- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Rzeźba terenu a człowiek w środowiskach ekstremalnych 1900-RZEZB-OG
Charakterystyka wybranych typów rzeźby terenu w środowiskach ekstremalnych. Rzeźba a funkcjonowanie człowieka. Dominujące czynniki rzeźbotwórcze wpływające na rozwój gospodarczy w obszarach o rzeźbie: górskiej, fluwialnej, eolicznej, litoralnej, obszarów polarnych itp. Zdarzenia katastrofalne, ich częstotliwość, zasięg i możliwe zagrożenia dla działalności człowieka. Znaczenie rzeźby dla rozwoju osadnictwa, transportu, przemysłu, turystyki w środowiskach ekstremalnych. Opłacalność inwestycji w środowiskach ekstremalnych. Zagrożenia związane z ukształtowaniem terenu. Czy rzeźba jest zawsze czynnikiem negatywnym? Rzeźba środowisk ekstremalnych jako walor turystyczny. Przykłady z Polski i ze świata lokalnych uwarunkowań rzeźbotwórczych stymulujących lub ograniczających rozwój gospodarczy w środowiskach ekstremalnych. Rola gospodarczej działalności człowieka w przekształcaniu powierzchni terenu w środowiskach ekstremalnych.
Kierunek podstawowy MISMaP
ochrona środowiska
geologia stosowana
matematyka
psychologia
fizyka
geologia
biotechnologia
geografia
biologia
chemia
astronomia
informatyka
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- Zna czynniki rzeźbotwórcze mające wpływ na poszczególne sektory gospodarki
- Wie, jakie zagrożenia dla gospodarki generują poszczególne procesy rzeźbotwórcze
- Zna i umie przewidzieć skutki wpływu procesów ekstremalnych, które potencjalnie mogą wystąpić w danym obszarze
- Zna zasady określania opłacalności inwestycji w kontekście form i procesów rzeźbotwórczych występujących w danym obszarze
UMIEJĘTNOŚCI:
- Umie określić wpływ rzeźby na rozwój gospodarczy w danym obszarze
- Umie określić rolę rzeźby jako waloru w rozwoju gospodarczym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
- Ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność kadr naukowych za jakość badań.
Nakład pracy studenta:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Studia literatury przedmiotu – 15 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin
Łącznie – 60 godzin
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie (odpowiedzi na 3-6 pytań). Zaliczenie przedmiotu od 50% punktów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Pearce F., 2007, Ziemia kiedyś i dziś, niezwykły obraz zmieniającego się świata, Elipsa
Pietrow M.P. Pustynie kuli ziemskiej, PWN Warszawa
Thomas D. S. G. 2010. Arid Zone Geomorphology, Process, Form and Change in Drylands, J. Wiley&Sons
Gerrard J., 1990, Mountain environments: An examination of the physical geography of mountains, Belhaven Press, London
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: