Procesy miejskie II 1900-SM-4-2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025L:
Warszawski Muranów można określić jako laboratorium pamięci w historii stolicy Polski. Dzielnica ta, wzniesiona na gruzach getta, stanowi unikalną przestrzeń miejską, gdzie powojenna architektura socrealistyczna i modernistyczna przykrywa traumatyczną historię żydowskiej społeczności. Warsztaty mają na celu krytyczną analizę procesów miejskich związanych z powstawaniem krajobrazu pamięci (memoryscape) Muranowa, a tym samym kształtowaniem pamięci i wyobraźni zbiorowej na tym specyficznym obszarze. Centralnym punktem zajęć będzie omówienie idei Stolpersteine („Kamieni Pamięci”) – projektu niemieckiego artysty Guntera Demniga, który poprzez mosiężne tabliczki w bruku przywrócił w wielu miastach europejskich tożsamość ofiarom Holokaustu i prześladowań nazistowskich. Uczestnicy zajęć, w oparciu o samodzielnie odnalezione materiały archiwalne i narracje biograficzne na temat osób upamiętnionych oraz analizę terenu (dokumentacja terenowa fotograficzna i fonograficzna, wywiady eksperckie, badania jakościowe metodą etnograficzną: wywiady z mieszkańcami, przechodniami i innymi użytkownikami przestrzeni dotyczące recepcji zjawiska), przygotują sprawozdanie dotyczące możliwości wdrożenia tej idei w wybranych miejscach na terenie dzisiejszego Muranowa. Program spotkań: Zajęcia będą się składać z wykładów wprowadzających, prezentacji multimedialnych, dyskusji moderowanych, pracy z planami i materiałami źródłowymi (archiwa cyfrowe, relacje, fotografie), spacerów badawczy po terenie Muranowa (mapowanie pamięci), obserwacji terenowych, pracy projektowej w grupach. (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
K_W01 - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska związane ze studiami miejskimi oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne studiów miejskich, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej właściwej dla studiów miejskich;
K_W02 - główne tendencje rozwojowe geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, ekonomii, nauk socjologicznych, historii, nauk o kulturze, nauk o polityce i administracji, nauk o Ziemi i środowisku w zakresie, w jakim dyscypliny te związane są ze studiami miejskimi;
K_W03 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie rozwoju miast;
K_U01 - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania z zakresu studiów miejskich w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji;
K_U03 - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu studiów miejskich
K_U04 – komunikować się na tematy specjalistyczne związane ze studiami miejskimi ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców;
K_U05 - prowadzić debatę z zakresu rozwoju miejskiego;
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu studiów miejskich;
K_K05 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy;
K_U07 – organizować pracę indywidualną i zespołową oraz kierować pracą zespołu;
WIEDZA
Studenci:
1. znają różne definicje i pojęcia związane z pamięcią zbiorową
2. znają specyfikę procesów miejskich i ich wpływu na kształtowanie się pamięci zbiorowej w kontekście miast dotkniętych II wojną światową i Holokaustem, ze szczególnym uwzględnieniem warszawskiego Muranowa
3. rozumieją genezę, filozofię oraz globalny zasięg projektu Stolpersteine Guntera Demniga, a także główne osie dyskusji i kontrowersji związanych z tą formą upamiętnienia w różnych kontekstach kulturowych i prawnych (międzynarodowym i polskim).
4. Znają najważniejsze metody i źródła (archiwa cyfrowe, bazy danych, mapy historyczne) niezbędne do prowadzenia badań z zakresu historii lokalnej, mikrohistorii oraz identyfikacji ofiar prześladowań nazistowskich.
5. Rozumieją polskie realia prawne i administracyjne (procedury, wymagania formalne, rola instytucji państwowych oraz samorządów) związane z inicjatywami upamiętniania historii w przestrzeni publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci
1. Umieją krytycznie analizować i oceniać różne formy materialnego upamiętniania (pomniki, tablice, instalacje artystyczne) pod kątem ich skuteczności, etyki i oddziaływania na odbiorców.
2. Potrafią prowadzić badania terenowe (spacery badawcze, mapowanie) oraz sprawnie wykorzystywać cyfrowe bazy danych do pozyskiwania i weryfikowania informacji historycznych o konkretnych osobach i adresach.
3. Umieją opracować sprawozdanie, który uwzględnia zarówno aspekt historyczny, artystyczny, jak i proceduralny/administracyjny, proponując realne rozwiązania dla konkretnego miejsca
4. Potrafią formułować rekomendacje i argumentować propozycje działań w zakresie polityki pamięci i dziedzictwa kulturowego,
KOMPETENCJE
1. Praca w zespole (grupach projektowych) z efektywną komunikacją i współpracą w dążeniu do wspólnego celu badawczego i projektowego.
2. Podejmowania świadomej refleksji nad wrażliwymi tematami historycznymi (Holokaust, pamięć ofiar), z poszanowaniem godności osób upamiętnianych i ich rodzin.
3. Inicjowania działań na rzecz zachowania pamięci historycznej w lokalnej społeczności oraz angażowania się w dialog publiczny na temat kształtowania przestrzeni miejskiej i jej tożsamości.
4. Gotowość przygotowania sprawozdania/raportu z prezentacją w nawiązaniu do tytułowego tematu
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie sprawozdana końcowego (raport grupowy). Jakość merytoryczna, realność zaproponowanych rozwiązań, poprawność formalna i językowa raportu wykonalności wdrożenia Stolpersteine na Muranowie. Raport powinien
bazować na danych zebranych w terenie i archiwach cyfrowych – 70%
2. Prezentacja sprawozdania i dyskusja. Umiejętność przedstawienia wyników prac, obrony zaproponowanych rozwiązań oraz udział w dyskusji merytorycznej podczas końcowej sesji warsztatowej – 20 %
3. Udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas spaceru badawczego – 10%
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: