- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biblia a człowiek, polityka, wojny i władza 2100-MON-BC-OG
W trakcie zajęć będziemy zajmować się następującymi zagadnieniami:
- Biblia – tekst o Bogu, człowieku i współczesności;
- Państwo i władza w starożytnym Izraelu;
- Święte wojny Izraela;
- „Nie morduj” a „odpuszczamy naszym winowajcom”;
- Czcij ojca i matkę a miłość ojczyzny;
- Pacyfizm Nowego Testamentu;
- Państwo i władza w Nowym Testamencie;
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Celem kursu jest osiągnięcie następujących efektów kształcenia:
Wiedza:
1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych problemów mniejszości religijnych w obszarze życia
politycznego i społecznego
2. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych
determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie.
3. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowym i wieloreligijnym społeczeństwie, dzięki czemu
zwiększają się jego możliwości odnalezienia się na współczesnym rynku pracy.
4. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych i
wspólnototwórczych determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie.
Umiejętności:
1. Student potrafi analizować teksty historyczne i odczytywać je we współczesnym kontekście.
2. Student potrafi prowadzić dyskusję wykorzystując wiedzę dotyczącą różnic kulturowych.
3. Student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i procesów we wspólnocie politycznej,
dostrzega ich wzajemne powiązania i zależności.
Kompetencje:
1. Student rozpoznaje i związki między tożsamością religijną i światopoglądową a działaniem
politycznym oraz porządkiem prawnym państwa.
2. Student ma świadomość własnej tożsamości.
3. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowym świecie (budować w nim relacje i zarządzać
różnorodnością).
4. Student potrafi wykorzystywać różnice kulturowe jako wartości dodane.
Kryteria oceniania
Zajęcia w formie konwersatorium. Podstawą do dyskusji będzie lektura tekstów źródłowych i współczesnych
materiałów oraz wspólna ich analiza w trakcie kursu.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Czynna obecność́ na zajęciach (możliwe dwie nieobecności).
Praca zaliczeniowa – esej na temat ustalony z prowadzącym.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
Wybrana literatura uzupełniająca:
Józef M. Bocheński, Patriotyzm, męstwo, prawość żołnierska, Fundacja Pomocy Antyk, Wydaw. Antyk -
Marcin Dybowski, Warszawa-Komorów 1999;
Józef M. Bocheński, Polski testament: ojczyzna, Europa, cywilizacja, Fundacja Pomocy Antyk, Wydaw. Antyk
Marcin Dybowski, Komorów 1999;
Wojny biblijne, Martin J. Dougherty, Michael E. Haskew, Phyllis G. Jestice, Rob S. Rice (red.), tłum. Urszula.
Ruzik-Kulińska, Bellona, Warszawa 2016;
Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, tłum. Remigiusz Popowski,
Michał Wojciechowski, Oficyna Wydawnicza „Vocatio” Warszawa 1994;
Dariusz Grzybek, Handel i pokój. Geneza i ewolucja liberalnego pacyfizmu, Towarzystwo Autorów i
Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2015;
Hebrajsko-polski Stary Testament. Pięcioksiąg, opracowanie i wstęp Anna Kuśmirek, Oficyna Wydawnicza
„Vocatio” Warszawa 2003;
Georges Minois, Kościół i wojna. Od czasów Biblii do ery nuklearnej, tłum. Adam Szymanowski, Volumen,
Bellona, Warszawa 1998;
Jacek Salij, O patriotyzmie dzisiaj, W drodze, Poznań 2005;
Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii, WNPWN, Warszawa 1996;
Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Nowy Testament, WNPWN, Warszawa 2000;
Anna Świderkówna, Biblia a współczesny człowiek, Znak, Kraków 2005;
Michał Wojciechowski, Biblia o państwie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008;
Wybór tekstów źródłowych i materiałów prasowych do dyskusji na zajęciach – prowadzący dostarczy
komplet materiałów.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: