Psychologia bezpieczeństwa 2100-BW-L-D1PSBE
Wykład ma na celu dostarczenie studentowi podstawowej wiedzy o psychologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka oraz rozwinięcie umiejętności refleksyjnego myślenia o problemach życia społeczno-polityczno-sekuritologicznego w kontekście działań jednostek. Student zostaje wprowadzony w problematykę historii psychologii i metod badawczych tej dyscypliny. Na zajęciach podejmowane są problemy poznawczego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mentalności, procesów spostrzegania i myślenia społeczno-polityczno-sekuritologicznego. Na wykładzie podejmowane są także kwestie osobowości oraz postaw i zachowań człowieka w sytuacjach społecznych, w tym także związanych z polityką, procesami tworzenia bezpieczeństwa i sytuacjami zagrożenia.
Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągniecie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to około 90 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02: charakteryzuje człowieka jako istotę społeczną, z uwzględnieniem więzi społecznych łączących go z otoczeniem społecznym, jego funkcjonowania w różnych strukturach społecznych
K_W03: charakteryzuje człowieka jako podmiot, nie bagatelizując jednocześnie kwestii: konformizmu, kontroli społecznej, socjalizacji i wpływu grupowego;
K_W07: wyjaśnia, odnosząc się do wiedzy psychologicznej, psychologiczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup zagrażających bezpieczeństwu państwa i społeczeństwa oraz specyfikę reakcji człowieka w sytuacjach zagrożenia i konfliktów;
K_U01: potrafi, z użyciem podstaw wiedzy psychologicznej, dostrzegać wielość i różnorodność opinii oraz merytorycznie dyskutować o nich; wykorzystuje wiedzę psychologiczną do analizy i interpretacji zjawisk życia społeczno-politycznego;
K_K03: ma odpowiednią wiedzę psychologiczną, by móc zachowywać się w sposób profesjonalny i etyczny w działalności zawodowej.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej. Ocena zależy od wyniku egzaminu końcowego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa, obowiązkowa:
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2011.
Aronson E., Człowiek istota społeczna, tłum. J. Radzicki, PWN, Warszawa 2005.
Kamieński Ł., Nowy wspaniały żołnierz. Rewolucja biotechnologiczna i wojna w XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia, tłum. E. Pankiewicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Literatura uzupełniająca i rozszerzająca wiedzę oraz umiejętności studenta:
Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. A. Bezwińska et al., Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997.
Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2009.
Murray L., Psychologia wojny. Strach i odwaga na polu bitwy, tłum. E. Zajbt, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014.
Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, tłum. B. Janasiewicz-Kruszyńska et al., Scholar, Warszawa 2005.
Sears D., Huddy L, Jervis R. (red.), Psychologia polityczna, tłum. R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Zimbardo P.H., Ruch F.L., Psychologia i życie, tłum. J. Radzicki Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: