Społeczne uwarunkowania rewitalizacji 1900-7-SUR-UIR
Konwersatorium to przegląd najważniejszych zagadnień społecznych dotyczących rewitalizacji w oparciu o artykuły naukowe. Omawiane są uwarunkowania procesów rewitalizacji, ich aktorzy indywidualni i instytucjonalni, procesy kształtowania się lokalnej tożsamości i działalności społeczności lokalnych. Uwaga poświęcona jest w szczególności działaniom włączającym mieszkańców i innych użytkowników przestrzeni w działania rewitalizacyjne.
Nakład pracy studenta: 3 ETCS = 3 x 25h = 75h
(N) praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) praca własna (samodzielna) studenta
Zajęcia (konwersatorium) – 30h (N)
Konsultacje – 10h (N)
Samodzielne przygotowanie prezentacji – 15h (S)
Czytanie zaleconej literatury – 20h (S)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06 / K_U01, K_U09, K_U10, K_U11 / K_K01, K_K02, K_K04, K_K07 / S2_W02, S2_W03, S2_W04, S2_W05, S2_W06 / S2_U01, S2_U09, S2_U10, S2_U11 / S2_K01, S2_K02, S2_K04, S2_K07
WIEDZA
Studenci i studentki znają podstawowe procesy społeczne w działaniach rewitalizacyjnych, rozumieją ich złożoność. Potrafią wskazać społeczne konsekwencje procesu rewitalizacji i metody ich badania (S2_W02, S2_W03, S2_W04, S2_W06, S2_W09).
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci i studentki potrafią wyodrębnić lokalne uwarunkowania społeczne, które trzeba zbadać przed podjęciem działań rewitalizacyjnych, wskazać metody badań i zaproponować metody partycypacji i konsultacji, zinterpretować społeczne cele planowej rewitalizacji (S2_U01, S2_U09, S2_U10, S2_U11).
POSTAWY I KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Studentki i studenci dostrzegają konieczność współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin, instytucji państwowych i organizacji społecznych w zakresie rewitalizacji (S1_K01, S1_K02, S1_K04, S1_K07).
Kryteria oceniania
Na zaliczenie końcowe składa się:
- obecność i aktywność na zajęciach
- czytanie zadanych przez Prowadzącego artykułów naukowych wymaganych na poszczególne zajęcia
- prezentacja wybranych treści dotyczących omawianych zagadnień
- prezentacja społecznych aspektów procesu rewitalizacji – na wybranym przykładzie
Ocena wystawiana jest na podstawie realizacji powyższych składowych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Chądzyńska E. (2009) Rewitalizacja zdegradowanych przestrzeni miejskich – studia przypadku, Studia Miejskie 17, Politechnika Wrocławska.
2. Donderowicz M. i in (2016) Partycypacja społeczna w rewitalizacji –rola stowarzyszeń lokalnych na przykładzie Poznania, Problemy Rozwoju Miast 4, 41-512.
3. Hołuj D., Legutko-Kobus P. (2018) Partycypacja jako element rewitalizacji. Przykłady miast z województwa małopolskiego i mazowieckiego, Studia Ekonomiczne 365, 93-119.
4. Kadela Ł. (2014) Kierunki rewitalizacji XIX-wiecznych postindustrialnych obiektów zabytkowych i granice ingerencji dla potrzeb nowych funkcji na wybranych przykładach z Łodzi, Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków 39, 54-66.
5. Muzioł-Węcławowicz A. (2010) Rewitalizacja Miast Polskich, Kraków: Instytut Rozwoju Miast, 103-131.
6. Przygodzki Z. (red.) (2016) Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
7. Wilczkiewicz M., Wilkosz-Mamcarczyk M. (2015) Rewitalizacja –definicja, geneza, przykłady, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 71-79.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: