- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm 1900-KPNK-OG
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności):
1. Wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem.
2. Epoka wielkich odkryć geograficznych jako preludium kolonizacji europejskiej.
3. Kolonializm hiszpański i jego upadek oraz następstwa.
4. Kolonializm portugalski i jego upadek oraz następstwa.
5. Kolonializm francuski i jego upadek oraz następstwa.
6. Kolonializm brytyjski i jego upadek oraz następstwa.
7. Kolonializm niemiecki, holenderski i belgijski - ich upadek oraz następstwa.
8. Neokolonializm – współczesne formy i przejawy.
Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h.
1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm,
- zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach,
- opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji wybranych regionów świata.
Umiejętności
- student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów.
Postawy/kompetencje społeczne
- student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Crosby, A. W. (1999). Imperializm ekologiczny. Biologiczna ekspansja Europy 900–1900.
Diamond, J. (2000). Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw.
Gandhi, L. (2008). Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne. Wydawnictwo Poznańskie.
Górny K., (2017), Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia), Prace i Studia Geograficzne 62.3, s. 31-62.
Górny, K., Górna, A., (2019), After Decolonization: Changes in the Urban Landscape of Platô in Praia, Cape Verde, Journal of Urban History, 45(6), s. 1103-1130.
Górny, K., Górna, A., (2019), Street names in Dakar-Plateau: a colonial and post-colonial perspective, Planning Perspectives, s. 1-24
Kłosowicz, R. (2017). Konteksty dysfunkcyjności państw Afryki Subsaharyjskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mann, C. C. (2012) 1493. Świat po Kolumbie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143.
Meredith, M. (2011). Historia współczesnej Afryki: pół wieku niepodległości. Wydawnictwo Akademickie "Dialog".
Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA.
Dodatkowo - literatura podawana w trakcie wykładów.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: