Wprowadzenie do metod badań humanistycznych 1900-SM-1-WMBH
Przedmiot ma na celu autorskie wprowadzenie w najnowsze metody trans- i interdyscyplinarnych badań humanistycznych z obszaru tzw. zwrotu przestrzennego oraz geografii człowieka (humanistycznej). Metody humanistyczne pokazane zostaną zarówno jako narzędzia do badania mediów miejskiego doświadczenia kulturowego, róż-nych form jego medialnych reprezentacji oraz performatywnego wytwarzania miasta i jego kapitału symbolicznego (narratywizacja przestrzeni i miejskie narracje, miejsce pamięci i pamięć kulturowa, tożsamość miejsca, formy konceptualizowania i konstruowania miasta w różnych mediach). Omówione zostaną najnowsze metody humanistyki zaangażowanej, krytycznej i afirmatywnej (etnografia wielostanowiskowa i wizualna, historia mówiona, memory studies, gender studies, new childhood studies, soundscape/soundstudies, geokrytyka, ekokrytyka) wykorzystywane w badaniach miasta. W ramach refleksji z perspektywy geografii człowieka w kontekście problematyki miejskiej będą omówione metody badawcze z zakre-su geosemiotyki (współczynniki interpretacyjne), geografii czasu (trajektoria ciągłości miasta), geobiografii (związek człowieka i miejsca) oraz kognitywnej i afektywnej percepcji przestrzeni miej-skiej (mapy mentalne).
W cyklu 2025Z:
Przedmiot ma na celu autorskie wprowadzenie w najnowsze metody trans- i interdyscyplinarnych badań humanistycznych z obszaru tzw. zwrotu przestrzennego oraz geografii człowieka (humanistycznej). Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 15h = 30h |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
K_W04: zna podstawowe metodologie teorie z zakresu współczesnych humanistycznych badań miasta (etnografia, kulturoznawstwo, historia kultury, literaturoznawstwo) i możliwości ich wykorzystania w praktyce.
K_W07: zna podstawową terminologię nauk o kulturze
K_W08: zna metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Umiejętności:
K_U01: potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować,
integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
K_U02: potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny
K_U04: wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
K_U09: inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami;
organizować pracę indywidualną i zespołową
K_K03: dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej
rozwoju
K_K05: zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
K_K09: wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego
Kompetencje
K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02: przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym
używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii
ekspertów
K_K03: dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej
rozwoju
K_K05: zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
K_K09: wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego
Kryteria oceniania
wykład z elementami dyskusji i pracy projektowej w grupie
Ocena końcowa składać będzie się z: obecności i aktywności na zajęciach (20%), prezentacji (30%) oraz egzaminu ustnego (50%).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
M. Brzozowska-Brywczyńska, Dziecięce obywatelstwo. Kilka reflek-sji na marginesie idei dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis” 2014, nr 49.
K. Bierwiaczonek, M. Dymnicka, K. Kajdanek, T. Nawrocki, Miasto Przestrzeń Tożsamość: Studium trzech miast Gdańsk, Gliwi-ce, Wrocław, Warszawa 2017.
M. Czermińska, Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ra-mach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5.
P. Dołowy, J. Biernacka (red.), Miasto oczami kobiet, Warszawa 2012.
Hasła: Miejsce, Miejsce pamięci, Przestrzeń pamięci, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska i in., Warszawa 2014.
B. Jałowiecki, B. Libura (red.), Percepcja i waloryzacja śro-dowiska naturalnego i antropogenicznego, Warszawa 1992.
J. Kaczmarek, Podejście geobiograficzne w geografii spo-łecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Łódź 2005.
A. Krupa-Lawrynowicz, Bałuckie chronotopy. Opowieść o łódzkiej dzielnicy, Warszawa 2013.
R. Losiak, R. Tańczuk (red.) ”Prace Kulturoznawcze” 2012, nr XIII (Audiosfera miasta).
K. Kuzko, Miasto – opowieści zmysłowe. Prawobrzeżna Warszawa we wspomnieniach mieszkańców, „Kultura Miasta” 2011, nr 2.
M. Madurowicz, Jak pytać o ciągłość miasta? Glosa do większej całości, „Prace i Studia Geograficzne” 2017, nr 3.
M. Madurowicz, Wybrane klucze interpretacyjne przestrzeni miejskiej. Refleksje teoretyczno-metodologiczne, „Rozwój Regional-ny i Polityka Regionalna” 2019, nr 46..
T. Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Antropo-log jako wizytator nędzy, Gdańsk 2006.
A. Stanisz, W. Kuligowski, Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Warszawa 2017.
E. Rybicka, Biopolis – przyroda i miasto, „Teksty Drugie” 2018, nr 2.
K. Szalewska, Urbanalia: miasto i jego tek-sty: humanistyczne studia miejskie, Gdańsk 2017.
W cyklu 2025Z:
Wybrana literatura -Małgorzata Bartnicka, 1989, Wyobrażenia przestrzeni miejskiej Warsza-wy, ”Dokumentacja Geograficzna ”, z. 2, s. 15-71. |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: