Zarządzanie strategiczne wobec zmian klimatu 1900-7-ZSZK-ZRZ
Najważniejsze zagadnienia:
- Przegląd literatury naukowej nt. adaptacji do zmiany klimatu
Zajęcia rozpoczynają się od analizy literatury dotyczącej problematyki zmiany klimatu. Na podstawie wybranych artykułów naukowych studenci uczą się rozpoznawać rzetelne informacje oraz odróżniać je od uproszczeń i dezinformacji obecnych w przekazach medialnych.
- Wpływ zmian klimatu na uczestników życia gospodarczego:
Uczestnicy analizują wpływ klimatu na gospodarkę, infrastrukturę, rynki finansowe i łańcuchy dostaw. Na ćwiczeniach uczą się analizować artykuły naukowe, rozpoznając cel, metodę badawczą i wnioski. Uczestnicy zwracają uwagę na długoterminową perspektywę zarządzania zmianą klimatu, co uzasadnia konieczność stosowania strategicznego podejście do zarządzania zmianą klimatu.
- Strategie adaptacyjne i klimat miejski:
Wprowadzenie do klimatologii urbanistycznej oraz błękitno-zielonej infrastruktury. Warsztaty obejmują pracę z dokumentami strategii miejskich i korporacyjnych, w celu identyfikacji kluczowych elementów skutecznej strategii adaptacyjnej.
- Wskaźniki i cele strategiczne:
Studenci poznają podstawowe narzędzia oceny wpływu środowiskowego (SDG, ESG, ślad węglowy, zakresy emisji). W zadaniach praktycznych formułują cele strategiczne dla miast i firm, analizując ich ryzyka klimatyczne.
- ESG oraz zrównoważony rozwój:
Zajęcia poświęcone są analizie znaczenia ram ESG (Environmental, Social, Governance) jako kluczowego instrumentu zarządzania w kontekście zmian klimatu. Omawiane są różnice między CSR a ESG, aktualne regulacje europejskie dotyczące raportowania niefinansowego oraz rola wskaźników ESG w podejmowaniu decyzji strategicznych przez miasta i przedsiębiorstwa. Uczestnicy poznają strukturę raportów ESG oraz dyskutują o ich przejrzystości, efektywności i ryzyku tzw. greenwashingu.
- Praca z danymi i symulacje:
Cykl warsztatów komputerowych uczy analizy danych o emisjach i ekstremalnych zjawiskach pogodowych. Uczestnicy tworzą scenariusze finansowe (koszty i przychody) zależne od przyjętej strategii adaptacyjnej.
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 x 25 h = 100 h
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Konwersatorium = 10h
Ćwiczenia = 10h
Warsztaty = 26h
Konsultacje = 8h (N)
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń = 10h (S)
Samodzielne przygotowanie do konwersatorium = 10h (S)
Samodzielne przygotowanie do warsztatów = 16h (S)
Samodzielne przygotowanie prac pisemnych i prezentacji = 10h (S)
RAZEM = ok. 100 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty:
Wiedza
- zna mechanizmy wpływu zmian klimatu na sektor publiczny i prywatny (gospodarkę, infrastrukturę, funkcjonowanie miasta),
- rozumie znaczenie strategii adaptacyjnych w zarządzaniu zmianą klimatu na poziomie jednostki, miasta i przedsiębiorstwa,
- zna kluczowe wskaźniki i narzędzia oceny wpływu środowiskowego (ESG, SDG, ślad węglowy, Scope 1–3),
- zna założenia i strukturę strategii klimatycznych miast oraz przedsiębiorstw,
- rozumie znaczenie danych środowiskowych, raportów IPCC i scenariuszy klimatycznych dla planowania strategicznego.
Umiejętności
- potrafi analizować dokumenty strategiczne i dane klimatyczne w celu identyfikacji ryzyk i potrzeb adaptacyjnych,
- umie interpretować i wykorzystywać wskaźniki ESG oraz SDG w projektowaniu strategii,
- potrafi ocenić wiarygodność źródeł informacji o klimacie i zidentyfikować przykłady dezinformacji,
- potrafi wskazać formy błękitno-zielonej infrastruktury BZI pomocne w rozwiązywaniu problemów środowiskowych miasta
- potrafi oceniać koszty i korzyści działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności człowieka na gospodarkę, infrastrukturę, funkcjonowanie miasta
Kompetencje
- jest gotów do podejmowania decyzji strategicznych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych,
- rozumie znaczenie odpowiedzialności etycznej i przeciwdziałania greenwashingowi w zarządzaniu klimatem,
- wykazuje gotowość do ciągłego poszerzania wiedzy i śledzenia aktualnych trendów w polityce klimatycznej,
- potrafi współpracować w interdyscyplinarnym zespole nad projektami związanymi z adaptacją do zmian klimatu.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu „Zarządzanie strategiczne wobec zmian klimatu” opiera się na trzech głównych komponentach: konwersatorium, ćwiczeniach i warsztatach. Każda z form zajęć kończy się odrębną formą zaliczenia, a suma punktów możliwych do uzyskania wynosi 100.
Konwersatorium (20%) – 20 punktów
Zajęcia konwersatoryjne mają charakter teoretyczny i dyskusyjny. Celem jest rozwój myślenia krytycznego oraz umiejętność analizy źródeł. Zaliczenie tej części przedmiotu polega na przygotowaniu krótkiej pracy pisemnej (ok. 2 strony A4), która może przyjąć formę eseju, analizy wybranego źródła lub refleksji tematycznej na podstawie zajęć i literatury. Ocenie podlega merytoryczna trafność, spójność argumentacji oraz wykorzystanie źródeł.
Ćwiczenia (30%) – 30 punktów
Ćwiczenia mają charakter praktyczny – studenci pracują z danymi klimatycznymi, bazami danych i analizami przypadków. Zaliczenie polega na przygotowaniu raportu pisemnego, który dokumentuje wyniki analiz dokonanych w ramach poszczególnych ćwiczeń. Oceniane są: jakość analizy, umiejętność wykorzystania narzędzi, poprawność interpretacji danych oraz czytelność i struktura raportu.
Warsztaty (50%) – 50 punktów
Warsztaty stanowią najobszerniejszą część kursu i są oparte na zadaniach praktycznych, symulacjach oraz pracy projektowej. Zaliczenie polega na opracowaniu i zaprezentowaniu projektu indywidualnego, który przedstawia strategię adaptacji do zmian klimatu dla wybranego miasta, przedsiębiorstwa lub innego podmiotu. Prezentacja oceniana jest według karty oceny projektu, która uwzględnia takie elementy jak: zawartość merytoryczna, dopasowanie strategii do kontekstu, jakość argumentacji, forma prezentacji, innowacyjność i estetyka.
W sumie z całego przedmiotu można zdobyć do 100 punktów. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć co najmniej 51 punktów.
Sprawy organizacyjne
Uczestnictwo w konwersatoriach, ćwiczeniach oraz warsztatach jest obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność na każdej z wymienionych form zajęć. Usprawiedliwienie nieobecności powinno zostać przedstawione najpóźniej na najbliższych zajęciach po powrocie studenta.
Literatura
- Bokwa, A., Kicińska, B., Kurowski, Ł., Wieczorek, L., 2022, Zmiana klimatu jako wyzwanie edukacyjne, Czasopismo Geograficzne, 93(4), 703-730
- Florczak, E., Beck, W.C. (Eds.), 2023, Zrównoważony rozwój jako trend kształtujący współczesną gospodarkę. CH Beck.
- Hewitt C. N., Jackson A. V., 2003, Handbook of Atmospheric Science. Principles and Applications, Blackwell Publishing.
- Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Klimada 2.0 – Portal klimatyczny: Wiedza, dane i narzędzia dla adaptacji do zmian klimatu, https://klimada2.ios.gov.pl/
- IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [V. Masson-Delmotte et al. (Eds.)]. Cambridge University Press. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/
- Juda-Rezler K., 2000, Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
- Kleczkowski P., 2020, Smog w Polsce. Przyczyny skutki przeciwdziałanie, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
- Kurowski, Ł. (2024). Ryzyko klimatyczne w sektorze bankowym. OW SGH.
- Kurowski, Ł., Kicińska, B., 2025, Building Climate Resilience: The Contribution of Climate Literacy to Urban Environmental Efforts in Poland, [w:] University Initiatives on Climate Change Education and Research (pp. 1-18). Cham: Springer Nature Switzerland.
- Kurowski, Ł., Rutecka-Góra, J., & Smaga, P. (2022). Is knowledge on climate change a driver of consumer purchase decisions in Poland? The case of grocery goods and green banking. Journal of Cleaner Production, 369, 133444.
- Wiąckowski S., Wiąckowska I., 1999, Globalne zagrożenia środowiska, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska WSP, Kielce.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: