obj. ok. 5 stron/ 10 tys. znaków) na wybrane i uzgodnione z wykładowcą tematy, w oparciu o zalecaną i samodzielnie dobraną literaturę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura
- W. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Warszawa 2013.
- E. Asbrink, Made in Sweden. 60 słów, które stworzyło naród, Warszawa 2019.
- M. Czarnecki, Dzieci Norwegii. O państwie (nad)opiekuńczym, Wołowiec 2016.
- S. Czech, Gospodarka w służbie idei. Rzecz o modelu szwedzkim, Katowice 2013.
- S. Daniłowska, Duńskie państwo dobrobytu a koncepcja flexicurity, Warszawa 2016.
- T. Griffiths, Skandynawia. Wojna z trollami, Warszawa 2011.
- P. Kingsley, Duńczycy. Patent na szczęście, Warszawa 2017.
- N. Lunde, Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków, Warszawa 2019.
- B. Piotrowski, Skandynawia współczesna w poszukiwaniu nowych dróg rozwoju 1975-2014, Poznań 2015
- N. Sanandaji, Mit Skandynawii, czyli porażka polityki trzeciej drogi, Warszawa 2016.
- T.D. Walker, Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017.
- M. Wiking, Hygge. Klucz do szczęścia, Warszawa 2017.
- N. Witoszek, Najlepszy kraj na świecie, Wołowiec 2017.
- M. Zaremba, Polski hydraulik i nowe opowieści ze Szwecji, Wołowiec 2013.
W cyklu 2023Z:
Zalecana literatura - W. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Warszawa 2013. |
W cyklu 2023L:
Zalecana literatura - W. Anioł, Szlak Norden. Modernizacja po skandynawsku, Warszawa 2013. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody i kryteria oceniania Podstawą zaliczenia na ocenę będzie obecność na zajęciach oraz przygotowanie przez studentów zwięzłych prezentacji ustnych i treściwych mini-esejów (o obj. ok. 5 stron/ 10 tys. znaków) na wybrane i uzgodnione z wykładowcą tematy, w oparciu o zalecaną i samodzielnie dobraną literaturę. |
W cyklu 2023L:
Metody i kryteria oceniania |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: