- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zielone miasta - jako samoregulujące się systemy adaptacyjne 1900-ZMSSA(KZ)-OG
Miasta stoją przed wieloaspektowymi wyzwaniami (od gospodarczych, społecznych po środowiskowe), których dynamika jest intensywna, nieprzewidywalna, a konsekwencje złożone i nieodwracalne, wywołując poczucie niepewności wśród społeczeństwa. Zmusza to nas, do spojrzenia na miasto w sposób całkowicie inny, jako swoistego rodzaju system. System dynamiczny, na którego funkcjonowanie wpływają bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego, jak i konsekwencje interakcji zachodzących pomiędzy podsystemami/ systemami - wewnątrz miejskiego systemu. Takie rozumienie miast i wyzwania globalne, sprawiają iż stoimy przed potrzebą, ich wielkiej transformacji, dostosowania do wyzwań np. klimatycznych, ale także aktualnych potrzeb mieszkających w nich społeczności - by uczynić je miejscem bezpiecznym i komfortowym do życia. Celem wykładu będzie:
- przyjrzenie się, różnicom pomiędzy urbanistyką XX i XXI wieku;
- zrozuminie, dlaczego mówimy o budowaniu odporności miast, a nie ich adaptacji; i jaką rolę, w tym działaniu pełni system społeczno- ekologiczny;
- zastanowienie się nad tym, dlaczego miasta powinny być modernizowane, a nie budowane na nowo; i jaka jest różnica pomiędzy „zielonymi” technologiami, a zazielenianiem miast;
- zgłębianie wiedzę w zakresie wdrażania „zielonych" hi-tech rozwiązań, i w jaki sposób łączyć te działania z lokalnymi tradycjami budowlanymi;
- a także, jak w sposób zrównoważony i sprawiedliwy, wdrażać „zielone” innowacje, z których będą korzystać wszyscy mieszkańcy miast (wspomnimy o pułapkach „Greenwashing-u” i zielonej gentryfikacji);
- a na koniec, odpowiemy sobie na pytanie, czy istnieje możliwość modernizacji miast w kierunku samoregulujących się systemów adaptacyjnych, odpornych na globalne wstrząsy?; i o tym, jaką w tym rolę, pełnić będą nowoczesne narzędzia projektowe/ zarządzające - oparte na AI.
Nakład pracy studenta: 1 ECTS = 1 × 20h = 20h (w bezpośrednim kontakcie 15 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 14h (N)
• Konsultacje = 1h (N)
• Test z wykładu = 1h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do zaliczenia = 4h (S)
RAZEM = ok. 20h
W cyklu 2025Z:
Miasta stoją przed wieloaspektowymi wyzwaniami (od gospodarczych, społecznych po środowiskowe), których dynamika jest intensywna, nieprzewidywalna, a konsekwencje złożone i nieodwracalne, wywołując poczucie niepewności wśród społeczeństwa. Zmusza to nas, do spojrzenia na miasto w sposób całkowicie inny, jako swoistego rodzaju system. System dynamiczny, na którego funkcjonowanie wpływają bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego, jak i konsekwencje interakcji zachodzących pomiędzy podsystemami/ systemami - wewnątrz miejskiego systemu. Takie rozumienie miast i wyzwania globalne, sprawiają iż stoimy przed potrzebą, ich wielkiej transformacji, dostosowania do wyzwań np. klimatycznych, ale także aktualnych potrzeb mieszkających w nich społeczności - by uczynić je miejscem bezpiecznym i komfortowym do życia. Celem wykładu będzie: - zrozuminie, dlaczego mówimy o budowaniu odporności miast, a nie ich adaptacji; i jaką rolę, w tym działaniu pełni system społeczno- ekologiczny; |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego, zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań
-podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego (ujęcie historyczno-urbanistyczne); wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania
- rozważyć argumenty podmiotów i grup o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni i zaproponować najkorzystniejsze z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego rozwiązanie w skali lokalnej, regionalnej lub ponadregionalnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów:
- samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarności podejść badawczych
Kryteria oceniania
- Wykonanie są pre testu oraz post testu.
- Obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Cugurullo F., 2021, Frankenstein Urbanism: Eco, Smart and Autonomous Cities, Artificial Intelligence and the End of the City, Routledge.
Hajer M., Pelzer P., Van den Hurk M., Ten Dam Ch., Buitelaar E., 2020, Neighbourhoods for the future: a plea for a social and ecological urbanism, trancityXvaliz.
Mostafavi M., Doherty G., 2010, Ecological Urbanism, Lars Müller Publishers.
Nel, D., du Plessis, C., & Landman, K. (2018). Planning for dynamic cities: introducing a framework to understand urban change from a complex adaptive systems approach. International Planning Studies, 23(3), 250–263. https://doi.org/10.1080/13563475.2018.1439370.
Ramyar, R., Ackerman, A. & Johnston, D.M. (2021). Adapting cities for climate change through urban green infrastructure planning. Cities, 117, p.103316. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103316.
Vahabzadeh Manesh, S. and Tadi, M. (2011) ‘Sustainable urban morphology emergence via complex adaptive system analysis: Sustainable design in existing context’, Procedia Engineering, 21, pp. 89–97. doi:10.1016/j.proeng.2011.11.1991.
W cyklu 2025Z:
Cugurullo F., 2021, Frankenstein Urbanism: Eco, Smart and Autonomous Cities, Artificial Intelligence and the End of the City, Routledge. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: