Prowadzenie projektów foresightowych 1900-7-PPF-FRT
Zdobyta wiedza, umiejętności i komptencje społeczne mają umożliwić studentom organizację procesów Foresight dla przedsięwzięć realizowanych w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się realizacją zadań z wykorzystaniem informacji przestrzennej (terytorialnej) lub planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Celem jest ukształtowanie zdolności stosowania w metod foresight’u z wykorzystaniem nowych technologii i mediów w procesie podejmowania decyzji i formułowania strategii w perspektywie długoterminowej), łącząc wiedzę przyrodniczą, geograficzną, z zakresu gospodarki przestrzennej i nauk społecznych, wiedzę na temat metod statystyki oraz informatyki dla kształtowania przyszłości.
Po ukończeniu kursu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do zastosowania metod foresightu adekwatnie do zjawisk przestrzennych w środowisku geograficznym (w szczególności na obszarach urbanizacji, suburbanizacji i wiejskich) i umiejętności gromadzenia, przetwarzania, wizualizacji, analizowania i interpretacji danych przestrzennych w celu samodzielnego lub zespołowego konstruowania różnych scenariuszy predykcyjnych z wykorzystaniem nowych technologii i mediów. Powinien, przy tym, rozumieć i stosować zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Fazy metodyczne Foresightu:
Preforesight: Inicjacja (Initiation),
Foresight: Intelligence, Imagination, Integration, Interpretation, Intervention, Impact, Interaction /interakcje w trakcie realizacji foresightu/.
Wybrane metody szczegółowe foresightu: STEEPV, Environmetal & Horizon Scanning, mapy myśli (mind maps), analiza bibliometryczna, analiza semantyczna, analiza sieciowa, metoda delficka, metodyka opracowania scenariuszy i prognozowanie, przykłady modelowania ilościowego i jakościowego, przykłady opracowania map drogowych (road maps).
ĆWICZENIA: Zakres tematów
• Narzędzia planowania projektów
• Zarządzenie sobą w czasie
• Przegląd foresightowych metod badawczych
• Desk Research i bogactwo źródeł do wykorzystania
• Gry kreatywne, design eksperymentalny
PROJEKT: Zakres tematów
• Warsztat jako metoda badawcza, burza mózgów
• Ankieta Delphi w praktyce
• Narzędzia badawcze ilościowe – ankieta
• Narzędzia badawcze jakościowe – scenariusz wywiadu pogłębionego, scenariusz grupy fokusowej
• Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych
• Prezentacje biznesowe
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U04 / K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U03 / S3_K03
WIEDZA:
1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego
2. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych
UMIEJĘTNOŚCI:
1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
2. S3_U03: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego
2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Ćwiczenia:
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego
UMIEJĘTNOŚCI:
1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego
2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe.
PROJEKT:
WIEDZA:
1. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych
UMIEJĘTNOŚCI:
1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego
2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
- Opracowanie (w formie pisemnej) zasad przeprowadzenia wybranego etapu foresightu na zadany (wybrany) temat przy zastosowaniu uprzednio założonych metod foresightu; Próba praktycznej symulacji zaprezentowanego w opisie etapu foresightu z wykorzystaniem wybranej metody w czasie rzeczywistym (w trakcie zajęć) lub ze wspomaganiem narzędzi ICT i internetu.
Alternatywne formy zaliczenia (do wyboru):
- Semestralna praca zaliczeniowa dot. wybranych przykładów metodyki i tematyki foresightu terytorialnego na podstawie literatury przedmiotu.
- Konstrukcja i symulacja realizacji ankiety (metody delfickiej) na zadany (wybrany) temat foresightu terytorialnego.
- Test sprawdzający wiedzę.
ĆWICZENIA:
Podstawą zaliczenia ćwiczeń „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest krótki esej na zadany temat oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach.
PROJEKT:
Podstawą zaliczenia projektu „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest stworzenie narzędzia badawczego jak na przykład plan warsztatu, scenariusz wywiadu lub badania focusowego, ankiety ilościowej lub Delphi oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Miles, I., Saritas, O., & Sokolov, A. (2016). Foresight for science, technology and innovation. Switzerland: Springer International Publishing.
UNIDO Technology Foresight Manual, (2005) Organization and Methods, Vol.1, UNIDO, Vienna
Churski, P., Perdał, R., Konecka-Szydłowska, B., & Herodowicz, T. (2018). Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych [Redefining regional development factors in the light of socio-economic megatrends]. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (73)), 70–98. https://doi.org/10.7366/1509499537304
Klasa, A., & Kuźnik, F. (2018). Badanie i kreowanie przyszłości regionów miejskich. Trzy ścieżki metodologiczne. Studia KPZK.
Kleiber, M., Kleer, J., Wierzbicki, A., Galwas, B., Kuźnicki, L., Sadowski, Z., & Strzelecki, Z. (2000). Raport Polska 2050. Polska Akademia Nauk–Komitet Prognoz „Polska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: