Idziemy w miasto 1900-SM-4-4MEP-1
Celem zajęć „Idziemy w miasto” jest rozwinięcie umiejętności analizy i krytycznej interpretacji konfliktów miejskich w ujęciu interdyscyplinarnym. Przedmiot realizowany jest w formule warsztatowo-terenowej w drugiej połowie semestru letniego. Zajęcia koncentrują się na miejscach w Warszawie, gdzie dochodzi do napięć lub sporów między różnymi aktorami miejskimi – m.in. konfliktów własnościowych, sąsiedzkich, społeczno-środowiskowych, planistycznych, międzygeneracyjnych. Studenci poznają zarówno kontekst prawno-instytucjonalny takich sytuacji, jak i lokalne praktyki negocjacji oraz formy oporu. Istotną częścią kursu są spotkania w terenie z przedstawicielami wybranych grup społecznych, co umożliwia skonfrontowanie wielu punktów widzenia, narracji, interesów wokół tego samego miejsca. W trakcie zajęć i studenci pracują w niewielkich grupach nad eksploracją wybranego obszaru konfliktowego, obejmując:
• przygotowanie krótkiej diagnozy kontekstu (przestrzennego, społecznego, własnościowego);
• analizę argumentów różnych stron;
• próbę wskazania alternatywnych scenariuszy lub propozycji działań miasta.
Zajęcia rozwijają krytyczne myślenie o mieście, kompetencje badawcze oraz umiejętność prowadzenia rozmów w sytuacjach społecznie wrażliwych.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS (≈ 75 godzin pracy studenta)
• Wyjścia terenowe = 30 h (N)
• Przygotowanie do ćwiczeń terenowych = 10h (S)
• Przygotowanie raportu z obserwacji uczestniczącej z wybranego wyjścia terenowego, zawierająca dokumentację fotograficzną z własnymi przemyśleniami na temat omawianego zagadnienia, rekomendacje dla zaangażowanych stron) = 30h (S)
• Prace analityczno-projektowe = 5h
RAZEM = ok. 75h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01, KW_04, KU_01, KU_03, KU_05, K_K01, K_K03,
K_K04
WIEDZA: student:
1. zna różne typy konfliktów miejskich oraz ich uwarunkowania społeczno-przestrzenne, prawne i ekonomiczne.
2. zna podstawowe pojęcia i koncepcje dotyczące prawa do miasta, partycypacji, mediacji i zarządzania miejskiego.
3. rozumie rolę różnych aktorów polityki miejskiej i zależności między nimi.
4. zna narzędzia planistyczne i instytucjonalne wykorzystywane w sytuacjach konfliktowych.
UMIEJĘTNOŚCI: student:
1. potrafi analizować konflikt miejski, identyfikować jego źródła i główne linie napięć.
2. umie rozpoznawać argumenty i strategie działania różnych grup interesu.
3. potrafi prowadzić obserwacje badawcze z poszanowaniem zasad etycznych.
4. umie krytycznie interpretować działania miasta jako aktora mediującego między stronami.
5. potrafi przygotować krótką analizę konfliktu, łącząc dane przestrzenne, prawne i społeczne, dokumentację fotograficzną.
6. umie pracować w małej grupie, planować zadania i prezentować wyniki badań.
KOMPETENCJE: student:
1. jest gotów do samodzielnej i etycznej pracy badawczej w terenie, z wrażliwością na sytuacje konfliktowe.
2. jest gotów do refleksji nad odpowiedzialnością badacza miejskiego i nad rolą wiedzy w praktykach mediacyjnych.
3. posiada postawę sprzyjającą dialogowi i rozumieniu złożoności interesów w polityce miejskiej.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (50%).
Krótki dokument z obserwacji uczestniczącej z wybranego wyjścia terenowego, zawierający dokumentację fotograficzną z własnymi przemyśleniami na temat omawianego zagadnienia, rekomendacje dla zaangażowanych stron. (50%)
Literatura
Harvey D., 2012. Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.
Pobłocki K., Mergler L., Wudarski M., 2013. Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu. Fundacja Res Publica, Warszawa.
Kubicki P., 2019. Ruchy miejskie w Polsce: dekada doświadczeń. Studia Socjologiczne 3(234), 5-30.
Urząd m.st. Warszawa, 2025. Warszawa. Raport o stanie miasta 2024. Urząd m.st. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: