Konflikt i dialog w społecznościach lokalnych 1900-SM-2-B3-KiD
W trakcie zajęć przyjrzymy się uwarunkowaniom instytucjonalnym, w tym politykom publicznym i aktom prawa lokalnego nakierowanym na rozwój partycypacyjnych metod zarządzania miastem, a także ich zastosowaniu w praktyce. Skupimy się również na przypadkach sytuacji konfliktowych, społecznych mechanizmach, które im towarzyszą oraz możliwych sposobach rozwiązywania.
Zajęcia rozpoczną się od dyskusji na temat idei demokracji deliberatywnej oraz potencjalnych korzyści społecznych, ale także wyzwań, które związane są z jej wdrażaniem w praktyce. Przyjrzymy się dalej różnym sposobom implementowania mechanizmów partycypacji w zarządzaniu miastem i towarzyszących temu trudnościach. Będziemy analizować wybrane akty prawa lokalnego (np. uchwały o prowadzeniu konsultacji społecznych, uchwały o budżetach obywatelskich) oraz ich zastosowanie w konkretnych uwarunkowaniach miejskich. Następnie przyjrzymy się przykładom konfliktów społecznych powiązanych z procesami partycypacji oraz metodom i technikom osiągania konsensusu w sytuacji zróżnicowanych interesów aktorów społecznych: instytucji, organizacji, aktywistów czy grup mieszkańców. Szczególnym typem konfliktu, który będzie przedmiotem naszego zainteresowania, to NIMBY (Not In My Back Yard - "nie w moim ogródku"), który dotyczy kontrowersji wokół ulokowania inwestycji ważnych społecznie, jednak o znacznym stopniu uciążliwości dla najbliższych sąsiadów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy, student/ka:
• Zna podstawowe uwarunkowania instytucjonalne związane z partycypacyjnym zarządzaniem miastem.
• Charakteryzuje główne osie konfliktów dotyczące wybranych procesów społecznych obserwowanych w polskiej przestrzeni miejskiej.
• Rozumie mechanizmy aktywne w sytuacji konfliktów społecznych
W zakresie umiejętności:
• Potrafi dokonać analizy polityk publicznych i aktów prawa lokalnego w zakresie działań partycypacyjnych.
• Potrafi zaplanować procesy partycypacyjne biorąc pod uwagę ich potencjał w zakresie mitygowania konfliktów
• Wyciąga wnioski i krytycznie analizuje informacje uzyskane z literatury oraz obserwacji życia społecznego.
W zakresie kompetencji społecznych:
• Jest otwarty/a na budowanie konsensusu w sytuacji zróżnicowanych interesów społecznych.
• Kształtuje w sobie postawę krytyczną poprzez wybór, opis oraz interpretację wybranego problemu bądź procesu zachodzącego w mieście.
Kryteria oceniania
● Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach
● Obecność na zajęciach
● Praca pisemna (analiza procesu konsultacji społecznych)
Praktyki zawodowe
-Brak
Literatura
• Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, ACADEMICA 2007, rozdz.1 Wasilewski J. Czy demokracja deliberatywna naprawi współczesną demokrację? oraz rozdz. 2 Reykowski J., Rozwiązywanie sprzeczności ideologicznych i sprzeczności interesów w grupach społecznych – teoria i badania.
• Zabdyr-Jamróz M., Wszechstronniczość. O deliberacji w polityce zdrowotnej z uwzględnieniem emocji, interesów własnych i wiedzy eksperckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023 (wyd.2), r. 3: Trzy wkłady polityki, s.104-169.
• Konsultacje społeczne 24 inspiracje z Warszawy: rozdział A. Petroff-Skiba Po co nam konsultacje z mieszkańcami oraz K.Kowalczyk, Jak zmieniliśmy sposób informowania o konsultacjach, żeby mieszkańcy wiedzieli o co nam chodzi.
• Gójska A., Konsultacje społeczne jako narzędzie rozwiązywania konfliktów miejskich, w: Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020, str. 252-278
• Starzewski M., Społeczeństwo obywatelskie a legitymizacja władzy na przykładzie sporu o budowę mostu Krasińskiego w Warszawie, w: Lewenstein B., Gójska A., Zielińska E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020, str. 78-102
• A. Krasnowolski, Budzżty obywatelskie (partycypacyjne). Historia instytucji i jej funkcjonowanie w polskich samorządach. Opracowanie Kancelarii Senatu 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: