Planowanie zintegrowane I 1900-7-PZ1-FRT
W trakcie konwersatoriów i ćwiczeń będą podjęte następujące zagadnienia:
- Co to jest planowanie zintegrowane? Podstawowe definicje i pojęcia.
- Różnorodność dokumentów planistyczno-strategicznych na poziomie administracji publicznej.
- Zarządzanie rozwojem kraju
- Umowa Partnerstwa i Polityki UE
- Koncepcja Rozwoju Kraju 2050
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, jako najważniejszy dokument strategiczny kraju?
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju a silosy w administracji publicznej;
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju a głos samorządów regionalnych i lokalnych i wymiar terytorialny;
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - wdrażane i finansowanie rozwoju;
- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego - ile jest w niej "polski sektorowej"?
- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego a głos samorządów regionalnych i lokalnych i wymiar terytorialny;
- Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego - wdrażanie i finansowanie;
- Dlaczego zrezygnowano z Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i planów zagospodarowania przestrzennego województw?
- Krajowa Polityka Miejska - czym jest i po co ją opracowaliśmy?
- Krajowa Polityka Miejska - jaka przyszłość miast?
Na ćwiczeniach część wskazanych powyżej zagadnień zostanie przepracowana w ramach pracy warsztatowej, grupowej oraz indywidualnej studentów.
Powyższe zagadnienia mają charakter ogólny i w różnym zakresie wypełniane są treścią na ćwiczeniach i konwersatoriach”.
Metody pracy podczas ćwiczeń:
• praca w grupach,
• warsztaty (m.in. burze mózgów, design-thinking),
• dyskusja,
• praca z literaturą/materiałami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02; K_W03 / K_U01; K_U03; K_U05;K_U08 / K_K08 / S3_W02; S3_W03; S3_W06 / S3_U01 / S3_K03
WIEDZA:
1. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego S3_W03 - posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych
2.S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego
UMIEJĘTNOŚCI:
1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium oraz ćwiczeń.
ZALICZENIE KONWERSATORIUM
Na zajęciach będzie sprawdzana obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności).
Ocena końcowa będzie wypadkową:
- aktywności studentów w trakcie pojedynczych zajęć;
- jakości prezentacji końcowej - przygotowanej w grupach.
Zaliczenie ćwiczeń:
• punktowane poszczególne ćwiczenia przygotowywane w grupach podczas zajęć,
• kolokwium (ostatnie zajęcia, próg zaliczenia: 60% maksymalnej liczby punktów)
• punktowana indywidualna aktywność studentów.
Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na ćwiczeniach za zadania wykonywane w grupie, indywidualną aktywność oraz podczas zaliczenia końcowego (kolokwium). Studentowi przysługuje prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju
Literatura rozszerzająca dotycząca pojęć i definicji będzie podawana w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: