Wielcy futurolodzy i nowe koncepcje przyszłości 1900-7-WFNK-FRT
Tematyka kolejnych zajęć:
1. Koncepcje przyszłości przestrzeni: K.Malewicz, G.Krutikov, B. Fuller, Le Corbusier F. L. Wright;
2. Koncepcje przyszłości przestrzeni: Archigram , Superstudio, Archizoom, C. Nieuwenhuys, R. Koolhaas, V. Callebaut,
3. Trzecia fala i czwarta rewolucja przemysłowa. Czy Alvin Toffler się mylił?
4. Świat 2050 r. według M. Camdessus’a
5. Świat 2040 r. według A. Lubowskiego
6. Cztery przyszłości świata… po kapitalizmie (P.Frasse)
7. Przyszłość demokracji i technologie (J. Bartlett)
8. Praca przyszłości według Y. Harariego
9. Przyszłość według S. Lema
10. Wizja przyszłości w filmie: „Matrix” (reż. L. Wachowski; L. Wachowski) i „Atlas chmur” (film: L. Wachowski, A. Wachowski, T. Tykwer)
11. Michael Miller, Internet rzeczy: Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat.
12. Medium jest informacją. Wiek informacji wg Marshalla Mcluhana
13. Społeczeństwo sieci I. Manuel Castells
14. Społeczeństwo sieci II. Manuel Castells
Nakład pracy studenta:
30h – obecność na konwersatorium
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W04 / K_U01; K_U02; K_U04; K_U08; K_U09; K_U10 / K_K01; K_K02; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07 / S3_W02; S3_W04; S3_W07 / S3U01; S3_U02; S3_U03; S3_U04 / S3_K01; S3_K02
WIEDZA:
K_W04 ; K_W05
Absolwent po ukończeniu kursu zna i rozumie w wymiarze teoretycznym rodzaje więzi społecznych oraz posiada pogłębioną wiedzę w odniesieniu do przestrzennej manifestacji tych więzi w procesach rozwojowych i kształtowania przyszłości, zna i rozumie
rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności zagospodarowywaniu przestrzeni
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U02 ; K_U10
Absolwent po ukończeniu kursu potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów oraz zjawisk zachodzących w przestrzeni, a także budowania scenariuszy rozwoju, w szczególności do formułowania własnych opinii i pogłębionych teoretycznie ocen tych zjawisk a także rozwiązywać zadania w zakresie gospodarki przestrzennej z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym metod analitycznych i eksperymentalnych, symulacji komputerowych, badań ankietowych i statystycznych, metod foresightowych oraz analiz z zakresu urbanistyki.
Absolwent jest w stanie przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim języku ob-cym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K08 ; K_K05; K_K04
Absolwent po ukończeniu kursu jest gotowy aby myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, wyznaczać cele strategiczne i operacyjne. Zna zasady kontroli i ewaluacji zadań.
Absolwent jest w stanie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, będąc świadomym odpowiedzialności za własne decyzje i podjęte zobowiązania, odpowiednio określić priorytety podejmowanych działań, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin ustny.
Oceniana będzie również aktywność studentów na zajęciach. W trakcie semestru obowiązkowa będzie jedna prezentacja wybranej przez studenta koncepcji.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Publikacje książkowe omawiane w trakcie zajęć. Prowadzący będzie przygotowywał materiały do dyskusji.
Kluczowe publikacje:
M. Miller, Internet rzeczy: Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat;
M. Castells, Społeczeństwo sieci;
A. Toffler, Trzecia fala i czwarta rewolucja przemysłowa;
Y. Harrari, 21 lekcji na XXI wiek.
J. Bartlett, Przyszłość demokracji i technologie.
Lem. S. Bajki robotów
Kwiatkowski J. Oko pod kontrolę dotyku duszy. Suprematyzm we współczesnym dyskursie intelektualnym.
George Orwell „Rok 1984”
Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat”
A.Kruczonych, M. Matiuszyn, K. Malewicz „ Zwycięstwo nad Słońcem”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: