Sploty, klasy, style życia 1900-SM-2-B1-SKS
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy miasta – zapośredniczonego w źródłach – jako złożonego ekosystemu społeczno-kulturowego, w którym krzyżują się procesy środowiskowe, ekonomiczne, infrastrukturalne i technologiczne. Punktem wyjścia jest refleksja nad relacyjnością procesów miejskich („sploty”): przepływami ludzi, rzeczy, technologii i praktyk, które łączą poziomy mikro i makro. Drugi blok tematyczny („klasy”) dotyczy historycznych i współczesnych przemian struktury społecznej, w tym gentryfikacji, nowych form mieszczaństwa, rozlewania miast, urbanizacji wsi oraz oddziaływania modernizacji, smart city i kalkulacji śladu węglowego. Trzeci blok („style życia”) skupia się na sposobach życia i codziennych praktykach mieszkańców miast: zamieszkaniu, mobilności, pracy, zrzeszeniach i kolektywach oraz transformacji miejskich przestrzeni – od postindustrializmu do postwzrostu.
Zajęcia mają formę konwersatorium i opierają się na lekturach, analizie przypadków oraz dyskusji.
Nakład pracy student_a_ki – 3 ECTS = 3x25h = 75 h
N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (konwersatorium) = 30h (N)
– Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 2h/tyg. = 30h (S)
– Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 15 h (S)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W01, K_W02, K_U01, K_K01, K_K03, K_K04
WIEDZA
1. Student_ka rozumie interdyscyplinarny charakter badań nad miastem oraz potrafi umiejscowić studia miejskie w szerszym polu nauk humanistycznych i społecznych, w szczególności w obrębie studiów nad kulturą.
2. Student_ka zna i rozumie wybrane współczesne i historyczne zjawiska społeczne, kulturowe i środowiskowe związane z urbanizacją, mobilnością, gentryfikacją oraz stylami życia w mieście, potrafiąc interpretować je z perspektywy teorii kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student_ka potrafi analizować i interpretować procesy społeczne i kulturowe zachodzące we współczesnych miastach, rozpoznawać ich przyczyny i skutki, a także formułować własne problemy badawcze dotyczące splotów przyrody, infrastruktury, mobilności, klasy i stylów życia.
KOMPETENCJE
1. Student_ka jest gotowy_a do krytycznej oceny dyskursów dotyczących miasta (m.in. medialnych, eksperckich, politycznych) i do refleksyjnego podejścia do przedstawianych tam interpretacji.
2. Student_ka potrafi wykorzystać wiedzę i wrażliwość społeczną zdobytą na zajęciach w praktycznych działaniach na rzecz środowiska miejskiego, w tym w analizie potrzeb różnych grup użytkowników miasta.
3. Student_ka rozpoznaje etyczny wymiar badań nad miastem i jest gotowy_a do stosowania zasad etyki akademickiej i społecznej odpowiedzialności w sytuacjach badawczych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się dwa elementy:
1. Udział w dyskusji podczas zajęć – uczestnictwo w zajęciach, oparte na przeczytanych lekturach i odniesieniach do omawianych zagadnień.
2. Praca zaliczeniowa – krótka (do 3600 znaków) analiza wybranego zjawiska miejskiego w perspektywach omawianych podczas zajęć, przygotowana samodzielnie na podstawie literatury z kursu i dodatkowych materiałów.
Nieoddanie pracy zaliczeniowej w terminie uniemożliwia zaliczenie zajęć.
Metody oceniania
1. Udział w dyskusji – oceniane są: przygotowanie na podstawie lektur, umiejętność argumentowania, odniesienia do tekstów teoretycznych, kultura rozmowy.
2. Praca zaliczeniowa – oceniana jest: trafność analizy, adekwatne wykorzystanie literatury, poprawność argumentacji, struktura i jasność wywodu, samodzielność myślenia, stosowanie zasad etyki akademickiej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Pełna lista lektur zostanie udostępniona na pierwszych zajęciach. Lektury będą udostępniane w formie skanów/plików w usłudze Classroom zajęć.
Błażejczyk Krzysztof, Kuchcik Magdalena, Milewski Paweł, Dudek Wojciech, Kręcisz Beata, Błażejczyk Anna, Szmyd Jakub, Degórska Bożena, Pałczyński Cezary, Miejska wyspa ciepła w Warszawie. Uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN / Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2014.
Bourdieu Pierre, Dystynkcje. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Scholar, Warszawa 2005.
Bukowiecki Łukasz, Muzea-preteksty. Niezrealizowane przedsięwzięcia muzealne wobec negatywnego dziedzictwa w Warszawie, WUW, Warszawa 2022/
Duchnowski Michał, Sekuła Edyta A., Gust estetyczny, w: Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, NCK, Warszawa 2010, s. 75–96.
Duijzings Ger, Miejskie trajektorie. Tworzenie antropologii ruchu, „Kultura Współczesna” 2012, nr 2(73), s. 19–24.
Halamska Maria, Zmiany struktury społecznej wiejskiej Polski, „Studia Socjologiczne” 2016, nr 1(220), s. 37–66.
Ingold Tim, Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, przeł. E. Klekot, D. Wąsik, Instytut Architektury, Kraków 2018.
Kubicki Paweł, Nowi mieszczanie – nowi aktorzy na miejskiej scenie, „Przegląd Socjologiczny” 2011, LX/2–3, s. 135–161.
Kubicki Paweł, Wynajdywanie miejskości, Nomos, Kraków 2016.
Leder Andrzej, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Krytyka Polityczna, Warszawa 2014.
Matyja Rafał, Miejski grunt. 250 lat polskiej gry z nowoczesnością, Karakter, Kraków 2021.
Mendel Marcelina, Transformacja terenów postindustrialnych w Warszawie, w: Architektura niezrównoważona, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016, s. 285–302.
Mirzoeff Nicholas, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, Kraków 2016.
Pawlusiński Rafał, Zmyślony Piotr, Gospodarka nocna a oferta kulturowa miast, „Turystyka Kulturowa” 2018, nr 7, s. 7–22.
Peck Jamie, Zastrzyk kreatywności, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010, s. 99–122.
Piotrowski Ireneusz, Komunikacja miejska Warszawy – propozycje i inspiracje, „Kultura Współczesna” 2012, nr 2(73), s. 74–83.
Rewers Ewa, Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, NCK, Warszawa 2014.
Rosler Martha, Artystyczny sposób rewolucji: od gentryfikacji do okupacji, w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, Warszawa 2011, s. 399–422.
Sulima Roch, Antropologia codzienności, WUJ, Kraków 2000.
Terentowicz-Fotyga Urszula, Tożsamości miejskiej mobilności, „Kultura Współczesna” 2012, nr 2(73), s. 25–38.
Wasilkowska Aleksandra, Ekspektatywa_3. Warszawa jako struktura emergentna, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2009.
Wesołowski Jan, Miasto w ruchu. Dobre praktyki w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź 2008.
Wójcik Mariusz, Wieś metropolitalna – podstawowe pojęcia i koncepcje badawcze, w: Obszary metropolitalne we współczesnym środowisku geograficznym, Łódź 2010, s. 229–238.
Zukin Sharon, Loft Living. Culture and Capital in Urban Change, Rutgers University Press, New Brunswick 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: