- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wszystko co chcesz wiedzieć o geografii Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu 1900-GAPBW-OG
1. Uwarunkowania historyczne różnorodności Świata Arabskiego i Bliskiego Wschodu; definicje, granice, podziały.
2. Życie w Egipcie na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityka w tle.
3. Życie w Libii na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityką w tle.
4. Maghreb. Życie w Algierii na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityką w tle.
5. Maghreb. Życie w Maroku na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityką w tle. Kwestia Sahary Zachodniej.
6. Maghreb. Specyfika Tunezji; uwarunkowania przyrodnicze i społeczno-gospodarcze z polityką w tle.
7. Kraje Zatoki Perskiej - wprowadzenie.
8. Iran na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityką w tle.
9. Kwestia Palestyńsko-Izraelska.
10. 11. Syria, Jordania, Liban na tle uwarunkowań przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z polityką w tle.
12. Irak dawniej i dziś. Ostrożny sąsiad - Kuwejt.
13. Zjednoczone Emiraty Arabskie, podstawy i zmiany koncepcji rozwoju.
14. Oman, na styku kultur.
15. Mały i duży gracz, czyli Jemen i Arabia Saudyjska.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych państw arabskich dotyczących środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej, gospodarczej i politycznej oraz o dynamice zachodzących tam procesów z tych dziedzin. K_W09
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące w krajach arabskich i innych krajach Bliskiego Wschodu. K_W10
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego dla historycznej i współczesnej sytuacji poszczególnych państw regionu. K_W11
- ma świadomość różnorodności etnicznej i językowej regionu Azji Południowo-Zachodniej i Afryki Północnej oraz jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną w regionie i w świecie. K_W14.
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki geografii społeczno-ekonomicznej i kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych. K_U09
- potrafi wskazać źródła różnic ekonomicznych, politycznych i kulturowych poszczególnych krajów arabskich). K_U02
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii państw Afryki Płnocnej i Bliskiego Wschodu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata. K_U04
- potrafi prawidłowo usytuować poszczególne państwa regionu w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego. K_U05
-umie dostrzec zależności między tradycjami z zakresu kultury materialnej i wybranymi działaniami współczesnymi. K_U07
- potrafi w podstawowym zakresie poprawnie funkcjonować w środowisku kulturowym świata arabskiego. K_U17
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. K_K01
- ma świadomość odmienności kulturowej jej źródeł obyczajowych i historycznych oraz przyrodniczych uwarunkowań, a także znaczenia tej odmienności dla rozumienia współczesnego świata. K_K05
- ma świadomość wpływu kultury krajów arabskich i innych krajów Bliskiego Wschodu w kulturze światowej. K_K07
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe (włącznie z kulturą materialną) współczesnego świata arabskiego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. K_K09
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego. K_K06
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności gospodarczej, politycznej i społeczno-kulturowej. K_K04
Kryteria oceniania
Wiedza, umiejętności i kompetencje wykazane na zaliczeniu pisemnym (test otwarty). Dla osób uczęszczających na wykład regularnie (2 możliwe nieobecności) ocena dostateczna (3), bez podchodzenia do testu pisemnego.
Literatura
Zalecana lista lektur:
Anderson S., 2013, Lawrence z Arabii. Wojna, zdrada, szaleństwo mocarstw. Jak powstał dzisiejszy Bliski Wschód, MAGNUM, Warszawa
Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, 2004, Wydawnictwo Naukowe PWN
Makowski J. (red.), 2006, Geografia regionalna świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (wybrane rozdziały.
The Middle East and North Africa, Europa Publication, London (selected chapters).
Źródła internetowe:
“CAMEL: Center for Ancient Middle Eastern Landscapes.” Oriental Institute of the University of Chicago. http://oi.uchicago.edu/research/camel/
"Global Connections: The Middle East. Maps.” PBS, http://www.pbs.org/wgbh/globalconnections/mideast/maps/index.html
Perry-Castañeda Library Map Collection: Middle East. University of Texas,http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_east.html
Middle East geography quizz, http://www.sheppardsoftware.com/Middle-east_Geography.htm
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: