- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia Ameryki Łacińskiej 2100-MON-HIAL-OG
1. Zajęcia wprowadzające
2. Jak czytać historię? Koncepcja historii według Haydena White'a.
3. Dwie wizje podboju Ameryk.
4. Rozwój europejski czy endemiczny?
5. Stosunki USA – Ameryka Łacińska.
6. Rewolucje nacjonalistyczne
7. Rewolucje socjalistyczne
8. Ameryka Łacińska pod rządami dyktatur wojskowych
9. Ameryka magiczna
10. Zaliczenie przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
ma podstawową wiedzę w zakresie historii obu Ameryk
ma wiedzę o okresie walki amerykańskich kolonii o niepodległość, o funkcjonowaniu niepodległych państw, jak również o głównych problemach krajów obu Ameryk.
UMIEJĘTNOŚCI
analizuje historię Ameryk w szerszym kontekście historii świata, wskazuje czynniki kształtujące procesy historyczne o charakterze endemicznym, jak i wpływy zewnętrzne na ten region świata.
wskazuje różnice pomiędzy projektami kolonizacyjno-cywilizacyjnymi iberyjskim i anglosaskim
Potrafi w kompetentny sposób przygotować naukowy materiał na temat węzłowych problemów wybranych państw amerykańskich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest przygotowany do wykonywania zadań profesjonalnych wymagających wiedzy w zakresie historii najnowszej obu Ameryk
jest przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia
Jest w stanie przygotować kompetentny projekt społeczny, odnoszący się do kontynentu amerykańskiego, z zachowaniem wrażliwości na odmienności kulturowe
Kryteria oceniania
Podstawowe elementy składające się na zaliczenie przedmiotu:
Aktywność (40%)
Pisemna/Ustna odpowiedź (60%)
Literatura
M.F. Gawrycki, Uwikłane obrazy. Hollywoodzki film a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011.
E.S. Urbański, Hispanoameryka i jej cywilizacje. Hispanoamerykanie i Angloamerykanie, Warszawa 1981.
L. Zea, Filozofia dziejów Ameryki, Warszawa 1999.
H. Miller, A. P. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1969.
T. Łepkowski, (red.), Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1977.
A. Bartnicki, D.T. Critchlow, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa 1995.
Marshall C. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, Kraków 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: