Introduction to functionality and applications of Geographic Information Systems (ERASMUS) 1900-ERASMUS-GIS
Głównym celem zajęć jest przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu wykorzystania narzędzi GIS do analizy zjawisk przestrzennych. Zaznajomienie z zasadami i metodami tworzenia projektów GIS, w tym z analizą danych przyrodniczych, gospodarczych i społecznych oraz informacjami czasoprzestrzennymi. Przekazanie podstawowych umiejętności prezentacji i danych.
Zakres tematyczny zajęć:
1. Wprowadzenie do środowiska pracy GIS, organizacja i zarządzanie danymi przestrzennymi, interfejs pakietu ArcGIS Desktop, funkcjonalność podstawowych narzędzi,
2. Projekt GIS i organizacja danych przestrzennych w ramach geobazy,
3. Systemy odniesień przestrzennych,
4. Metody prezentacji danych przestrzennych,
5. Kompozycja mapy cyfrowej,
6. Przetwarzanie danych wektorowych,
7. Przetwarzanie danych rastrowych,
8. Rozszerzenia do pakietu ArcGIS Desktop: 3D Analyst i Spatial Analyst,
9. Podstawy geoprzetwarzania danych,
10. Przykłady zastosowania GIS w praktyce.
Poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach.
W cyklu 2023L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2024L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
informatyka
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna ideę Systemów Informacji Przestrzennej, podstawowe metody prezentacji kartograficznej oraz najważniejsze zastosowania programu ArcGIS – ArcCatalog, ArcMap
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi samodzielnie wykonywać umiarkowanie skomplikowane czynności z zakresu pozyskania i przetwarzania danych przestrzennych. Potrafi edytować dane wektorowe i rastrowe, zarządzać danymi, wykonywać podstawowe analizy statystyczne i przestrzenne z użyciem ArcGIS. Umie przygotować mapy do wydruku i publikacji.
POSTAWY: student wybiera najkorzystniejsze metody pracy z oprogramowaniem. Dobiera odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów analitycznych. Krytycznie ocenia wyniki własnej pracy.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe – postępy w pracy podczas zajęć, wykonanie ćwiczeń wg instrukcji. Przygotowanie prostego projektu GIS na zaliczenie. Składowe oceny końcowej: bieżąca ocena na zajęciach - 50 %, projekt zaliczeniowy - 50 %.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help)
Longley P.A., Goodchild M., Maguire D.J., Rhind D.W., 2010, Geographic Information Systems and Science 3e, Wiley
Wing M.G., Bettinger P., 2008, Geographic Information Systems. Applications in Natural Resource Management (2 ed), Oxford University Press
W cyklu 2023L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2024L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
W cyklu 2024L:
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: