- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Living Lab – innowacje w przestrzeni Warszawy 1900-ZIP-LLIW-OG
Celem kursu jest kształcenie kompetencji praktycznych i społecznych studentów poprzez przygotowanie i realizację projektu na rzecz wybranej instytucji zewnętrznej przy współpracy z wykładowcami, tutorami oraz ekspertami.
W ramach przedmiotu opracowana zostanie diagnoza dotycząca dostępności wybranych usług (tzn. usług krytycznych, które powinny być dostępne w izochronie 15 minut pieszego dojścia) w dzielnicy Targówek oraz oczekiwań mieszkańców w tym zakresie. Diagnoza umożliwi określenie potencjału tego obszaru jako dzielnicy 15-minutowej. Wypracowana zostanie metodyka badania a następnie zidentyfikowane zostaną obszary koncentracji usług krytycznych i obszary wykluczone, których mieszkańcy mają utrudniony dostęp do kluczowych usług w sąsiedztwie domu. Określone zostanie też zróżnicowanie w nasyceniu dzielnicy usługami krytycznymi i wskazane będą przyczyny tego zróżnicowania. Obraz Targówka uzyskany z diagnozy będzie skonfrontowany z opiniami mieszkańców oraz realizowanymi i planowanymi inwestycjami.
Projekt obejmie również analizę potrzeb mieszkańców Targówka. Przeprowadzone badania ankietowe pozwoli określić stopień zadowolenia osób zamieszkujących obszary o różnym dostępie do usług krytycznych z możliwości realizacji podstawowych potrzeb w sąsiedztwie oraz z ogólnej jakości życia. Zidentyfikowane zostaną obszary, które zdaniem mieszkańców pełnią funkcje centrów dzielnicowych i lokalnych. Zbadana zostanie także mobilność przestrzenna mieszkańców.
Kurs jest projektem wdrożeniowym. Obejmie nie tylko warsztaty i zajęcia na uczelni, ale także dodatkowo: spacery badawcze i badania terenowe na wybranym obszarze Warszawy, tutoring, pracę projektową. Zakończy się wypracowaniem rekomendacji w postaci konkretnych działań dla władz dzielnicowych w zakresie poprawy warunków i jakości życia mieszkańców.
W ramach realizacji przedmiotu studenci, poza wykładowcami, będą współpracowali z:
• Urzędem Dzielnicy Targówek,
• Urzędem Statystycznym w Warszawie,
• Towarzystwem Urbanistów Polskich,
• organizacjami pozarządowymi działającymi w dzielnicy Targówek.
Nakłady pracy studenta:
• aktywny udział w zajęciach (na uczelni),
• aktywny udział w (indywidualnych oraz grupowych) spotkaniach z prowadzącymi zajęcia, tutorami oraz instytucjami zewnętrznymi (na uczelni, w instytucjach zewnętrznych),
• zaangażowanie w opracowanie instrumentów badawczych,
• realizacja badań w terenie (inwentaryzacja terenowa, badania ankietowe),
• uczestniczenie w spacerach badawczych,
• przygotowanie raportu końcowego (diagnoza) oraz prezentacji podsumowującej wyniki projektu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student/studentka:
• Rozumie praktykę zarządzania rozwojem miasta
• Ma informacje na temat wiedzy, kompetencji i umiejętności, jakie potrzebne są kandydatom w tym segmencie rynku pracy
• Zna i rozumie metody diagnozowania potrzeb określonej grupy społecznej i możliwości ich rozwiązywania
• Posiada pogłębioną wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badań ankietowych, w celu poznania preferencji badanej grupy
• Zna i rozumie metody pomiaru dostępności pieszej usług oraz miksu funkcjonalnego w mieście
• Posiada pogłębioną widzę na temat metod i technik identyfikacji obszarów problemowych w mieście
• Posiada umiejętność projektowania oraz realizacji badań ankietowych
• Posiada umiejętność analizy danych ilościowych i jakościowych
• Potrafi wykorzystać wiedzę naukową do zaprojektowania projektu badawczego (w tym określenia założeń i metodyki badania)
• Posiada umiejętność wypracowania rekomendacji na podstawie wyników samodzielnie przeprowadzonych badań
• Posiada umiejętności komunikacyjne i interpersonalne: pracy zespołowej w projekcie i współpracy z otoczeniem
• Potrafi upowszechniać wyniki projektu naukowego, także w formach popularnych i dostosować przekaz oraz formę do kompetencji odbiorców
• Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w zróżnicowanej pod względem kompetencji grupie
• Potrafi samodzielnie podejmować i inicjować indywidualne oraz zespołowe działania naukowe
Kryteria oceniania
Ocenie podlegały będą:
- zaangażowanie podczas zajęć i spotkań z prowadzącymi, tutorami oraz ekspertami z instytucji zewnętrznej,
- realizacja badań w terenie (inwentaryzacja terenowa, badania ankietowe) oraz udział w spacerach badawczych,
- opracowanie wyników badań – raport (diagnoza),
- sposób komunikowania wyników badań (prezentacja wyników).
Dodatkowe kryteria oceny studentów:
- samoocena „na wejściu” oraz „na wyjściu” – na początku kursu student dokona oceny własnych kompetencji i umiejętności (pre-test), a następnie na zakończeniu semestru dokona ich ponownej weryfikacji (post-test).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Beck, A., & Stave, K. (2011). Understanding urban quality of life and sustainability. In 29th International Conference of the System Dynamics Society Washington, DC, July.
2. Bocca, A. (2021). Public space and 15-minute city. TeMA-Journal of Land Use, Mobility and Environment, 14(3), 395-410.
3. Dovey, K., & Pafka, E. (2017). What is functional mix? An assemblage approach. Planning Theory & Practice, 18(2), 249–267. https://doi.org/10.1080/14649357.2017.1281996
4. Dovey, K., & Pafka, E. (2020). What is walkability? The urban DMA. Urban studies, 57(1), 93-108.
5. Happach, M., & Sadowy, K. (2015). Centra Lokalne. Studium koncepcyjne dotyczące centrów lokalnych w Warszawie.
6. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities; Random House: New York, NY, USA, 1961. Random House.
7. Krizek, K. J. (2003). Residential Relocation and Changes in Urban Travel: Does Neighborhood-Scale Urban Form Matter? Journal of the American Planning Association, 69(3), 265–281. https://doi.org/10.1080/01944360308978019
8. Lee, C., & Moudon, A. V. (2006). The 3Ds+R: Quantifying land use and urban form correlates of walking. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 11(3), 204–215. https://doi.org/10.1016/j.trd.2006.02.003
9. March, A., Rijal, Y., Wilkinson, S., & Firidin Özgür, E. (2012). Measuring Building Adaptability and Street Vitality. Planning Practice and Research, 27(5), 531–552. https://doi.org/10.1080/02697459.2012.715813
10. Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., & Pratlong, F. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, resilience and place identity in future post-pandemic cities. Smart Cities, 4(1), 93-111.
11. Pozoukidou, G., & Chatziyiannaki, Z. (2021). 15-Minute City: Decomposing the new urban planning eutopia. Sustainability, 13(2), 928.
12. van den Hoek, J. W. (2009). Towards a Mixed-use Index (MXI) as a tool for urban planning and analysis. Delft University of Technology.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: