Konflikt w mieście – ruchy miejskie, mobilizacja, obywatelskość 1900-SM-2-B1-KwM
Kurs rozpoczną zajęcia wprowadzające poświęcone socjologicznym teoriom ruchów społecznych. Następnie podjęta zostanie próba operacjonalizacji pojęcia „ruch miejski”. Zasadnicza część kursu poświęcona zostanie omówieniu różnych form miejskiego protestu. Kurs zakończy krytyczna refleksja nad partycypacją i zaangażowaniem społecznym.
Tematy poszczególnych zajęć dobierane będą względem aktualnych problemów i wyzwań związanych m.in. z partycypacją i mobilizacją społeczną, dyskryminacją i marginalizacją niektórych grup mieszkańców, procesami suburbanizacyjnymi i protestami ulicznymi itp.
Zajęcia, poza zapoznaniem ze słownikiem pojęciowym, mają na celu zaangażowanie studentów w omawianą problematykę oraz ćwiczenie umiejętności myślenia krytycznego.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
• Zajęcia (ćwiczenia) = 37,5h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) prezentacji = 7,5h (S)
• Przygotowanie (samodzielne) opracowań tekstowych = 7,5h (S)
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1,5h/tyg. = 22,5h (S)
RAZEM = ok. 75h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W03, K_W05, K_U04, K_K04, K_K05, K_K06
Po ukończeniu przedmiotu student:
W zakresie wiedzy, student/ka:
1. Charakteryzuje główne osie konfliktów dotyczące wybranych procesów społecznych obserwowanych w polskiej przestrzeni
2. Operuje podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu socjologii ruchów społecznych.
3. Zna aktualne ujęcia teoretyczne ruchów miejskich i protestu miejskiego
W zakresie umiejętności:
4. Wykorzystuje teorie socjologiczne do wytłumaczenia procesów społecznych w mieście.
5. Wyciąga wnioski i krytycznie analizuje informacje uzyskane z literatury.
6. Opracowuje pisemnie w języku polskim wybrane zagadnienie na podstawie literatury i własnych analiz.
W zakresie kompetencji społecznych:
7. Kształtuje w sobie postawę krytyczną poprzez wybór, opis oraz interpretację wybranego problemu bądź procesu zachodzącego w mieście.
8. Rozumie powiązanie perspektyw teoretycznych z aktualnymi konfliktami w przestrzeni miejskiej.
9. Samodzielnie poszerza swoją wiedzę poprzez lekturę wybranych publikacji z zakresu socjologii i studiów miejskich.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny obejmują:
1. Aktywność na zajęciach (30%)
2. Prace zaliczeniowe na wybrane zajęcia (30%)
3. Co najmniej jeden referat wygłoszony na zajęciach (40%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Diani, Mario & Donatella della Porta. (2009). Ruchy społeczne. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Offe, Claus. (1995). Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej. [W:] Jerzy Szczupaczyński (red.). Władza i społeczeństwo: Antologia tekstów z socjologii polityki. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
3. Castells, Manuel. (1983). The City and the Grassroots: A Cross-cultural Theory of Urban Social Movements. Berkeley, CA: University of California Press.
4. Castells, Manuel. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Harvey, David. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.
6. Miessen, Markus. (2013). Koszmar partycypacji. Warszawa: Bęc Zmiana.
7. Kubicki, Paweł. (2011). Nowi mieszczanie – nowi aktorzy na miejskiej scenie. Przegląd Socjologiczny (60) 2-3, s. 203-227.
8. Kubicki, Paweł. (2016), Wynajdywanie miejskości. Polska kwestia miejska z perspektywy długiego trwania. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
9. Kowalewski, Maciej. (2016). Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
10. Pobłocki, Kacper, Lech Mergler & Maciej Wudarski. (2013). Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu. Warszawa: Fundacja Res Publica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: