- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Solidarność Społeczna i Filantropia: perspektywa historyczna i współczesna 2100-MON-SOFI-OG
Ogólna problematyka przedmiotu:
1. Konceptualizacja solidarności i filantropii
- kontekst normatywny: szeroko pojętej moralności, etyki, religii, element przestrzeni moralnej; moralny obowiązek, poczucie współodpowiedzialności
- kontekst społeczno- polityczny / cywilizacyjny – np. podkreślenie więzi społecznej. Przykład ruchu socjalistów- solidarystów we Francji; solidaryzm Katolicki w Niemczech
- kontekst ruchów społecznych / społecznej emancypacji – sprawiedliwość, prawa człowieka, solidarność przeciwko komuś – ekskluzywny charakter
- kontekst państwa opiekuńczego / solidum: zasada solidarności subsydiarności jako podstawa funkcjonowanie państwa
Perspektywa historyczna:
1. Solidarność jako doktryna polityczna : ruch socjalistów- solidarystów we Francji( Leroux, Bourgeois, Comte, Durkheim)
2. Solidaryzm katolicki w Niemczech ( Pesch, Gundlach, etc.)
3. Solidarność w nauczaniu społecznym Kościoła
4.Solidarność ekskluzywna my i oni : ruchy marksistowskie
2. Filantropia jako emanacja postaw prospołecznych i solidarnościowych
1) Ruchy solidarnościowe i prospołeczne a filantropia: perspektywa regionalna i globalna.
2) Ruchy solidarnościowe i prospołeczne a filantropia: rozwój historyczny
3) Współczesne sektory filantropii na świecie i ich międzynarodowa rola
4) Przykład Szwajcarii i Polski- porównanie sektorów filantropii: rys historyczny, kulturowy i aksjologiczny
5) Dlaczego jednostki i społeczeństwa solidaryzują się i angażują się w filantropię? Przykład mniejszości Polskiej w Szwajcarii
6) Filantropia a dobra publiczne. Neoliberalna polityka państwa a dynamika zachowań filantropijnych i pro publicznych
3. Praktyka solidarności i filantropii – kulturowe uwarunkowania
Na przykładzie Szwajcarii i Polski
3.1. Szwajcarska polityka solidarności
-tolerancja, humanitaryzm, solidarność- trójkąt tożsamościowy?
- aktorzy indywidualni a instytucje międzynarodowe : skonfliktowane solidarności
3.2.Polskie i szwajcarskie doświadczenia : Czy solidarność i ruchy społeczne są zakorzenione historycznie?
- etyka odpowiedzialności
- consensus wartości
- przyjaźń polityczna
- solidarność narodowa w świetle tradycji republikańskiej
4. Solidarność na poziomie micro: Aktorzy, motywacje, formy zaangażowania
4.1 .Kartografia zaangażowania :
Porównanie mapy filantropii z mapą mobilizacji ruchu społecznego
4.2 .Przyczyny zaangażowania - typologia motywacji
Typologia opracowana na podstawie analizy motywacji do działania, przyczynek metodologiczny do badań nad nad historią działań solidarnościowych czy ruchów społecznych
Analiza głównych czynników zaangażowania: przyczyny polityczne lub ideologiczne; identyfikacja z ideałami; bliskość kulturowa lub religijna; postawa moralna / solidarność wartości; solidarność braterska, korporacyjna, ludzka; relacje osobiste.
4.3.Kobiece zaangażowanie / kobieca solidarność:
analiza koncentruje się na społeczno-kulturowych reprezentacjach kobiet i ich roli w ruchach społecznych, w działaniach solidarnych, w organizacjach filantropijnych : czy wykracza poza stereotyp poświęcenia, który jest im powszechnie przypisywany:? Czy kontekst kulturowy ( prawa obywatelskie, stereotypy, modele XIX wieczne), pokoleniowy, wpływa na rolę jaką pełnią? Porównanie kontekstu szwajcarskiego i polskiego
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci po zakończeniu kursu powinni w szczególności:
1. Posiadać ogólną wiedzę na temat roli ruchów solidarnościowych i zachowań filantropijnych dla tworzenia norm społecznych, humanitarnych, politycznych oraz rozumieć motywacje stojące za solidaryzacją społeczną.
2. Rozpoznawać procesy i konteksty historyczne i współczesne stojące za rozwojem ruchów solidarnościowych i filantropijnych na świecie, w tym ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Szwajcarii.
3. Mieć świadomość etycznego, prawnego, politycznego i społecznego kontekstu leżącego u podstaw solidarności społecznej i filantropii.
Kurs promuje postawy prospołeczne.
Kryteria oceniania
1. Na zaliczenie przedmiotu (ocena dostateczna) - obecność
2. Na ocenę wyższą - dla chętnych: esej lub prezentacja
Kurs trwa 15 godzin (od: 17 lutego 2025 - do: koniec marca 2025).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykład i materiały udostępnione przez Prowadzących
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: