Modernizacja administracji 2100-MON-MOAD
1. Modernizacja administracji i polityka. Istota, pojęcia, uwarunkowania i funkcje. Strategia modernizacji administracji. Prawo do dobrej administracji jako element prawa do dobrego rządzenia. Relacje między polityką i administracją jako uwarunkowanie jakości sfery publicznej.
2. Zmiany usytuowania administracji w przestrzeni publicznej. Od administracji władczej do administracji usług publicznych. Strategia zwiększania spójności oraz sprawności i poprawy dostępu do usług publicznych. Od klasycznej administracji do nowego zarządzania publicznego i polityk publicznych. W kierunku pomocniczości.
3. Zmiany modernizacyjne w rozwiązaniach systemowych administracji. Decentralizacja. Dekoncentracja. Zespolenie terytorialne. Regionalizacja. Zmiany form prawnych w sferze organizacji i funkcjonowania administracji. Wykorzystanie potencjału zespołów problemowych i projektowych. Nowe tendencje i spór w sprawie zakresu działania administracji na tle konfrontacji odmiennych koncepcji zdań i granic działania państwa.
4. Zmiany modernizacyjne związane z profesjonalizacją administracji. Mechanizmy poprawy jakości kadr administracji rządowej i samorządowej. Zmiany w sferze rekrutacji i wartościowania oraz zarządzania kadrami administracji. Zarządzanie jakością w administracji. Nowy status standardów etycznych.
5. Zmiany modernizacyjne związane ze wzmacnianiem przejrzystości, rzetelności, bezstronności i odpowiedzialności administracji. Gwarancje dostępu do informacji publicznej. Kodyfikacja procedury. Ograniczanie zagrożeń konfliktem interesu. Deregulacja. Nowe standardy w sferze odpowiedzialności administracji.
6. Zmiany modernizacyjne związane ze zwiększaniem efektywności i innowacyjności administracji. Mechanizmy poprawy zagospodarowania zasobów. Zmiany w sferze zarządzania i koordynacji. Wykorzystanie możliwości organizacji pożytku publicznego oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Zarządzanie projektami w miejsce biurokratycznego administrowania. Zorientowanie zadaniowe. Budżet zadaniowy i inne narzędzia ekonomizacji. Ewaluacja i inne narzędzia wartościowania wyników działania administracji. Koncepcja „administracji uczącej się”. Ukierunkowanie strategiczne. Efektywne wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych i komunikacyjnych. Na szlaku od „administracji państwa papierowego” do „administracji państwa cyfrowego”.
7. Zmiany modernizacyjne związane z przystosowaniem administracji do działania w sytuacji zmian i napięć oraz w warunkach stanów nadzwyczajnych. Uelastycznianie rozwiązań. Umiejętność działania w czasie rzeczywistym. Zarządzanie kryzysowe.
8. Zmiany modernizacyjne związane z przygotowaniem administracji do efektywnego działania we wspólnej europejskiej przestrzeni administracyjnej. Europeizacja administracji. Standaryzacja wymagań „dobrej administracji”. Udział we wspomaganiu aktywnej obecności Polski w Unii Europejskiej. Kontekst sporu o model suwerenności państwa w warunkach integracji europejskiej.
9. Koncepcje realizacji zasady dobrej administracji. Przypadek Polski na tle porównawczym. Stan, silne i słabe strony. Szanse i zagrożenia. Zadanie poprawy jakości administracji w strategiach długo i średniookresowych w Polsce
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student: ma uporządkowaną wiedzę na temat istoty, specyfiki, podstawowych uwarunkowań oraz funkcji zmian w administracji publicznej w Polsce na tle zmian zachodzących w innych państwach; potrafi identyfikować i wartościować kierunki zmian modernizacyjnych w administracji publicznej; rozumie istotę sporu toczącego się współcześnie w tej dziedzinie; rozumie rolę modernizacji w procesie poprawy jakości administracji publicznej oraz działania państwa; rozumie relacje między modernizacją administracji i rozwojem; potrafi zidentyfikować główne przeszkody i napięcia w realizacji modernizacji i ma umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy badawczej i zawodowej, w tym w urzędach administracji publicznej
Kryteria oceniania
Konwersatorium w trybie zdalnym w formie telekonferencji w czasie rzeczywistym w przewidzianym terminie w systemie google meet z adresu: g.rydlewski@uw.edu.pl. Po każdych zajęciach uczestnik dostanie w formie syntetycznego zarys tez z tych zajęć oraz adresy internetowe, które zawierają materiały przydatne dla zajęć oraz wykaz pytań związanych z omawianymi tematami. , które będą podstawą indywidualnej rozmowy w systemie google meet w ramach zaliczenia przedmiotu na stopień. Adres do kontaktów g.rydlewski@uw.edu.pl. Zaliczenie ustne na stopień w systemie google meet. Trzy pytania z wcześniej udostępnionej listy mające na celu weryfikację wiedzy, umiejętności i kompetencji w stanowiącej przedmiot zajęć problematyce. Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych: uzyskanych w formie punktów w trakcie semestru – obowiązek przygotowania prezentacji (do 12 slajdów, w tym slajd z bibliografią) na uzgodniony temat (możliwość otrzymania do 5 pkt.) oraz wyniku rozmowy końcowej (do 9 pkt.). Obecność kontrolowana (2 pkt. za pełną obecność, 1 ujemny punkt za każdą nieobecność powyżej dwóch). Maksymalnie można otrzymać 16 pkt. Do zaliczenia wymagane łącznie minimum 9 pkt.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
J. Hausner, Zarządzanie publiczne, Warszawa 2008; M. Kulesza, D. Szeciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013; G. Rydlewski, Modernizacja administracji. Studium polityk administracyjnych w Polsce, Warszawa 2014; Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, red. J. Czaputowicz, Warszawa 2008; Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, red. G. Rydlewski, Warszawa 2011; Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać?, red. J. Wiklin, Warszawa 2013; Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie, red. A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz, Warszawa 2010; Nauka administracji, red. B. Kudrycka, B.G. Peters, P.J. Suwaj, Warszawa 2009; Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Kraków 2009; L. Habuda, Decentralizacja vs centralizacja administracji w strukturze zasadniczego podziału kraju, Toruń 2009; M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Warszawa 2011; A. Mituś, Cel w administracji publicznej i prawie administracyjnym. Studium teoretycznoprawne, Warszawa 2018; R. Kieciak, Formy samorządu w Polsce – wymiar terytorialny i specjalny, Poznań 2018; I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009; M. Zaręba, Prawo dostępu do informacji publicznej, Warszawa 2009; Dostęp do informacji publicznej w Polsce i w Europie – wybrane zagadnienia prawne, red. E. Pierzchała, M. Woźniak, Opole 2010; M. Ganczar, Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa 2009; K. Brzozowska, Partnerstwo publiczno-prywatne w Europie. Cele, uwarunkowania, efekty, Warszawa 2010; M. Moszoro, Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze użyteczności publicznej, Warszawa 2010; K. Sienkiewicz-Małyjurek, F.R. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Warszawa 2010; P. Szreniawski, Prawno-administracyjne zagadnienia ustrojowej polityki administracyjnej, Toruń 2012; Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, red. D. Sześciło, Warszawa 2014; Współzarządzanie publiczne, red. S. Mazur, Warszawa 2015; J. Jaskiernia, Uwarunkowania implementacji prawa do dobrej administracji jako standard europejski, Kielce 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: