Procesy rozwoju miast 1900-7-PROM-UR
Tematyka przedmiotu dotyczy historycznie uwarunkowanych procesów rozwoju miast, pełnionych przez nie funkcji oraz roli przestrzeni miejskiej w życiu społecznym. Na zajęciach przedstawiona zostanie ewolucja roli i funkcji miast ze szczególnym uwzględnieniem miast preindustrialnych, przemysłowych (w tym miast fordyzmu i neo-fordyzmu), miast neoliberalnej gospodarki globalnej (w tym technopolii). Co więcej, w trakcie zajęć omówione zostaną główne procesy, jakie kształtowały rozwój miast pozaeuropejskich (zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej i Afryce) od okresu dominacji kolonialnej do dzisiaj. Krytycznej analizie poddana zostanie współczesna kondycja miast oraz aktualne wyzwania dla ich zrównoważonego rozwoju.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W05 / K_U01, K_U03, K_U07 / K_K02 / S2_W01, S2_W02, S2_W05 / S2_U01, S2_U03, S2_U07 / S2_K02
Studenci:
• znają proces ewolucji miast oraz ich historyczne umocowanie w dominującym paradygmacie rozwoju i dominującej ideologii (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• znają cechy wspólne charakterystyczne dla miast zachodnich wynikające z uwarunkowań historycznych, jak i ich zróżnicowanie wynikające z różnic kulturowych (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• rozumieją wpływ ekspansji kolonialnej na miasta pozaeuropejskie oraz znają współczesne wyzwania stojące przed miastami krajów Globalnego Południa i Globalnej Północy (S1_W01, S1_W02, S1_W07),
• potrafią opisać wybrane rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne charakterystyczne dla określonej epoki, funkcji lub idei (S1_U01, S1_U03, S1_U07),
• są gotowi do krytycznej analizy procesów rozwoju miast i ich powiązań z dominującymi ideami i wyzwaniami rozwojowymi (S1_K02).
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione.
Na ocenę składają się:
1. Projekt dotyczący procesów rozwoju wybranego miasta świata.
2. Kolokwium zaliczeniowe z materiałów omawianych na konwersatorium (50% oceny).
3. Aktywność na zajęciach.
Literatura
- Pacione, M. (2013). Urban geography: A global perspective. Routledge.
- Knox, P., & Pinch, S. (2014). Urban social geography: an introduction. Routledge.
- Graham, W. (2016). Miasta wyśnione. Siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat, Wyd. Karakter, Kraków.
- Knox, P. L. (Ed.). (2014). Atlas of cities. Princeton University Press.
- Hall P., 1999, Cities in Civilization, Phoenix, Londyn.
- Harvey D., Bunt miast, 2012, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.
- Jacobs J., 2014, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.
- Chen X., Orum A., Paulsen K., 2013, Introduction to Cities. How Place and Space Shape Human Experience, Wiley-Blackwell.
- Davies M, 2009, Planeta slumsów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
- Florida R., 2005, Cities and the Creative Class, Routledge, Nowy Jork.
- Gehl J., 2009, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków.
- Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
- Lasocki M. (red.), 2015, Miasto jako miejsce, cel i przedmiot ludzkiej pracy, Nowak-Jarocin Wydawnictwo, Warszawa.
- Le Corbusier, 2015, Urbanistyka, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.
- Nawratek K., 2012, Dziury w całym. Wstęp do miejskich rewolucji, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- Scott A.J., Agnew J., Soja E.W., Storper M., 2001, Global City-Regions. Trends, Theory, Policy, Oxford University Press, Nowy Jork.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: