Narzędzia pracy grupowej 1900-7-NPG-FRT
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji miękkich, komunikacyjnych oraz w zakresie skutecznej komunikacji w zespole oraz budowy efektywnego zespołu.
W trakcie zajęć studenci będą mogli zastosować różne narzędzia diagnostyczne aby poznać swoje mocne i słabe strony oraz potencjalne role odgrywane w grupie, określą własne czynniki motywujące i demotywujące. Będą uczyć się budowy efektywnego zespołu w teorii i podczas zajęć praktycznych. Będzie można przećwiczyć udzielanie informacji zwrotnej, zachowania w zespole. Poznają dynamikę grupową i elementy procesu grupowego aspekty monitorowania zadań w zespole i przepływu informacji.
Tematyka zajęć w trakcie semestru będzie obejmowała dwie grupy tematyczne:
• Związaną z „miękkimi” kompetencjami społecznymi i pracą w grupie: wykorzystanie narzędzi służących do autodiagnozy. Asertywność i pewność siebie. Kreatywność, Wysokosprawczość. Aktywne słuchanie. Porozumienie bez przemocy. Role grupowe. Komunikacja w grupie. Dawanie informacji zwrotnej.
• Związaną ze współczesnymi trendami w organizacji pracy i narzędziami, które ją ułatwiają: modele pracy grupowej, sposoby budowania i wzmacniania zespołu. Nowe trendy w organizacji pracy. Narzędzia organizacji i monitorowania postępów pracy.
W trakcie „Konwersatorium” omawiane będą kolejne tematy natomiast w części „Projekt” będą one przećwiczone podczas pracy w mniejszych grupach. Po kilku (około 4) spotkaniach wstępnych uczestnicy będą proszeni o stworzenie grup, w których realizować będą systematycznie projekt na zaliczenie przedmiotu.
W miarę możliwości zorganizowane zostaną zajęcia w terenie. Zajęcia zakładają również wkład pracy studentów poza zajęciami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02; S_K03
WIEDZA:
1. K_W06: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego
2. K_W11: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych
UMIEJĘTNOŚCI
1. K_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze
2. K_U04: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. K_K01: Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność
2. K_K06: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego
3. K_K08: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę będzie składała się indywidualna aktywność i merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach studenta oraz praca (projekt) wykonywana w grupie systematycznie przez kilka tygodni.
Rozkład wag poszczególnych składowych zostanie przedyskutowany i ustalony podczas pierwszego spotkania w semestrze.
Możliwe są dwie nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
• Belbin R.M., 2013, Twoja rola w zespole. Wyd GWP.
• Cakrt M., 2016, Typy osobowości dla managerów. Wyd. HELIOS.
• Dulewicz T., 2017, Aktywne ćwiczenia i gry szkoleniowe, Tomasz Dulewicz& Sklep trenera.pl, Kraków.
• Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, PROMAR, „Skuteczna współpraca w zespole”, skrypt
• Manifest programowania zwinnego (Agile): (http://agilemanifesto.org/iso/pl/ manifesto.html).
• Płuska, K., b.d. Twoje Kompetencje Miękkie. Soft Skills. ISBN 978-83-953976-4-6, e-book
• Rosenberg, M., 2016. Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca
• Sutherland J., 2017. >>Scrum<<. Czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej, PWN.
• Tucholski A., 2022, I co z tym zrobisz? Rozwiń swoją wysokosprawczość. Wydawnictwo Pełne Czasu
Oraz inne lektury polecone i udostępnione przez prowadzącą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: