Modele przestrzennego rozwoju miast 1900-7-MPRM-UIR
Omówienie modeli chicagowskich i ich znaczenia dla badań na strukturą przestrzenną miast na świecie.
Rozwój przestrzenny miast latynoamerykańskich i wykorzystanie modeli chicagowskich do ich analizy.
Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast Orientu.
Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast afrykańskich i azjatyckich.
Miasta europejskie i amerykańskie - zmiany funkcji i struktury przestrzennej.
Ku nowym modelom rozwoju miast.
Rozwój zrównoważony wielkich miast.
Miasta a zmiany klimatu oraz rola zieleni i przestrzeni publicznych w miastach. Rozwiązania UE.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02 / K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09 / K_K02, K_K06 / S2_W01, S2_W02 / S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U08, S2_U09 / S2_K02, S2_K06
Wiedza
- student zna modele chicagowskie struktury przestrzennej miast;
- student zna przyczyny zróżnicowania struktury przestrzennej miast w różnych regionach świata;
- student zna dynamikę wzrostu miast w Ameryce Łacińskiej i jej konsekwencje dla struktury społeczno-przestrzennej miast;
- student zna kulturowe uwarunkowania kształtowania się struktury przestrzennej miast w Afryce i w Azji
Umiejętności
- Student potrafi wyjaśnić procesy przestrzennych zmian funkcji i cech społecznych miasta, w różnych regionach i uwarunkowaniach na świecie.
- Student potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe tych zmian.
- Student potrafi zinterpretować przebieg procesów zmian.
- Student potrafi wyjaśnić przyczyny rozlewania się zabudowy miejskiej i wzrostu miast na różnych kontynentach.
- Student potrafi wyjaśnić przyczynę procesów gentryfikacji, rewitalizacji i urban sprawl.
Kompetencje
Po ukończeniu zajęć w ramach przedmiotu -Modele przestrzennego rozwoju miast, student zna i rozumie modele rozwoju przestrzennego miast Student potrafi stworzyć model struktury przestrzennej miasta dla celów akademickich i planistycznych. (S2_W01, S2_W02, S2_W09 );
potrafi wyjaśnić dlaczego istnieją różne formy i struktury wewnętrzne miast uwidocznione na modelach, oraz określić i wyjaśnić procesy i mechanizmy kształtującą współczesną formę miast. (S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U08, S2_U09 );
jest gotów do zrozumienia przyczyn powstawania zjawiska dzielnic nędzy (S2_K02, S2_K06)
Kryteria oceniania
Wykłady z prezentacjami.
Egzamin, głównie na podstawie materiałów z wykładu. Ewentualnie, możliwość uzupełnienia wiedzy z podręczników niemieckojęzycznych lub anglojęzycznych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Czerny M. 2015. Stare i nowe w przestrzeni miast Ameryki Łacińskiej. WUW.
Heineberg H., Kraas F., 2017. Stadtgeographie (UTB M / Uni-Taschenbücher) (Grundriss Allgemeine Geographie).
Gaebe W., 2004. Urbane Räume. UTB
Pacione M., 2009. Urban Geography: A Global Perspective. Kindle.
Rink D., Haase A. (red.). 2018. Handbuch Stadtkonzepte. UTB. Opladen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: