Rewitalizacja obszarów miejskich i poprzemysłowych 1900-7-ROMP-UIR-OW
W czasie konwersatorium omówione zostaną najważniejsze aspekty procesów rewitalizacji w wybranych miastach w Polsce i zagranicą.
1. Aktorzy rewitalizacji
2. Dokumenty i programy rewitalizacji
3. Delimitacja obszarów do rewitalizacji
4. Zabudowa mieszkaniowa i lokalna społeczność
5. Przeszłość przemysłowa
6. Rewitalizacja kanałów wodnych i rzek w mieście
7. Kreowanie wizerunku obszarów zrewitalizowanych
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75 h (w bezpośrednim kontakcie ok. 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N)
• Konsultacje projektu = 15h (N)
• Analizy terenowe = 15h (S)
• Prace własne = 30h (S)
RAZEM = ok. 75h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06 / K_U01, K_U03, K_U05, K_U08 / K_K01, K_K07 / S2_W02, S2_W03, S2_W06 / S2_U01, S2_U03, S2_U05, S2_U08 / S2_K01, S2_K07
Wiedza
- zna funkcjonowanie różnych rodzajów struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych)w odniesieniu do wybranych elementów, w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym lub w skali globalnej. (K_W02)
- zna zasady (teoretyczne) funkcjonowania różnych rodzajów instytucji i organizacji międzynarodowych, państwowych, samorządowych i społecznych działających w obszarze gospodarki przestrzennej w wymiarze lokalnym, regionalnym i krajowym. Wykazuje znajomość zasad ewaluacji instytucji i procesów rozwoju lokalnego i regionalnego oraz gospodarowania przestrzenią (K_W03)
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (K_W06)
- zna funkcjonowanie różnych rodzajów struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych ) w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym lub w skali globalnej (S2_W02)
- zna zasady (teoretyczne) funkcjonowania różnych rodzajów instytucji i organizacji działających w obszarze urbanistyki i rewitalizacji w wymiarze lokalnym, regionalnym i krajowym oraz znajomość zasad ewaluacji instytucji i procesów rozwoju lokalnego i regionalnego oraz gospodarowania przestrzenią (S2_W03)
- zna wybrane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur i procesów
przestrzennych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości (S2_W06)
Umiejętności:
- potrafi prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebiegu procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami w kontekście rozwoju i planowania przestrzennego (K_U01)
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania struktur przestrzennych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze (K_U03)
- potrafi ocenić przydatność i skuteczność teorii oraz metod służących do rozwiązywania problemów z zakresu gospodarki przestrzennej (K_U05)
- potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu gospodarki przestrzennej, w tym zadania nietypowe, interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin, z
zastosowaniem zaawansowanych metod i narzędzi (K_U08)
- potrafi prawidłowo rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk (przestrzennych, ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych, politycznych) oraz ich relacje jakie zachodzą między nimi w kontekście urbanistyki i rewitalizacji (S2_U01)
- potrafi analizować sposób funkcjonowania określonych struktur przestrzennych, poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotez badawczych (S2_U03)
- potrafi ocenić przydatność i skuteczność teorii oraz metod służących do rozwiązywania problemów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji (S2_U05)
- potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania, również interdyscyplinarne, z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przy pomocy wiedzy z zakresu nauk o ziemi, wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne (S2_U08)
Kompetencje
- jest gotów do uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie gospodarowania przestrzenią i potrafi przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K01)
- jest gotów do wypełniania świadomie swoją rolę społeczną, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w sposób powszechnie zrozumiały informacji i opinii dotyczących różnych aspektów gospodarki przestrzennej (K_K07)
-jest gotów do uczestnictwa w przygotowaniu projektów z zakresu urbanistyki i rewitalizacji, przewidywać wielokierunkowe, społeczne, środowiskowe i inne skutki swojej działalności. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (S2_K01)
-jest gotów do zrozumienia potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób prosty i zrozumiały informacji, opinii dotyczących różnych aspektów urbanistyki i rewitalizacji (S2_K07)
Kryteria oceniania
Przygotowanie i zaprezentowanie eseju, na temat wybranej realizacji projektu rewitalizacji w Warszawie.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Nowe Śródmieście Miasta Ełk – 3 filary rewitalizacji, 2018.
2. Monitorowanie procesów rozwoju na poziomie wewnątrzmiejskim. Podręcznik, 2020.
3. Rewitalizacja w praktyce. Modele rozwiązań jako rezultaty konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast i pilotaży w zakresie rewitalizacji, 2018.
4. Zintegrowany Program Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: