- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wetlands - biodiversity and change 1900-WBC-OG
The lectures (15 hours) present information about following characteristics and processes related to wetland ecosystems.
1. The nature of wetlands, classifications, types and main processes.
2. The importance of wetlands in the natural and human environment.
3. The biodiversity of wetlands as the effect of natural and human processes.
4. The vulnerability of wetlands on internal and external processes with the emphasis on climate change and human activities.
5. Temporal and spatial changes of wetlands as the consequence of local and global environmental changes.
6. Wetland management and protection systems.
7. Case studies exampling the main issues connected with the wetland functions, importance and human influences.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
The student knows and understands the following:
1. The basic concept of wetlands and their characteristics.
2. The importance of wetlands in the natural and human environment.
3. The relations between natural and human processes according to wetland ecosystems.
4. The wetland management, conservation and protection problems.
5. The place of wetlands within the changing world.
KNOWLEDGE
- The student knows basic concepts of wetlands and their characteristics.
- The student recognises main processes involving in wetlands’ functioning.
- The student knows main problems at wetlands arisen from human’s activity.
ABILITIES
- The student is able to recognise the importance of wetlands in the natural and human environment.
- The student is able to recognise the relations between natural and human processes according to wetland ecosystems
- The student is able to recognise the wetland’s management, conservation and protection problems.
ATTITUDES
- The student appreciates the role of wetlands within the changing world.
- The student is aware of the need to protect wetlands.
- The student is aware of feedbacks taking place in the nature and related to wetlands and humans.
Kryteria oceniania
Participation in the lectures and/or an essay on a topic chosen by the student, and connected to the course content.
Literatura
Books:
Haslam S.M. 2003. Understanding Wetlands: Fen, Bog and Marsh. Taylor & Francis, London.
Keddy P.A. 2010. Wetland Ecology: Principles and Conservation. Cambridge University Press, New York.
Middleton B.A. (Ed.). 2012. Global Change and the Function and Distribution of Wetlands. Springer Science & Business Media, New York.
Mitsch W.J, Gosselink J.G. 2015. Wetlands, fifth edition. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken.
Websites:
http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/index_en.htm
http://www.habitat.noaa.gov/pdf/pub_wetlands_restore_guide.pdf
http://www.ipcc.ch/
http://www.iwmi.cgiar.org/
https://climate.nasa.gov/
https://europe.wetlands.org/
https://www.eea.europa.eu/
https://www.ramsar.org/
https://www.wetlands.org/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: