- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komunikowanie interpersonalne 2100-MON-KOIN-OG
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: typy komunikowania, modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, typy kodów, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, problemy w interpretacji słów (np. słowa denotywne i konotywne, trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa).
Ponadto poznają techniki przydatne w prowadzeniu sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi).
Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (np.Cialdini, programowanie neurolingwistyczne, struktura rozmowy).
Część zajęć poświęcona jest komunikowaniu parawerbalnemu i niewerbalnemu (kinezjetyka, haptyka, proksemika, mimika, okulestyka, olfaktyka, chronemika, aparycja), w kontekście umiejętnośći interpretacji przekazu rozmówcy (np. wykrywania kłamstwa), ale też świadomości znaczenia wysyłanych sygnałów.
Uzupełniający wątek stanowi komunikowanie międzykulturowe, analizowane w odniesieniu do antropologicznych modeli różnic kulturowych oraz elementów utrudniających interpretację przekazu podczas kontaktu osób z różnych regionów świata (bariery mentalne i różnice w zakresie komunikowania werbalnego, para werbalnego i niewerbalnego).
W cyklu 2023L:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: typy komunikowania, modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, typy kodów, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, problemy w interpretacji słów (np. słowa denotywne i konotywne, trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa). Ponadto poznają techniki przydatne w prowadzeniu sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi). Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (np. Cialdini, programowanie neurolingwistyczne, struktura rozmowy). Część zajęć poświęcona jest komunikowaniu parawerbalnemu i niewerbalnemu (kinezjetyka, haptyka, proksemika, mimika, okulestyka, olfaktyka, chronemika, aparycja), w kontekście umiejętnośći interpretacji przekazu rozmówcy (np. wykrywania kłamstwa), ale też świadomości znaczenia wysyłanych sygnałów. Uzupełniający wątek stanowi komunikowanie międzykulturowe, analizowane w odniesieniu do antropologicznych modeli różnic kulturowych oraz elementów utrudniających interpretację przekazu podczas kontaktu osób z różnych regionów świata (bariery mentalne i różnice w zakresie komunikowania werbalnego, para werbalnego i niewerbalnego). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończonych zajęciach:
WIEDZA
K_W02 - zna i rozumie podstawowe kategorie i pojęcia z zakresu komunikowania interpersonalnego
K_W03- zna i rozumie znaczenie procesów komunikacyjnych w społeczeństwie, w tym w obszarze polityki
K_W04- zna i rozumie relację między polityką i komunikowaniem interpersonalnym
K_W05 - zna i rozumie specyfikę perspektyw poznawczych i teorii komunikowania interpersonalnego
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 - potrafi wskazywać i wyjaśniać procesy komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz style komunikacji interpersonalnej
K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną dotyczącą komunikacji werbalnej i niewerbalnej w celu analizowania i interpretowania zjawisk w obszarze polityki.
K_U08 - potrafi samodzielnie docierać do źródeł i poszerzać swoją wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego
K_U09 - potrafi prezentować własne idee oraz argumentować przyjęty punkt widzenia
K_U10 - potrafi zrealizować prostą analizę struktury komunikatu
KOMPETENCJE
K_K01 – absolwent jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu komunikowania.
K_K04 – absolwent jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec otaczającego go świata, w tym inicjowania efektywnej komunikacji z otoczeniem.
Kryteria oceniania
Test polegający na praktycznej umiejętności zastosowania wiedzy zdobytej podczas zajęć.
+ obecność i aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006
2. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999
3. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008
4. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001
5. Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003
6. Hall Edward T. (1984) Poza kulturą. Warszawa: PWN.
7. Hofstede, Geert i in. (2011) Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
8. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005
9. Mann S. Jak w pracy ukrywać to, co czujemy i udawać to, co czuć powinniśmy, Amber Warszawa 2002
10. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003
11. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003
12. Mikułowski-Pomorski, Jerzy (2003) Komunikacja międzykulturowa – wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
13. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995
14. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999
15. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994
16. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996
17. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.
18. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002
19. Schultz von Thun, F. Sztuka rozmawiania, Kraków 2004
20. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002
21. Szopski, Marek (2005) Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa: WSiP.
22. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.
W cyklu 2023L:
1. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: