Warsztat badawczy 1900-SM-2-WARB
Zajęcia rozpoczynają się od wprowadzenia do logiki projektów badawczych oraz elementów typowej oferty projektowej (project proposal), takich jak: identyfikacja problemu badawczego, wybór modelu teoretycznego, dobór metodologii, plan realizacji, budżetowanie, strategia zarządzania i komunikacji. W kolejnych tygodniach uczestnicy poznają różne typy projektów i źródeł ich finansowania – od badań podstawowych (NCN, IDUB) po badania stosowane, ewaluacyjne i realizowane na zamówienie instytucji publicznych (np. w trybie przetargowym). Przedstawione zostaną także przykłady rzeczywistych projektów badawczych (np. HORIZON Europe, RPO, sektorowe programy krajowe), które będą analizowane pod kątem struktury, spójności i wartości użytkowej.
W drugiej części semestru zespoły studenckie pracują nad własnymi ofertami badawczymi, których tematyka i forma są dostosowane do symulowanych zaproszeń ofertowych. Uczestnicy uczą się, jak zaplanować skład zespołu badawczego, podzielić obowiązki, oszacować koszty, określić harmonogram oraz zaprojektować działania upowszechniające wyniki badań. Kluczowym elementem kursu jest wzajemna ocena przygotowanych ofert – grupy wcielają się w rolę komisji przetargowej lub konkursowej, analizując oferty innych zespołów według ustalonych kryteriów oceny. Dzięki temu studenci rozwijają zarówno kompetencje projektowe, jak i krytyczno-analityczne.
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, łączącej mini-wykłady z pracą zespołową, analizą studiów przypadków oraz konsultacjami eksperckimi. W programie uwzględniono również tematy dotyczące kontraktowania usług badawczych, zarządzania danymi, a także strategii komunikacji i promocji wyników badań. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie opracowanej oferty badawczej oraz jej prezentacji i obrony na forum grupy.
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2*25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS = 25h)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (warsztat) = 25h (N)
• Omówienie formatów finansowania badań = 10h (N)
• Konsultacje projektu = 10h (N)
• Prezentacja ofert i ocen innych grup = 5h (N)
• Przygotowanie oferty badawczej w zespołach = 20h (S)
• Przygotowanie oceny innych grup = 5h (S)
RAZEM = 50h
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia rozpoczynają się od wprowadzenia do logiki projektów badawczych oraz elementów typowej oferty projektowej (project proposal), takich jak: identyfikacja problemu badawczego, wybór modelu teoretycznego, dobór metodologii, plan realizacji, budżetowanie, strategia zarządzania i komunikacji. W kolejnych tygodniach uczestnicy poznają różne typy projektów i źródeł ich finansowania – od badań podstawowych (NCN, IDUB) po badania stosowane, ewaluacyjne i realizowane na zamówienie instytucji publicznych (np. w trybie przetargowym). Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2*25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1 ECTS = 25h) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W02, K_W03, K_W06, K_U02, K_U03, K_U07, K_U08, K_K04, K_K05, K_K06
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA absolwent zna i rozumie
w pogłębionym stopniu główne tendencje rozwojowe geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, ekonomii, nauk socjologicznych, historii, nauk o kulturze, nauk o polityce i administracji, nauk o Ziemi i środowisku w zakresie, w jakim dyscypliny te związane są ze studiami miejskimi;
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie rozwoju miast;
rolę więzi społecznych we współpracy z otoczeniem społecznym
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania z zakresu studiów miejskich poprzez dobór oraz stosowanie metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi właściwych dla studiów miejskich;
formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu studiów miejskich;
organizować pracę indywidualną i zespołową oraz kierować pracą zespołu;
współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach;
KOMPETENCJE: absolwent jest gotów do
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego;
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy;
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w przygotowywaniu i realizacji związanych z rozwojem miast, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: praca zaliczeniowa
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bryman, A. (2016). Metody badawcze w naukach społecznych (wyd. polskie). Warszawa: PWN.
Gehl Svare, H. (2013). Action Research in Practice: Examples and Applications. Aalborg University Press.
Przykładowe oferty badawcze i konkursowe:
• NCN – Narodowe Centrum Nauki (aktualne i archiwalne konkursy: OPUS, SONATA, PRELUDIUM, itp.)
• Program HORIZON Europe – przykładowa oferta projektu ESSPIN z komponentu „Cities and Communities”
• IDUB UW – Przykładowe oferty z programów „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”
• Oferta badawcza: „Rozwój potencjału twórczego i wsparcia twórców”
Raporty z badań:
• Raport z konsultacji Pola Mokotowskiego – diagnoza użytkowania oraz wyniki warsztatów terenowych i charette (2015)
• Diagnoza użytkowania Pola Mokotowskiego (2015)
• Letnia odsłona Placu Bankowego 2019. Raport z ewaluacji tymczasowego zagospodarowania
|
W cyklu 2025L:
Bryman, A. (2016). Metody badawcze w naukach społecznych (wyd. polskie). Warszawa: PWN. Przykładowe oferty badawcze i konkursowe z konkursów Narodowe Centrum Nauki (aktualne i archiwalne konkursy: OPUS, SONATA, PRELUDIUM, itp.), Programu HORIZON Europe i European Research Council, programów „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Raporty z badań zleconych przez urzędy miast i związki metropolitalne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: