Seminarium magisterskie II 1900-7-SM2-UIR
Na seminarium projektowym studenci opracowują projekt zagospodarowania przestrzeni, będący odpowiedzią planistyczną na zidentyfikowany problem. Celem zajęć jest zaznajomienie kursantów z metodycznym podejściem do zadania planistycznego, opierającym się na analizie teoretycznej zidentyfikowanego problemu. Fazy typowego opracowania obejmują:
1. badania literaturowe wybranej problematyki,
2. rozpatrzenie przykładów dobrej praktyki projektowej,
3. sformułowanie kryteriów projektowych,
4. analizę uwarunkowań planistycznych terenu opracowania,
5. sporządzenie koncepcji projektowej,
6. sporządzenie dokumentacji planistycznej.
Na seminarium badawczym omawiane są następujące zagadnienia:
1. Metodologia prac badawczych
2. Definiowanie problemu badawczego, pytania badawcze, formułowanie hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć
3. Dobór narzędzi badawczych
4. Redagowanie tekstu naukowego. Przypisy. Spis bibliografii
5. Pozyskiwanie informacji pierwotnych i wtórnych
6. Źródła danych. Korzystanie ze źródeł internetowych
7. Analiza i interpretacja wyników.
Podczas seminarium studenci prezentują postępy nad własną pracą, koreferują prace innych studentów, uczestniczą w dyskusji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06, K_W10 / K_U05, K_U09, K_U10/ K_K02, K_K03, K_K05, K_K08 / S2_W06, S2_W10 / S2_U05, S2_U09, S2_U10, S2_U11, S2_U12 / S2_K02, S2_K03, S2_K05
Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu - Seminarium magisterskie
student zna i rozumie:
- w sposób pogłębiony wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (K_W06)
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W10)
- wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (S2_W06)
- zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S2_W10)
Student potrafi:
- ocenić przydatność i skuteczność teorii oraz metod służących do rozwiązywania problemów z zakresu gospodarki przestrzennej (K_U05)
- pozyskiwać i krytycznie dobierać dane z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy, a także wyciągać wnioski oraz formułować wyczerpująco uzasadniać opinie. Ma umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do prowadzenia badań w różnych zakresach i formach, a także określania kierunków dalszego poszerzania wiedzy poprzez proces samokształcenia (K_U09)
- przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim i języku obcym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi (K_U10)
- ocenić przydatność i skuteczność teorii oraz metod służących do rozwiązywania problemów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji (S2_U05)
- pozyskiwać i krytycznie dobierać dane, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prowadzenia badań, a także kierunków dalszego poszerzania z zakresu urbanistyki i rewitalizacji oraz rekultywacji (S2_U09)
- przygotować i przedstawić prezentacje ustne, z zagadnień z zakresu urbanistyki i rewitalizacji lub pokrewnych dyscyplin naukowych (S2_U10)
- przygotowywać opracowania pisemne, prezentacje i wystąpienia w języku polskimi i obcym (S2_U11)
- obsługiwać wybrane narzędzia informatyczne, które są niezbędne przy wykonywaniu dokumentacji z zakresu urbanistyki i rewitalizacji (S2_U12)
Student jest gotów do:
- samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (K_K02)
- uczenia się przez całe życie, prezentuje postawę ciągłego doskonalenia własnego warsztatu pojęciowego, pogłębiania wiedzy i umiejętności, rozwoju osobistego, potrafiąc także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K03)
- odpowiednio określić priorytety podejmowanych działań, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K_K05)
- myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, wyznaczać cele strategiczne i operacyjne. Zna zasady kontroli i ewaluacji zadań (K_K08)
- uzupełniać wiedzę i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych (S2_K02)
- ciągłego doskonalenia własnego warsztatu pojęciowego i warsztatowego, pogłębiania wiedzy i umiejętności, rozwoju osobistego (S2_K03)
- odpowiednio określić priorytety działań, w pracy indywidualnej i zespołowej. Myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, wyznaczać cele strategiczne i operacyjne. Zna zasady kontroli i ewaluacji zadań (S2_K05)
Nakład pracy studenta: 6 ECTS = 6 × 25h = 150 h (w bezpośrednim kontakcie ok. 2,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (seminarium) = 30h (N)
• Konsultacje = 30h (N)
• Prace własne = 90h (S)
RAZEM = ok. 150h
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach.
Prezentacje postępu prac badawczych.
Warunki zaliczenia seminarium projektowego:
I semestr: wybór problematyki pracy, dobór literatury przedmiotu, opracowanie teoretyczne problematyki, wstępne sformułowanie celów pracy;
II semestr: wybór terenu opracowania, analiza uwarunkowań planistycznych terenu opracowania, dobór przykładów dobrej praktyki, rozpatrzenie przykładów dobrej praktyki, sformułowanie kryteriów planistycznych, sformułowanie tytułu pracy, sporządzenie wstępnego konspektu pracy;
III semestr: sporządzenie koncepcji projektowych, sporządzenie dokumentacji projektowej, sporządzenie konspektu pracy.
Seminarium badawcze:
I semestr: literatura przedmiotu, pytania badawcze i hipoteza
II semestr: zagadnienia wstępne i rozdział teoretyczny
III semestr: część badawcza pracy
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Buczek G., Tetera-Jankowska M. (red), 2003, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy-omówienia-komentarze, Urbanista
Chmielewski T., System planowania przestrzennego, T1-2
Arvay-Podhalańska E., Podolak (red.), 1998, Gospodarka przestrzenna gmin
Wejchert K., 1984, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady
Sztumski J. 2010, Wstęp do metod i technik badań społecznych. WN Śląsk
Domański R. 2007, Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne. PWN, Warszawa.
Plit F. 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii. WGSR, Warszawa.
Babbie E. 2007, Badania społeczne w praktyce. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: