Ochrona praw człowieka 2100-BW-L-Z3OPCZ
temat 1: Prawa człowieka - wiadomości wstępne. Prawa człowieka w wewnętrznym porządku prawnym.
temat 2: Prawa człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
tematy 3-4: Prawa człowieka w Radzie Europy
temat 5: Prawa człowieka w Unii Europejskiej
temat 6: Prawa człowieka w procesie KBWE
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
WIEDZA:
• zna podstawy prawne ochrony praw człowieka w Polsce, Europie i na świecie (K_W04, K_W06)
• zna współczesne zagrożenia i wyzwania dla praw człowieka, w tym zasady ich ograniczania w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa (K_W02, K_W07)
UMIEJĘTNOŚCI - student umie:
• posługiwać się terminologią z zakresu ochrony praw człowieka
i potrafi wypowiadać się na ten temat;
• posiada umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia i oceny zjawisk międzynarodowych.
KOMPETENCJE:
• ma świadomość znaczenia przestrzegania praw człowieka na poziomie krajowym oraz w relacjach między państwami i innymi podmiotami stosunków międzynarodowych (K_K03)
Kryteria oceniania
projekt
Zasady korzystania z narzędzi SI:
do poziomu 4 włącznie wg. skali AIAS (The Artificial Intelligence Assessment Scale), czyli:
Poziom 2. GENEROWANIE POMYSŁÓW I TWORZENIE STRUKTURY PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana m.in. do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy.
W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
Poziom 3. REDAKCJA WSPOMAGANA PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do poprawy przejrzystości i jakości prac stworzonych przez studentów celem udoskonalenia wersji końcowej, ale nie może zostać użyta do tworzenia nowych treści.
Korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone podczas redagowania pracy, ale oryginalna wersja bez śladów użycia SI musi być dodana w załączniku.
Poziom 4. KRYTYCZNA EWALUACJA ZADAŃ WYKONANYCH PRZEZ SI
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników.
Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Literatura
1. HOŁDA J., HOŁDA Z., OSTROWSKA D., RYBCZYŃSKA J.A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.
2. KUŹNIAR R., Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010 (lub wydania wcześniejsze).
3. MICHAŁOWSKA G., Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej, WAiP, Warszawa 2007.
4. MOTYKA K., Prawa człowieka. Wprowadzenie. Wybór źródeł, Verba, Lublin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: