Psychomanipulacja w cyberprzestrzeni 2100-CB-M-D4PSCB
Przedmiot Psychomanipulacja w cyberprzestrzeni obejmuje swoją tematyką obszary związane z walką informacyjną prowadzoną w cyberprzestrzeni. Identyfikacji zostanie poddana propaganda i dezinformacja prowadzona w sieci Internet a zwłaszcza w portalach społecznościowych. Analizie zostaną poddane przypadki wykorzystywania słabości państw demokratycznych w aspekcie prowadzonych działań hybrydowych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student przyswoi wiedzę na temat:
walki informacyjnej prowadzonej w cyberprzestrzeni; (K_W03)
technik propagandy i dezinformacji; (K_W03)
sposobów identyfikowania wrogich narracji informacyjnych; (K_W05)
Umiejętności:
Student posiądzie następujące umiejętności:
identyfikowania dezinformacji i propagandy w przekazach informacyjnych; (K_U02)
analizowania celu realizowanego przez dezinformatora lub propagandystę; (K_U02)
prowadzenia działań ukierunkowanych na kreowanie prawdziwych przekazów informacyjnych (K_U02)
Kompetencje:
Budowanie pożądanych kompetencji zostanie ukierunkowane na:
pracę w obszarze cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacyjnego; (K_K01)
ukształtowanie nawyków eliminowania zagrożeń informacyjnych; (K_K02)
ukształtowania zdolności do przeciwstawienia się dezinformacji i propagandzie; (K_K03)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Volkoff V., Psychosocjotechnika, dezinformacja - oręż wojny, Antyk, Warszawa, 1999.
Jowert G. S., O’Donnell V., Propaganda and persuasion, Sage Publications, Washington D. C. 2006
Godston R., Wirtz J. J., Strategic denial and decption: the twenty-first century challenge, National Strategy-Information Center, Washington, D. C., 2012
Garber W., Propaganda Analysis—to what ends, The American Journal of Sociology, Chicago 1942.
Conserva H. T., Propaganda Techniqes, AuthorHouse, Bloomington,2003.
Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy, PWN, Warszawa 2004.
Ciborowski L., Walka informacyjna, Wydawnictwo ETC, Toruń 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: