- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Different aspects of multicultural regions in Poland. Example of Podlasie region 1900-DMR-OG
Podlasie należy do najbardziej zróżnicowanych pod względem kulturowym (głównie narodowościowym i etnicznym oraz religijnym) regionów w Polsce. Uwarunkowania historyczne sprawiły, że przez długi czas był to obszar pogranicza, na którym swoje ślady pozostawiły różne grupy narodowościowe i etniczne (Polacy, Białorusini, Rosjanie, Niemcy, Tatarzy i Żydzi) oraz wyznaniowe (wyznawcy religii rzymskokatolickiej, prawosławia, islamu, judaizmu oraz protestanci).
Podczas 5-dniowego kursu terenowego studenci poznają zróżnicowanie kulturowe Podlasia, zarówno w ujęciu historycznym, jak i przestrzennym.
Ramowy program kursu terenowego:
1. Wstęp do Podlasia
- Liw - Zamek w Liwiu
- Drohiczyn - Podlaski Przełom Bugu
- św. Góra Grabarka - prawosławie w Polsce
- Wojszki - tradycyjna zabudowa Podlasia Wschodniego
2.Pogranicze kultur i religii
- Krynki - układ urbanistyczny miasta, mniejszości narodowe i etniczne na Podlasiu
- Kruszyniany, Bohoniki - Tatarzy w Polsce - historia i zwyczaje (meczety, miziar - cmentarz tatarski), spotkanie z przedstawicielami Tatarów, tradycje kulinarne
- Supraśl - tradycje gospodarcze (Podlaska Ziemia Obiecana) i kulturowe miasta (monastyr prawosławny z cerkwią obronną, Muzeum Ikon), funkcja uzdrowiskowa
3. Świat bagien
- Tykocin - społeczność żydowska na Podlasiu (Wielka Synagoga w Tykocinie), kuchnia żydowska
- Biebrzański Park Narodowy - największy z polskich parków narodowych, z unikatowym krajobrazem bagien i mokradeł
- Osowiec - twierdza carska z XIX w.
4. Kraina żubra i otwartych okiennic
- Trześcianka, Soce, Puchły - Kraina Otwartych Okiennic
- Białowieski Park Narodowy
- Białowieża - historia i zabytki, wpływy rosyjskie w architekturze,
5. Wersal Podlaski i Polska Amazonia
- Białystok - zwany wersalem Podlasie - historia i zabytki miasta wielokulturowego, miejsce "narodzin" języka esperanto
- współczesne problemy regionów wielokulturowych
- Narwiański Park Narodowy - nazywany polską Amazonią (bagienna dolina rzeki anastomozującej, płynącej wieloma korytami)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i specyfikę regionu wielokulturowego
2. Student zna zróżnicowanie narodowościowo-etniczne i wyznaniowe Podlasia i umie podać jego przyczyny
3. Student posiada wiedzę z zakresu współczesnych problemów w funkcjonowaniu wielokulturowego Podlasia
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi scharakteryzować najważniejsze mniejszości narodowe i etniczne Podlasia
2. Student orientuje się w potencjalnych konfliktach wynikających ze zróżnicowania narodowo-etnicznego i wyznaniowego
POSTAWY
1. Student prezentuje postawę poszanowania wobec innych kultur
2. Student widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
Kryteria oceniania
Studenci uczestniczą we wszystkich zajęciach terenowych i organizacyjnych.
1. Wypełniają "karty pracy", które są na bieżąco sprawdzane i oceniane przez prowadzących zajęcia.
2. Na zakończenie kursu, studenci przygotowują i przedstawiają (w grupach 2-3-osobowych) krótkie referaty na zadany wcześniej temat.
Ocena końcowa jest średnią dwóch powyższych ocen.
Literatura
Barwiński M., 2004, Podlasie jako pogranicze narodowościowo-wyznaniowe, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Durydiwka M., Kociszewski P., 2013, Multiculturalism of Podlasie region and the possibility of its use in tourism, "Turystyka Kulturowa", 6/2013, www.turystykakulturowa.org
Plit F., 2008, Województwo podlaskie – region pogranicza, (w:) Świątek D., Bednarek M., Siłka P., Współczesne problemy badawcze geografii polskiej – Geografia człowieka, Dokumentacja Geograficzna, 36, 7-14
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: