Rekultywacja terenów zdegradowanych 1900-7-RTZ-UIR
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami wynikającymi z degradacji powierzchni ziemi, głównie spowodowanej przez człowieka, jednak z uwzględnieniem także roli czynników naturalnych i wskazanie podstawowych sposobów radzenia sobie z tymi problemami.
Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
• Podstawowe pojęcia, definicje
• Tereny zdegradowane w Polsce i na świecie – skala problemu
• Regulacje prawne z zakresu rewitalizacji terenów zdegradowanych
• Przebieg / procedury rekultywacji
• Metody rekultywacji i ich efektywność
• Inicjatywy KE, programy rządowe i regionalne dla terenów zdegradowanych i poprzemysłowych
• Korzyści z rekultywacji terenów zdegradowanych
• Przykłady rewitalizacji terenów poprzemysłowych, pogórniczych i innych
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3x25 godz.=75 godz.
(N) - zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) - praca własna (samodzielna) studenta
Wykład – 30 godzin (N)
Konsultacje - 15 godzin (N)
Samodzielne przygotowanie do kolejnych zajęć – 1 godz. tygodniowo;
razem 15 godzin (S)
Przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin (S)
Łącznie – 75 godzin.
W cyklu 2023Z:
Wykład obejmuje omówienie głównych zagadnień związanych z degradacją powierzchni ziemi, z uwzględnieniem naturalnych i antropogenicznych czynników tej degradacji. Porusza również praktyczne aspekty zagadnienia, chociaż, ze względu na formę zdalną, zrezygnowano z rekonesansu w firmach prowadzących na terenie Warszawy prace remediacyjne. |
W cyklu 2024Z:
Wykład obejmuje omówienie głównych zagadnień związanych z degradacją powierzchni ziemi, z uwzględnieniem naturalnych i antropogenicznych czynników tej degradacji. Porusza również praktyczne aspekty zagadnienia, dlatego istnieje możliwość rekonesansu w wybranej firmie prowadzącej na terenie Warszawy prace remediacyjne. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02 / K_U01, K_U08, K_U09 / K_K01, K_K02, K_K07 / S2_W02, S2_W13 / S2_U01, S2_U08, S2_U09 / S2_K01, S2_K02, S2_K07
Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu:
- Student zna rodzaje terenów zdegradowanych, ich potencjał i bariery. (S2_W02, S2_W09, S2_W13)
- Umie zaproponować odpowiednią metodę rekultywacji w zależności od rodzaju degradacji danego terenu i przewidywanej funkcji jaką ma ten obszar pełnić w przyszłości. (S2_U01, S2_U08, S2_U09)
- Potrafi samodzielnie dobrać odpowiednią metodę rekultywacji terenu zdegradowanego. (S2_K01, S2_K02, S2_K07)
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na podstawie testu sprawdzającego wiedzę.
Literatura
Greinert H., Greinert A., 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Politechn. Zielonogórskiej, Zielona Góra.
Gworek B. (red), 2004. Technologie rekultywacji gleb. IOŚ, Warszawa.
Kasztelewicz Z., 2010. Rekultywacja terenów pogórniczych w polskich kopalniach węgla brunatnego, Monografia, AGH, Kraków.
Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja te-renów zdegradowanych. Wyd. Uniw. Przyrodniczego we Wrocławiu.
Siuta J., 1998. Rekultywacja gruntów. Poradnik. IOŚ, Warszawa.
W cyklu 2024Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: