Miasta globalne i metropolie 1900-SM-4-4MEP-5
ĆWICZENIA:Procesy odnowy miast
W trakcie zajęć poprzez symulację procesu rewitalizacji studenci będą zapoznawać się z następującymi zagadnieniami:
• analiza zjawisk powodujących degradację miast;
• typologia i delimitacja obszarów zdegradowanych;
• ewolucja, definicja pojęć i ich identyfikacja na wybranych przykładach (m.in. konserwacja, restauracja, rekonstrukcja, regeneracja, modernizacja, rewitalizacja, odnowa);
• zależności między społecznymi, przestrzennymi, gospodarczymi i politycznymi procesami odnowy miast;
• praktyki i zasady prowadzenia procesów rewitalizacji ;
• pułapki i problemy odnowy miast.
PROJEKT: Problemy współczesnych miast – projekt własny oparty o systematyczny przegląd literatury i pracę ze źródłami (Mendeley, MaxQDA)
Zajęcia będą miały formę wykładu połączonego z ćwiczeniami. Podczas wykładu studenci i studentki poznają procedurę prowadzenia systematycznych przeglądów źródeł, sposoby wykorzystania baz bibliometryczno-bibliograficznych, a także zapoznają się z przykładami wzorcowych przeglądów. W ramach części ćwiczeniowej każdy student i studentka zrealizuje indywidualny projekt – systematyczny przegląd literatury w zakresie wybranych wyzwań z jakimi mierzą się współczesne miasta. Efektem projektu będzie syntetyczne opracowanie porządkujące wyniki dostępnych badań. Do zaliczenia wymagana jest znajomość oprogramowania oraz wykonanie projektu – przeglądu literatury w sposób wymagany przez prowadzącego i przy wykorzystaniu polecanych narzędzi, w tym oprogramowania MaxQDA i programów zarzadzania literaturą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
ĆWICZENIA: Obecność i aktywność na zajęciach (50% pkt) oraz opracowanie i prezentacja projektu (50%). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60% punktów.
PROJEKT: Przygotowanie i prezentacja projektu (systematyczny przegląd literatury). Zaliczenie odbywa się na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych za poszczególne zadania w ramach przedmiotu (opracowanie pytania badawczego 33%; dobór literatury – 33%, analiza literatury – 33%.
Literatura
ĆWICZENIA PROCESY ODNOWY MIAST:
1. Couch Ch. (1990). Urban Renewal. Theory and Practice. London: Macmillan
2. Clark J., Wise N. (2018). Urban Renewal, Community and Participation. Theory, Policy and Practice. Springer.
3. Ehrenfeucht R., Grodach C.(2015). Urban Revitalization: Remaking Cities in a Changing World, Routledge.
4. Roberts P., Sykes H., eds. (2000). Urban Regeneration. A handbook. SAGE Publications: London.
PROJEKT: Problemy współczesnych miast – projekt własny oparty o systematyczny przegląd literatury i pracę ze źródłami (Mendeley, MaxQDA)
1. Czakon, W. (2013). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, 47-67.
2. Galvan, J. L., & Galvan, M. C. (2017). Writing literature reviews: A guide for students of the social and behavioral sciences. Routledge.
3. Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (Eds.). (2017). An introduction to systematic reviews. Sage.
4. Mazur, Z., & Orłowska, A. (2018). Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), s. 235-251
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: