Sąsiedztwa: różnorodność, wyzwania, działania 1900-SM-2-B3-SRW
Zajęcia poświęcone są kompleksowemu wprowadzeniu do inicjowania i budowania sieci współpracy w środowisku sąsiedzkim. Środowisko sąsiedzkie jest tu rozumiane jako społeczność lokalna różnej wielkości, potencjalnie różnorodna (pokoleniowo, kulturowo). Przygotowywane działania w ramach projektów będą więc nakierowane na integrację i wytwarzanie elementów wspólnoty.
W części ćwiczeniowej – warsztatowej – studenci będą projektować działania sąsiedzkie, ucząc się formułowania celów, tworzenia harmonogramów, identyfikowania ryzyk oraz rozpoznawania ograniczeń i pułapek podejścia projektowego w pracy społecznej. Przyswoją i przetrenują praktyczną ścieżkę realizacji takich projektów: od planowania komunikacji i prowadzenia dialogu z mieszkańcami, diagnozowanie specyfiki danej społeczności i jej problemów, przez budowanie zaangażowania i pozyskiwanie partnerów, po promocję działań.
Szczególny nacisk zostanie położony na problematykę różnorodności społecznej (wielopokoleniowość) i kulturowej – w tym międzypokoleniowej – oraz wpływu różnic na funkcjonowanie społeczności i wspólnot lokalnych.
2,5 ECTS = 60h
Zajęcia = 30h
Konsultacje przygotowanego projektu – 5h
Praca w grupach – przygotowanie do prezentacji =20h
Samodzielne przygotowanie do zajęć = 5h
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia prezentują najważniejsze zagadnienia dotyczące sąsiedztw i wspólnot lokalnych. Podczas zajęć, w dominującej formie warsztatowej, przeanalizowana zostanie problematyka różnorodności społecznej i kulturowej (w tym międzypokoleniowej) oraz innych różnic i ich wpływu na funkcjonowanie społeczności i wspólnot lokalnych. Tematy na nich poruszane obejmują moduły: 1) przegląd wybranych zagadnień związanych z funkcjonowaniem wielokulturowych społeczności lokalnych, 2) planowanie z uwzględnieniem problematyki multigeneracyjności oraz 3) tworzenie sieci współpracy sąsiedzkiej wraz z planowaniem i realizacją działań sąsiedzkich. Kolejność modułów może być zmienna w poszczególnych latach. Moduł dotyczący wielokulturowych społeczności lokalnych bazuje na wynikach bieżących badań terenowych prowadzonych w ostatnich latach bezpośrednio przez wykładowczynię. Przedstawione i omówione zostaną konkretne społeczności, z uwzględnieniem ich uwarunkowań historycznych, struktury społecznej i przestrzennej, życia codziennego i odświętnego. Część warsztatowa obejmie analizę narzędzi badawczych, wgląd w pracę z danymi badawczymi i próbę interpretacji danych. Moduł dotyczący problematyki zróżnicowania pokoleniowego obejmuje planowanie w społecznościach multigeneracyjnych w formie przeglądu międzynarodowych, praktycznych rozwiązań dla mieszkańców różnych generacji. Moduł dotyczący stricte sąsiedztwa ściśle wiąże się z zarysowaniem kontekstu dla sieci współpracy, ich definicji, modelów i form działania, uwarunkowań prawnych, a następnie pokazania przykładów inicjatyw dobrej współpracy. Zostanie omówiona rola animatora/koordynatora sieci współpracy oraz formy tworzenia takich sieci oraz cały proces planowania działań sąsiedzkich od diagnozy potrzeb, zasobów i potencjałów poprzez mapowanie i analizę interesariuszy, narzędzia planowania, kartę projektu, po komunikację i PR działań sąsiedzkich, w tym omówienie ról nadawców i odbiorców komunikatów, języka, treści, narzędzi i kanałów komunikacji oraz pozyskiwanie partnerów do współpracy. Ta część zajęć zakończy się omówieniem realizacji działań sąsiedzkich, w tym takich zagadnień, jak: prowadzenie spotkań sieci, formułowanie mierzalnych celów i podział zadań, motywowanie uczestników sieci do współpracy, cykl życia projektu, narzędzia praktyczne do planowania działań, analiza ryzyka, monitoring i ewaluacja działań. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 zna i rozumie wybrane tendencje rozwojowe nauk socjologicznych i badań społecznych w zakresie, w jakim dyscypliny te związane są ze studiami miejskimi i problematyką środowiska sąsiedzkiego;
K_W06 zna i rozumie rolę więzi społecznych we współpracy z otoczeniem społecznym;
K_U01 potrafi diagnozować i proponować rozwiązania złożonych problemów oraz innowacyjnie wykonywać zadania z zakresu studiów miejskich w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie rozpoznania, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji;
K_U05 potrafi prowadzić debatę z zakresu rozwoju miejskiego;
K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu studiów miejskich.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składać będzie się z: obecności (10%), aktywności na zajęciach (10%), prezentacji końcowej (80%).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
B. Skrzypczak, Organizator kultury jako animator społeczny, punkt: Kim jest i jaką rzeczywiście rolę pełni lub może spełniać animator?, (w:) Godlewski Grzegorz i in. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002, ss. 345-348.
B. Skrzypczak, Profil animatora społecznego, w: Henzler P., Skrzypczak B. (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006.
F. Gerrits, P. Vlaar, Profil kompetencji. Organizator społeczności lo-kalnych http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/Profil_Kompetencji_preview_stronami.pdf
M. Green, H. Moore, J. O’Brien, Rozwój społeczności w oparciu o za-soby Model ABCD w praktycehttp://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2014/03/ABCD_w_praktyce.pdf
M. Dudkiewicz, Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, w: Animacja Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje, Zeszyty Cen-trum Badań społeczności i Polityk Lokalnych nr 5/2011http://www.badaniawdzialaniu.pl/publikacje/animacja-zycia-publicznego/
B. Lewenstein, Zasoby lokalne: zarys koncepcji, (w:) P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, Wydawnic-two IFiS PAN, Warszawa 2004, ss. 281-301.
J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Pol-sce. Zmiany modelu, Poznań 1999, Schemat ze strony 122 (pod tytu-łem: Proponowany schemat programowania imprezy).
A. Barr, S. Hashagen Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności Pod-ręcznik do planowania i ewaluacji MODEL ABCD http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/ABCD_Leap_www.pdf
A. Barr, J. Dailly Podręcznik do nauki ewaluacji i planowania w rozwoju społeczności LEAP http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/11/ABCD_Leap_www.pdf
Skrypt ABC tworzenia projektu praktyczny przewodnik – materiał opracowany przez Zespół Centrum PISOP http://ekonomiaspoleczna.pisop.pl/wp-content/uploads/2018/03/skrypt-abc-tworzenia-projektu-nowy-3.pdf
G. Makowski, F. Pazderski, Inspirator obywatelski– przewodnik po metodach nieformalnej edukacji obywatelskiej w bibliotekach publicz-nych i nie tylko…, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011 http://www.isp.org.pl/publikacje,1,461.html
J. Gralczyk, B. Skrzypczak, Domy kultury jako Centra Aktywności Lokalnej, Kwartalnik Trzeci Sektor nr 19, zima 2009.
Model domu sąsiedzkiego wypracowany w ramach projektu „CEAL – nowe spojrzenie na ekonomię społeczną z perspektywy brytyjskich do-świadczeń http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/GFIS_MODEL_-Dom-S%C4%85siedzki.pdf
Sąsiedzi nie gryzą, czyli 20 lokalnych inicjatyw w Warszawie i nie tylko http://bibliotekawolontariatu.pl/wp-content/uploads/publikacja.pdf
Ewaluacja projektów miękkich KOMPENDIUM, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, Poznań 2008 r. https://pisop.org.pl/pliki/7d851f8cbb29faee940b9abb52f8207f43946/ewaluacja-projektow-miekkich-kompendium.pdf
Herman A. (2014), Ukraińcy grekokatolicy i Polacy mariawici wśród Polaków rzymskich katolików. Lokalne zróżnicowanie społeczne i mechanizmy jego utrzymywania w perspektywie porównawczej, „Studia Humanistyczne AGH” 13/2, https://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2014.13.2/human.2014.13.2.41.pdf
Przybylska L. (2014), Sakralizacja przestrzeni publicznych w Polsce, Gdańsk: WUG
Herman A. (2012), Pojednanie w praktyce życie codziennego i jego uwarunkowania w społecznościach dwuwyznaniowych, (w:) Kurczewski J. Herman A. (red.), Antagonizm i pojednanie w środowiskach wielokulturowych, Gdańsk: wyd. słowo/obraz terytoria, s. 19-88
Orzechowski P. (2023), Wpływ obostrzeń sanitarnych na realizację badań terenowych w społeczności zróżnicowanej wyznaniowo, “Przegląd Socjologiczny” 72(3), s. 171-195, https://czasopisma.ltn.lodz.pl/Przeglad-Socjologiczny/article/view/2093/1847
Orzechowski P. (2024), Przyczyny odmów w wywiadach kwestionariuszowych przeprowadzonych face-to-face, "Kultura społeczeństwo" 3, s. 235-258, doi: 10.35757/KiS.2024.68.3.10
Peters, Ruth, Nicole E., Stephanie A. Ward, Gail Kenning, Katrina Radford, Micah Goldwater, Hiroko H. Dodge, Ebony Lewis, Ying Xu, George Kudrna, and et al. 2021. Intergenerational Programmes bringing together community dwelling non-familial older adults and children: A Systematic Review. Archives of Gerontology and Geriatrics 94: 104356.
Intergenerational living: Building tight-knit communities: https://www.mellem.ca/en/blog/intergenerational-living-building-tight-knit-communities
Cambridge Cohousing Community: A Sustainable Perspective: https://www.youtube.com/watch?v=8dF6fJIKDMs
|
W cyklu 2025L:
Moduł 1: Moduł 2: Moduł 3: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: