Procesy rozwoju miast 1900-7-PROM-UR
Tematyka przedmiotu dotyczy historycznie uwarunkowanych procesów rozwoju miast, pełnionych przez nie funkcji oraz roli przestrzeni miejskiej w życiu społecznym. Na zajęciach przedstawiona zostanie ewolucja roli i funkcji miast ze szczególnym uwzględnieniem miast preindustrialnych, przemysłowych (w tym miast fordyzmu i neo-fordyzmu), miast neoliberalnej gospodarki globalnej (w tym technopolii). Co więcej, w trakcie zajęć omówione zostaną główne procesy, jakie kształtowały rozwój miast pozaeuropejskich (zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej i Afryce) od okresu dominacji kolonialnej do dzisiaj. Krytycznej analizie poddana zostanie współczesna kondycja miast oraz aktualne wyzwania dla ich zrównoważonego rozwoju.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W05 / K_U01, K_U03, K_U07 / K_K02 / S2_W01, S2_W02, S2_W05 / S2_U01, S2_U03, S2_U07 / S2_K02
Studenci:
• znają proces ewolucji miast oraz ich historyczne umocowanie w dominującym paradygmacie rozwoju i dominującej ideologii (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• znają cechy wspólne charakterystyczne dla miast zachodnich wynikające z uwarunkowań historycznych, jak i ich zróżnicowanie wynikające z różnic kulturowych (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• rozumieją wpływ ekspansji kolonialnej na miasta pozaeuropejskie oraz znają współczesne wyzwania stojące przed miastami krajów Globalnego Południa i Globalnej Północy (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• potrafią opisać wybrane rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne charakterystyczne dla określonej epoki, funkcji lub idei (S1_U01, S1_U03, S1_U07),
• są gotowi do krytycznej analizy procesów rozwoju miast i ich powiązań z dominującymi ideami i wyzwaniami rozwojowymi (S1_K02).
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione.
Na ocenę składają się:
1. Projekt dotyczący procesów rozwoju wybranego miasta świata.
2. Kolokwium zaliczeniowe z materiałów omawianych na konwersatorium (50% oceny).
3. Aktywność na zajęciach.
Literatura
- Pacione, M. (2013). Urban geography: A global perspective. Routledge.
- Knox, P., & Pinch, S. (2014). Urban social geography: an introduction. Routledge.
- Graham, W. (2016). Miasta wyśnione. Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat, Wyd. Karakter, Kraków.
- Knox, P. L. (Ed.). (2014). Atlas of cities. Princeton University Press.
- Hall P., 1999, Cities in Civilization, Phoenix, Londyn.
- Harvey D., Bunt miast, 2012, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.
- Jacobs J., 2014, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.
- Chen X., Orum A., Paulsen K., 2013, Introduction to Cities. How Place and Space Shape Human Experience, Wiley-Blackwell.
- Davies M, 2009, Planeta slumsów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
- Florida R., 2005, Cities and the Creative Class, Routledge, Nowy Jork.
- Gehl J., 2009, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków.
- Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
- Lasocki M. (red.), 2015, Miasto jako miejsce, cel i przedmiot ludzkiej pracy, Nowak-Jarocin Wydawnictwo, Warszawa.
- Le Corbusier, 2015, Urbanistyka, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.
- Nawratek K., 2012, Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- Scott A.J., Agnew J., Soja E.W., Storper M., 2001, Global City-Regions. Trends, Theory, Policy, Oxford University Press, Nowy Jork.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: