Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej 1900-PGSE-HIS-OG
Geografia społeczno-ekonomiczna (ang. human geography) bada złożone interakcje między człowiekiem a środowiskiem jego życia w różnych skalach przestrzennych. Podejmuje różnorodne zagadnienia od rozmieszczenie i wykorzystania zasobów (od ujęcia globalnego do lokalnego wymiaru przestrzeni życia człowieka), przez struktury tworzone przez ludzi, społeczności i całe społeczeństwa w zamieszkanej przestrzeni (układy osadnicze, przedsiębiorstwa, organizacje), aż po opis i wyjaśnianie procesów i zjawisk społecznych zmieniających przestrzeń (rozwój miast, migracje ludności, nierównomierny rozwój). W swoich badaniach GSE opiera się na kilku podstawowych kwestiach.
Po pierwsze, stosuje różne skale przestrzenne (od analizy zagadnień na poziomie lokalnym po kwestie globalne; od pojedynczych osób/obiektów/organizacji po
społeczności/społeczeństwa/państwa).
Po drugie, w poszukiwaniuczynników społecznych i gospodarczych (sił sprawczych) wpływających na kształtowanie się przestrzeni oraz na decyzje i zachowania ludzi GSE wykorzystuje relacje między społeczeństwem i przestrzenią (przestrzenny rozkład aktywności ludzkiej aktywności,czyli dlaczego i w jaki sposób społeczeństwa tworzą pewne układy i struktury przestrzenne oraz w jaki sposób te układy i strukturywarunkują nasze działania – umożliwiają je lub ograniczają, czyli comożemy zrobić).
Po trzecie, do badania zróżnicowania, niejednorodności struktur i procesów GSE wykorzystuje oprócz przestrzeni pojęcia krajobrazu i miejsca (specyfika lokalizacji, ich znaczenie symboliczne; krajobraz kulturowy czy gospodarczy).
W ramach zajęć omówione i przedyskutowane zostaną po pierwsze zagadnienia ewolucji myśli geograficznej w odniesieniu do wyżej
wskazanych zagadnień. Po drugie, relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym z perspektywy wykorzystania (zagospodarowania) zasobów naturalnych i wytworzonych przez człowieka. Perspektywa geograficzna oznacza, po trzecie, poszukiwanie prawidłowości w strukturach przestrzennych będącychefektem aktywności człowieka (układ osadniczy, miasto i wieś, przedsiębiorstwo; organizowanie się ludzi w sferze politycznej ikulturalnej). Po czwarte wreszcie, spojrzymy na problemy organizowania i wykorzystania przestrzeni miejskiej (jako przestrzeni
życia dla jej mieszkańców i pozostałych użytkowników).
Osiągnięcie przez studenta zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wymaga aktywnego udziału w konwersacji podczas zajęć
oraz dłuższej wypowiedzi pisemnej na jedno z wybranych zagadnień problemowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: