- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Cultural Heritage of Europe - selected issues 1900-CHE-OG
Opis w j. polskim
Głównym zadaniem zajęć jest pokazanie i wyjaśnienie – na tle analizy historycznej – wybranych cech dziedzictwa kulturowego Europy (materialnego i niematerialnego) z uwzględnieniem jego zróżnicowania przedmiotowego i przestrzennego.
Wykłady – zarys treści:
- Dziedzictwo kulturowe – definicja pojęcia, zróżnicowanie przedmiotowe i prawne uwarunkowania ochrony i udostępniania (krótki przegląd)
- Wybrane czynniki kształtujące kulturowe dziedzictwo Europy (ujęcie historyczne i przestrzenne
- Antyczne dziedzictwo Europy – jego zróżnicowanie i sposoby udostępniania
- Obiekty sakralne – jako element dziedzictwa kulturowego Europy
- Obiekty przemysłowe – jako element dziedzictwa kulturowego Europy
- Krajobraz wiejskie i miejskie – jako element dziedzictwa kulturowego Europy
- Trudne dziedzictwo – czym jest i czy należy je chronić?
W procesie dydaktycznym aktywnie uczestniczą również studenci poprzez wcześniej przygotowane prezentacje dotyczące dziedzictwa kulturowego w wybranym regionie.
Opis w j. angielskim
The main task of the course is to show and explain - against the background of a historical analysis - selected features of the cultural heritage of Europe, taking into account its subject and spatial diversity.
Lectures - outline of the content:
- Cultural heritage - definition of the concept, subject differentiation and legal basis of its protection and sharing (short overview)
- Selected factors shaping the cultural heritage of Europe (historical and spatial approach)
- Ancient heritage of Europe - its diversity and ways of sharing
- Religious buildings - as part of the cultural heritage of Europe
- Industrial facilities - as part of the cultural heritage of Europe
- Rural and urban landscape - as part of European cultural heritage
- Difficult heritage - what it is and should it be protected?
Students also can actively participate in the didactic process through prepared presentations on cultural heritage in the selected region.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Opis w j. polskim
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
1. Zna najważniejsze elementy dziedzictwa kulturowego w Europie i rozumie uwarunkowania ich regionalnego zróżnicowania
2. Ma wiedzę z zakresu sposobów upowszechniania i wykorzystania walorów kulturowych w wybranych regionach
Umiejętności
1. Rozpoznaje różne rodzaje dziedzictwa kulturowego i potrafi przeprowadzić krytyczną analizę, interpretację oraz określić ich znaczenie
2. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) oraz formułować na tej podstawie sądy własne
Inne kompetencje
1. Zdaje sobie sprawę z różnorodności dziedzictwa kulturowego w Europie, światopoglądów i kręgów kulturowych, przyjmuje postawę tolerancji i partnerskiego dialogu
2. Wykazuje zaangażowanie w rozwiązywanie problemów związanych z kultywowaniem, ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego
Opis w j. angielskim
After completing the course, students:
KNOWLEDGE:
1. Knows the most important elements of cultural heritage in Europe and understands the conditions of their regional diversity
2. Has knowledge of the methods of disseminating and using cultural values in selected regions
SKILLS:
1. Recognizes various types of cultural heritage and is able to carry out a critical analysis, interpretation and determine their meaning
2. Is able to search, analyze, evaluate, select and integrate information with the use of various sources (traditional and electronic) and formulate own judgments based on it
OTHER COMPETENCES:
1. Is aware of the diversity of cultural heritage in Europe, world views and cultural environments, adopts the attitude of tolerance and partnership dialogue
2. Demonstrates commitment to solving problems related to the cultivation, protection and promotion of cultural heritage
Kryteria oceniania
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywność studentów.
Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnego testu (na ocenę) na ostatnich zajęciach (lub w innym ustalonym terminie). Jeśli test zostanie zaliczony, a student wykazał się dodatkowo aktywnością na zajęciach (prezentacja i/lub częstość i poprawność merytoryczna wypowiedzi), to ocena końcowa może być podwyższona (o 0,5-1 stopnia).
Studenci zapisani na przedmiot są zobligowani do uczestniczenia w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.
W przypadku negatywnej oceny z kolokwium student może przystąpić do zaliczenia kolokwium w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły kursu w pierwszym terminie lub z przyczyn losowych nie mogły zaliczyć kursu. Wówczas jednak konieczne jest uzasadnienie (np. zwolnienie lekarskie).
Opis w j. angielskim
The assessment covers the level of assimilation of the knowledge transferred during the classes and the activity of students.
There will be a written test at the last class (or at any other agreed date). If the test is passed, and the student has additionally demonstrated class activity (presentation and / or the frequency and content-related correctness of statements), the final grade may be increased (by 0.5-1 grade).
Students enrolled in the subject are obliged to participate in the classes. Two absences are allowed during the semester.
In the case of a negative grade for the test, the student may proceed to pass the test in the re-sit session. Only those who failed the course on the first date or who were unable to pass the course for random reasons may take the re-sit examination. Then, however, a justification is necessary (e.g. sick leave).
Literatura
Albert M.-T., Bernecker R., B. Rudollf, (red.), 2013, Understanding Heritage. Perspectives in Heritage Studies, De Gruyter.
Ashworth G. J., 1994, From history to heritage, from heritage to identity, In search of concepts and models, [w:] G. J. Ashworth and P. J. Larkham, (red.), Building a new heritage: Tourism, culture and identity in the new Europe, Routledge, London, 13–30.
Ashworth G., 2002, Holocaust tourism: The experience of Kraków-Kazimierz,
International Research in Geographical and Environmental Education, 11(4), 363–367.
Kruczek Z., 2008, Europa. Geografia turystyczna, Wyd. PRKSENIA, Kraków
Kurek W. (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kurek W. (red.), 2012, Regiony turystyczne świata, cz. 1 i 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Tunbridge J. E., Ashworth G.J., 1996. Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict, Wiley, Chichester.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: