Metody analiz przestrzennych 1900-SM-2-MBM-MAP
Celem zajęć jest rozwinięcie praktycznych umiejętności analizy przestrzennej z wykorzystaniem narzędzi GIS, w szczególności oprogramowania QGIS. Przedmiot stanowi kontynuację wykładu „Wprowadzenie do metod przestrzennych” i koncentruje się na zastosowaniach GIS oraz na projektowaniu procesu badawczego z użyciem specjalistycznego oprogramowania w badaniach miejskich. Szczególny nacisk położony jest na rozwój kompetencji technicznych i analitycznych, które umożliwiają samodzielne prowadzenie analiz przestrzennych oraz ich interpretację w kontekście współczesnych zjawisk urbanizacyjnych.
W trakcie zajęć omawiane są zagadnienia związane z badaniem dostępności usług w mieście, analizą zmian demograficznych i ich przestrzennym obrazowaniem, modelowaniem procesów suburbanizacji i rozlewania się miast, a także analizą zmian użytkowania terenu na podstawie danych kartograficznych i satelitarnych. Studenci uczą się także zasad kartograficznej prezentacji danych, a także sposobów tworzenia czytelnych i estetycznych wizualizacji wyników analiz.
Ćwiczenia są podzielone na dwie części. W pierwszej części studenci wykonują zestaw zadań przygotowanych przez osobę prowadzącą. Ćwiczenia te obejmują różnorodne techniki analizy przestrzennej: od podstawowych operacji na danych wektorowych po bardziej zaawansowane analizy wielokryterialne. Każde ćwiczenie podlega ocenie i stanowi podstawę do dalszego rozwoju kompetencji.
Druga część zajęć ma charakter projektowy. Studenci, pracując indywidualnie
przygotowują własny mini-projekt GIS. Temat projektu dobierany jest samodzielnie przez studentów, w konsultacji z prowadzącą. Projekt obejmuje zebranie danych, ich przetworzenie, analizę oraz wizualizację wyników. Cały proces odbywa się w sali w bezpośredniej asyście osoby prowadzącej kurs. Na zakończenie zajęć studenci prezentują swoje projekty, co stanowi podstawę do wspólnej dyskusji i wymiany doświadczeń.
Zajęcia mają na celu nie tylko naukę obsługi oprogramowania, lecz także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, samodzielnego rozwiązywania problemów oraz komunikacji wyników analiz w formie map i raportów.
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2× 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1ECTS)
Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N)
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1h/tyg. = 15h (S)
Prace analityczne = 5h
|
W cyklu 2025L:
Celem zajęć jest rozwinięcie praktycznych umiejętności analizy przestrzennej z wykorzystaniem narzędzi GIS, w szczególności oprogramowania QGIS. Przedmiot stanowi kontynuację wykładu „Wprowadzenie do metod przestrzennych” i koncentruje się na zastosowaniach GIS oraz na projektowaniu procesu badawczego z użyciem specjalistycznego oprogramowania w badaniach miejskich. Szczególny nacisk położony jest na rozwój kompetencji technicznych i analitycznych, które umożliwiają samodzielne prowadzenie analiz przestrzennych oraz ich interpretację w kontekście współczesnych zjawisk urbanizacyjnych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W01, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K02
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska związane ze studiami miejskimi oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej właściwej dla studiów miejskich.
UMIEJĘTNOŚCI
2. umie formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania z zakresu studiów miejskich w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji;
3. umie formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania z zakresu studiów miejskich poprzez dobór oraz stosowanie metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi właściwych dla studiów miejskich;
4. umie formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu studiów miejskich.
KOMPETENCJE
5. jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu studiów miejskich;
6. jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: prace zaliczeniowe (prace zadawane na każdych zajęciach, opracowanie i zreferowanie mini-projektu GIS) kolokwium
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Chmielewska, M. E., &; Łepkowska, E. (2014). Zastosowanie narzędzi GIS do analizy planu miasta w morfologii miast. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 16.
2. Mrozik, K., Bossy, M., &; Zaręba, K. (2012). Polityka przestrzenna gmin wiejskich na tle zmian zagospodarowania przestrzennego wynikających z suburbanizacji. Rocznik Ochrona Środowiska, 14.
3. Sydorów, M. (2024). Suburbanizacja wewnątrzmiejska a dostępność transportowa. Studium przypadku Warszawy. IV Interdyscyplinarna Konferencja "Warszawa w Świetle Badań Naukowych"; 2024.
4. Wong, D. W. (2003). Implementing spatial segregation measures in GIS. Computers, Environment and Urban Systems, 27(1), 53-70.
5. Kraak, M.-J., Roth, R. E., Ricker, B., Kagawa, A., & Sourd, L. G. (2020). Mapping for a Sustainable World. United Nations, International Cartographic Association. Open Access book available at: https://icaci.org/mapping-for-a-sustainable-world/
6. Brewer C.A. (2016). Designing better maps: a guide for GIS users. 2nd edition. New York Street, Redlands, California: ESRI Press.
7. Schwabish J. (2021). Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press
|
W cyklu 2025L:
1. Chmielewska, M. E., & Łepkowska, E. (2014). Zastosowanie narzędzi GIS do analizy planu miasta w morfologii miast. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 16. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: